2017. 10. 20. péntek
Vendel
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A brazil haditengerészet Sao Paulo repülőgép-hordozója

JETfly  |  2004. 10. 13., 13:28

Mielőtt még a brazilt valaki azzal a bizonyos „albán légierővel” tenné egy súlycsoportba, előre kell bocsátani, hogy a dél-amerikai ország jelentékeny légierővel rendelkezik, mely mögött igen komoly repülőgép-ipar áll.

A brazil haditengerészet az ország 8000 km-es partvonalának védelméhez 1956-ban egy repülőgép-hordozót vásárolt. A kérdéses hajót a Royal Navy 1945-ben állította hadrendbe „Vengeance” néven. A Hollandiában korszerüsített, szögfedélzettel ellátott hordozó 1960-ban lépett brazil szolgálatba. A közel 20.000 tonnás hajót Minas Gerais államról nevezték el és fedélzetén 1300 fő teljesített szolgálatot.

Az A 11 jelzéssel kifutó „laposfedélzetün” a tengeralattjáró-elhárító feladatkör ellátásához 8 db Grumman S-2E Tracker kétmotoros tengeralattjáró-vadászt és nyolc helikoptert rendszeresítettek. A merevszárnyú Trackerek üzemideje 1965-ben lejárt és akkortól már csak helikopterek szolgáltak rajta. Úgy nézett ki, hogy a sugárhajtású harci gépek üzemeltetése kizárólag a brazil légierő kiváltsága marad.

1998 áprilisában azonban a flotta részére - 70 millió $-ért - megvásárolták a kuvaiti légierő 23 db, 1978-as gyártású McDonnell Douglas A-4KU Skyhawk vadászbombázóját. A csomag részét képezte 217 db Sidewinder típusú, levegő-levegő osztályú rakéta is. Brazil szolgálatban a 20 db együléses az AF-1, a három kétüléses az AF-1A jelzést kapta. Az így megalakult VF-1 „Falcőes” (=sólymok) elfogó és csapásmérő század szárazföldi bázisa a Rio de Janeirotól 135 km-re fekvő São Pedro da Aldeia támaszpont lett.

Az már természetes, hogy ez a beszerzés magával hozta az igényt egy újabb és nagyobb hordozó megvásárlására. Az amerikaiak a kiselejtezett „Saratogát” ajánlották fel. Az üzletből nem lett semmi, mert a brazilok üzemeltetését túl drágának tartották, ráadásul alig kéttucat sugárhajtású gépükhöz szükségtelenül nagy is lett volna. Ekkor lépett a színre Franciaország, mely 1999-ben - a „Charles de Gaulle” szolgálatba állításával feleslegessé vált - „Foch” nevü hordozóját kínálta. Az összesen 1338 fős személyzetü, 32.000 tonnát meghaladó vízkiszorítású hajó fénykorában 38 repülőeszköznek adott otthont. Mivel ez a méret éppen megfelelt a brazil igényeknek, 2000-ben aláírták az adásvételi szerződést. A „São Paulo” névre átkeresztelt hajó az A 12-es jelzést kapta és 2001. február 17-én vetett horgonyt Rio de Janeiroban. Az őrségváltásra a „Kobrák-szigetén” található haditengerészeti támaszponton az év októberében került sor, mikor is 41 évi szolgálat után kiszuperálták a „Minas Gerais” hordozót.

Az első Skyhawk pilótákat a flotta helikoptervezetői közül toborozták, akik aztán Uruguayban és Argentínában merevszárnyú átképzésen vettek részt. (Napjainkra ezt a feladatot a hazai légierő vállalta magára.) A jelöltek számára a következő lépcsőfok az amerikai flotta NAS Meridian kiképzőbázisa volt, ahol TA-4J Skyhawk gépeken kaptak sugárhajtású kiképzést.

Az USA-ban végzett pilóták közül az első olyan, aki odahaza repült az AF-1 típuson, Alvarenga sorhajóhadnagy volt. 2000. május 26-i felszállása különösen azért emlékezetes, mert 35 évnyi szünet után ő lett a brazil haditengerészet első olyan repülője, aki merevszárnyú harci gép vezetésére kapott jogosítást. A flotta repterén nagy lendülettel folyt a további kiképzés. Először is felfestették a betonra a „São Paulo” hordozó körvonalait, ami mellé egy hordozható, tükrös leszállító-berendezést is felszereltek. A pilóták ezek segítségével gyakorolták a megközelítést, az átstartolást és a leszállást. Miután a szárazföldön minden tökéletesen ment, következhetett a leszállás a hajó fedélzetére.

A kényes manővert először 2001. júliusában kétkormányos géppel, a következő év szeptemberében pedig együlésessel hajtották végre. Mivel azonban a brazil haditengerészetnek semmiféle gyakorlata nem volt a sugárhajtású gépek repülőgép-hordozón történő üzemeltetésében, a megfelelő fogások elsajátításához egy amerikai cég segítségét vették igénybe.

A szakértőket Francis nyugalmazott korvettkapitány vezette, aki tavaly év végéig - utolsó tanácsadóként a hajón maradva - többek közt fedélzeti leszállás-irányítóként beugorva dirigálta a gépek mozgását és tanította be erre a helyi repülőtiszteket. (Elsőként éppen Alvarengát!) Nem könnyü a dolguk, mert a világ legkisebb hordozóján - az elképzelhető legrövidebb és legkeskenyebb futópályán - kell hagyományos, sugárhajtású harci gépeket fel- és leszállítaniuk.

1993 óta - évente egyszer - a brazilok szolgálatban álló hordozója, közös gyakorlat keretében vendégül lát egy repülőrajt az argentin flotta állományából. A „Minas Gerais” fedélzetére azonban csak az S-2T Turbo Tracker merevszárnyúak szállhattak le. Az „São Paulo” hadrendbe állása azonban lehetőséget teremtett az argentinok Super Etendard csapásmérőinek gyakorlására is.

Ott ugyanis a „25 de Mayo” nevü repülőgép-hordozó 1997-es kiselejtezésével végképp megszünt az ilyen lehetőség. A kapcsolatból azonban nem csupán az argentin fél profitál, amelynek hajózói így megtarthatják jártasságukat. A brazilok is nyernek vele, hiszen a szerelők és a kiszolgálók rutint szerezhetnek olyan gépek üzemeltetésében, melyek náluk nincsenek rendszerben. Ez a Turbo Tracker típus esetében azért is fontos, mert a flotta vezérkara a tengeralattjáró-vadász feladat ellátáshoz - a Sikorsky Sea King és a Westland Super Lynx helikoptereken kívül - ismét rendszerbe kíván állítani egy századnyi ilyen, nagy hatósugarú gépet.

A Skyhawkok szolgálatba lépéséig az említett forgószárnyúak alkották a flotta csapásmérő erejét is. A brazil haditengerészet 55 db-os helikopter-flottájából 14 db a torpedók és rakéták indítására is képes Super Lynx. Előttük kerültek rendszeresítésre Sea Kingek. Az összesen 13 db-ból hetet AM-39 Exocet levegő-vízfelszín osztályú rakétákkal fegyvereztek fel. Ezekből és a Helibras cég által licencben gyártott Ecureuil mentőhelikopterekből egy-egy raj települt a hordozóra. A hajó és a szárazföld közötti szállítási feladatokat Eurocopter Cougar típusú forgószárnyúakkal oldják meg.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2017. 10. 16., 16:19
Kanada hivatalosan is kifejezte érdeklődését az ausztrál F/A-18A/B Hornetek iránt. A kanadai Királyi Légierő CF-18-ainak ideiglenes pótlására kiváló lehetőséget nyújtanának az ausztrálok használt vadászbombázói.
2017-10-13 15:34:23
Minden idők legerősebb szeptemberi utasforgalmát rögzítették a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren szeptemberben: 1 247 352 utas érkezett és indult a budapesti repülőtérről. Tavaly még a júliusi csúcsban sem volt ekkora forgalom a Budapest Airport két terminálján.
2017-10-10 13:26:08
2017. október 10-én, kedden felszállás közben szenvedett katasztrófát az Orosz Légi- és Kozmikus erők egyik Szíriában állomásozó Szu-24-ese. A repülőgép eddig tisztázatlan körülmények között a felszálláshoz történő nekifutás során szaladt le a pályáról és tört össze, néhány forrás ugyanakkor lezuhanást említ.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 19., 09:59
A hónap végéig aláírják a szerződést a honvédség Mi–24-es harci helikoptereinek nagyjavításáról – tudtuk meg kormányzati forrásból.
2017. 10. 18., 10:13
Az idén az SMi Group szervezésében, Londonban szervezték meg a katonai repülőkiképzéssel foglalkozó nemzetek és szervezetek éves konferenciáját.
2017. 10. 16., 12:43
Az átadás optimista légköre, és a mai bonyodalmak. A Singapore Airlines a legelső A380-asát már leállította, de még átvesz öt újat.
2017. 10. 16., 09:14
Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázison tavaly álltak szolgálatba a légimentőktől átvett AS350B Ecureuil (Mókus) helikopterek. A májusi családi napon már átlépték az ezer repült órát és szeptember végén 1300 felett járt a két géppel teljesített óraszám.

  Legfrissebbek most

Negatív következményekkel jár a pilóták motivációját tekintve a bolgár parlament illetékes bizottságának azon döntése, mely szerint újra kell tárgyalni a vadászgéptendert.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A napokban egy érdekes fotó látott napvilágot, melyen a Jordánia részére készült első, új Mi-26T2 típusú nehéz szállítóhelikopter látható.