Újabb részletek láttak napvilágot a Szu-34-es katasztrófával kapcsolatban, melyről az elmúlt napokban igencsak sokféle változatot lehetett olvasni. A 2019. január 18-án szerencsétlenül járt gépszemélyzetek mentésében összesen hat halászhajó vett részt.
A Tatár-szoros (Szahalin szigetét választja el Délkelet-Oroszországnak az ázsiai kontinensen fekvő területeitől, összekötve északon az Ohotszki-tengert és délen a Japán-tengert) halban gazdag terület, így a körzetben sűrű a halászhajók forgalma. A moszkvai idő szerint reggel 9 óra körül bekövetkezett katasztrófa helyszínén dolgoztak a "Chance-106", az "Elektron", a "Neon", a "Ganszlep elnök", a "Zászlóshajó" és a "Katyerina" halászhajók, melyek csatlakoztak a „Zaborcsikov” mentőhajóhoz.
A katapultálás körzetéből az automata segélyhívó rádióállomás jelét észlelve a riasztást és mentést azonnal elrendelték. A négy főből egyet tudtak élve kimenteni a mentőhelikopterrel, ő az egyik gép navigátora volt.
Moszkvai idő szerint este 9 órakor az „Elektron” rátalált az egyik pilóta mentőcsónakjára, benne a pilóta holttestével. Az „Alekszej” néven azonosított pilótán még rajta volt a sisakja és a tengeri repüléseknél előírt speciális mentőruhát viselte, őrnagyi rendfokozattal. Ezután még egy mentőcsónakot találtak az „Elektron” halászai, de már ott is csak a holttestet találták meg – őt a sisakján viselt felirat alapján be is tudták azonosítani, de a nevét nem hozták nyilvánosságra. A pilóták holttestét mentőhelikopterrel szállították el a hajóról.
Később a "Chance-106" még talált egy mentőcsomagot, a "Neon” a repülőgép két darabját, az "Elektron" pedig egy másik narancssárga tutajt, sajnos üresen.
Ekkorra már a helyszínre érkezett a Haditengerészet hadihajója is és a mentési műveletek irányítását átvette a Csendes-óceáni Flotta Tengeralattjáró Erőinek törzsfőnöke, Eduard Mihajlov ellentengernagy. Másnap, napfelkelte után folytatták a kutatást a negyedik pilóta után, de ebbe a műveletbe a halászhajókat már nem vonták be.
A híradások alapján ismert, hogy az esemény 2019. január 18-án, reggel 8 óra 7 perckor következett be 35 kilométerre a parttól, a Tatár-szorosnál. A repülőgépek Hurba (Komszomolszk-na-Amurtól délre található) légibázisról szálltak fel (a Google Maps műholdképein jól láthatóak a Szuhojok). A gyakorlatban résztvevő repülőgépek a 277. Bombázó Ezred állományába tartoztak. Az egyetlen túlélőt a habarovszki kórházba szállították.
Jellemző az oroszországi helyzetre, hogy azonnal elrendelték az eset kivizsgálását a Büntető Törvénykönyv 351. cikke értelmében - "A repülési szabályok és a felkészülés rendjének megsértése” okán. Vannak dolgok, amik nem változnak…
UPDATE: 2019. január 23-án temették el a Szu-34-es katasztrófa első két áldozatát, nevüket már nyilvánosságra hozták: Alekszej Ovszjannyikov őrnagy, pilóta, 33 éves volt, Alekszej Pajdiganov szintén őrnagy, navigátor, pedig 42 éves volt. A katasztrófának a hírek szerint egy túlélője volt, a katapultált személyzetek közül egy főt továbbra sem találnak, róla annyi tudható, hogy a lipecki egységnél szolgált, neve: Vjacseszlav Asztajev. Orosz fórumokon egyébként azt írják, hogy a piros 03-as és 33-as oldalszámú gépek voltak az ütközésben érintett példányok.
A hasonló helyzetekben életmentő funkciót ellátó, speciális VMSzK ruházat, illetve egyéb kapcsolódó pilótafelszerelések részletesebb megsimerése kapcsán ajánljuk Olvasóink figyelmébe A szovjet repülőtér titkai múzeumot, mely Berekfürdőn található, hazánkban egyedülálló kiállítási anyaggal! A múzeum Facebook oldalán sok érdekesség olvasható a szovjet/orosz téma iránt érdeklődők számára:
Forrás: http://www.armstrade.org/
Negyedik alkalommal ad otthont hazánk a Többnemzeti Helikopter Kiképző Központ szakmai útmutatásával az évenkénti helikopterharcászati oktatóképző gyakorlatnak Pápán, a Magyar Honvédség 47. Bázisrepülőtéren.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.