2017. 10. 19. csütörtök
Nándor
: 308 Ft   : 262 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Az utolsó mentsvár

JETfly  |  2005. 12. 29., 15:24

A 10. szállító/légi utántöltő század október 14-én történt feloszlatásával a Vickers VC.10-esek végső menedékévé a RAF 101. százada vált. A majd’ 40 éve csapatszolgálatba állt, négyfős személyzettel repülő, négy hajtóműves típus a RAF történetében az egyik legbiztonságosabbnak számít, hiszen napjainkig repülő esemény következtében egy sem veszett oda.

A felszámolt alakulat személyzeteiből hat a Lockheed TriStar típussal felszerelt 216. századhoz kerül típusátképzésre. A többi hajózó, müszaki és üzemképes repülőgép a Brize Norton légi bázison állomásozó 101. századot erősíti, mely ezután 27 teljes gépszemélyzete, 16 db VC.10-ese és összesen 550 fős személyi állománya révén a RAF legnagyobb első vonalbeli századává válik.

Feladat akad bőven, hiszen a 2003-as, „második Öböl-háború” tapasztalati azt bizonyították, hogy polgári chartergépeket és legénységüket esztelenség olyan veszélyes helyekre küldeni, mint amilyenek Bagdad vagy Kabul.

A RAF sosem bánta meg döntését, hogy szállító-flottájának felfrissítésére 1961-ben, még a tervezőasztalról megrendelt 14 db VC.10-est. A prototípus 1962-ben szállt fel. A RAF számára gyártott első gép 1966-ban állt szolgálatba. A civil életben a VC.10-es nem aratott sikert. Elsősorban azért, mert olyan típusoknál, mint a Boeing 707-es és Douglas DC-8-as később jelent meg a piacon, így lemaradt a komolyabb megrendelésekről. Ráadásul 150 fős befogadóképességét is kicsinek tartották. Bár a közönség csendes utastere miatt dicsérte, végül a civil szférából csupán 40 db-ra érkezett megrendelés. Ezeket a legfőbb vásárlón, a British Airways légitársaságon kívül, néhány afrikai és közel-keleti cég üzemeltette.

A RAF számára ideális tartálygéppé a T vezérsík és a hajtómüvek elhelyezése tették. A szárnyakra és a törzs alá szerelt gondolákból kibocsátott tömlők kosaras rendszerü üzemanyag-átadást biztosítottak. A csatlakozó gépek pilótáinak - a szokásos felépítésü gépekéhez képest - jóval kisebb turbulenciával kellett megbirkózniuk. Az átépítés szakaszokban folyt. 1982-ben kezdődött és 14 évig tartott. A K2, K3 és K4 jelzésü változatok az 1981-re polgári szolgálatból kivont gépek átalakításával készültek. Öt a Gulf Air, négy az East African Airways és öt a British Airways színeiben repült korábban. A C1K-jelü tankereket az eredetileg RAF szolgálatba állított C.1-es szállítógépekből alakították át.

A K2 és K3-as gépek utasterébe 15.900 literes üzemanyagtartályt is szereltek. Ezeken a változatokon 18 személy elhelyezésére alkalmas kabint alakítottak ki a törzs elején. A K4-es verzió a Super VC.10-esből készült. Ennek 187 férőhelyes utasterét nem alakították át, és jó hasznát vették függőleges vezérsíkba beépített 7.900 literes üzemanyagtartályának is. A legutolsónak átépített, C1K változat gépei az eredetitől csupán két, szárny alá szerelhető üzemanyagtartályukban különböznek. Ezzel a változattal repült megszünéséig a 10. század.Időközben az összes K2-est kiszuperálták, mert lejárt az üzemidejük. A 101. század 16 db-os gépállományában most vegyesen vannak K3, K4 és C1K változatok.

A feloszlatott 10. század tagjainak vigasztalására az ünnepélyes búcsúztatáskor csak annyit tudtak mondani, hogy az alakulat nem tünik el végleg a süllyesztőben, hiszen minden valószínüség szerint a 10. század kapja majd az új Airbus A.330-as légi-utántöltő gépeket. Erre a „feltámadásra” valamivel 2010 után kerül sor.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2017. 10. 16., 16:19
Kanada hivatalosan is kifejezte érdeklődését az ausztrál F/A-18A/B Hornetek iránt. A kanadai Királyi Légierő CF-18-ainak ideiglenes pótlására kiváló lehetőséget nyújtanának az ausztrálok használt vadászbombázói.
2017-10-13 15:34:23
Minden idők legerősebb szeptemberi utasforgalmát rögzítették a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren szeptemberben: 1 247 352 utas érkezett és indult a budapesti repülőtérről. Tavaly még a júliusi csúcsban sem volt ekkora forgalom a Budapest Airport két terminálján.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 19., 09:59
A hónap végéig aláírják a szerződést a honvédség Mi–24-es harci helikoptereinek nagyjavításáról – tudtuk meg kormányzati forrásból.
2017. 10. 18., 10:13
Az idén az SMi Group szervezésében, Londonban szervezték meg a katonai repülőkiképzéssel foglalkozó nemzetek és szervezetek éves konferenciáját.
2017. 10. 16., 12:43
Az átadás optimista légköre, és a mai bonyodalmak. A Singapore Airlines a legelső A380-asát már leállította, de még átvesz öt újat.
2017. 10. 16., 09:14
Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázison tavaly álltak szolgálatba a légimentőktől átvett AS350B Ecureuil (Mókus) helikopterek. A májusi családi napon már átlépték az ezer repült órát és szeptember végén 1300 felett járt a két géppel teljesített óraszám.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Július 31-én új parancsnok került az MH Katonai Közlekedési Központ (MH KKK) élére Bárdos Antal ezredes személyében, aki Fejes Károly alezredestől, az addigi megbízott parancsnoktól vette át a csapatzászlót.