Svédország megkezdte a régi Saab 105 (Sk 60) típus leváltásának folyamatát, melynek eredményeképp az évtized végére szolgálatba állhat majd a váltótípus. A Military Flying Training System (MFTS) elnevezésű projekt azonban nem csak a típus leváltásáról szól, hanem egy teljesen új képzési rendszer megvalósításáról is, a Védelmi Beszerzések Hivatala (FMV) pedig már hivatalos úton megkezdte az információkérést a potenciális jelöltektől. A svédek hosszútávú megoldást keresnek, a győztesnek legalább 2040-ig kell biztosítania a pilótaképzést.
Az FMV elmondása szerint a jelenlegi Saab 105-ösök csak alapszintü müszerezettséggel és repülési jellemzőkkel rendelkeznek, azonban a mai korszerü követelmények már elvárják a pilótáktól az információs rendszerek hatékony kezelését is, ezért szükséges a képzés reformja. A jelenlegi flotta évente körülbelül 5 500 órát tölt a levegőben, az MFTS rendszerben ez a szám 8 000-re nőne, illetve ezen felül 3 000 órányi szimulátoros oktatást is kapnának a pilóták. Az oktatópilóták biztosítása a légierő illetve az FMV feladata lenne, azonban a müszaki szakemberek és a földi kiszolgáló személyzet toborzásáért a képzést biztosító cég felelne.
Az alap kiképzőgéppel szemben támasztott követelmények szerint legalább 6 600 méteres csúcsmagasság, és 5 000 méteren legalább 425 km/h utazósebesség elérése szükséges. A haladó kiképző repülőgép előírt csúcsmagassága legalább 7 600 méter, ahol Mach 0,65 teljesítése szükséges, földközeli magasságban pedig legalább 540 km/h. További előírás, hogy mindkét kabinban legyenek taktikai kijelzők, akárcsak a 4. és 5. generációs vadászrepülőgépek esetében, illetve legyen lehetőség szimulált radar- és fegyverhasználatra is.
Az információkérés fázisa július 1-jével zárul le, a jelentkezőknek addig szükséges bemutatniuk a rendszerüket részleteiben, tehát hogy mennyi repülőgéppel valósítható meg a képzés, és mekkora beszerzési és életciklusra vonatkoztatott költséget jelent ez. A győztes kihirdetése és a szerződéskötés a jelenlegi tervek szerint 2016 végén vagy 2017 elején történhet meg, a teljes kiépítettség és az üzemképesség elérését pedig 2020-ra tervezi az FMV.
A térség legnagyobb repülőnapjaként, idén szeptember 6-án és 7-én rendezték meg Zeltwegben Ausztria nemzetközi repülőnapját, az AIRPOWER-t. Fotós beszámolónkban közel 200 felvételt láthatnak Olvasóink az esemény szombati napjáról!
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.