A Pilatus Aircraft a közelmúltban szállította le a Spanyol Légierő részére az első két PC-21 típusú, turbólégcsavaros kiképző repülőgépet, melynek köszönhetően új időszak kezdődik a spanyol vadászpilóták képzésben.
2019 végén a spanyol védelmi minisztérium egy pályázatot követően a Pilatus PC-21-es típusát választotta a kiöregedő CASA C-101-es flotta (továbbá Enaer T-35C Pillan flotta) kiváltására, amelyek körülbelül 40 éve vannak használatban. A svájci vállalattal 2020 januárjában aláírt, közel 205 millió eurós szerződés keretében a Spanyol Légierő 24 darab PC-21 turbócsavaros kiképzőgépet fog kapni - valamint kellő mennyiségben alkatrészeket és integrált képzési rendszert is, melybe a Pilatus fejlett szimulátora is beletartozik.
A vételárat három részre osztva fogja kiegyenlíteni a spanyol fél (71,5+71+62,5 millió euro 2020-22 között). Az eredeti tervek szerint az első 6 repülőgépet és egy szimulátort 2020 márciusában kellett volna átadni, de a járványhelyzet módosította a szállítási ütemtervet. Ennek ellenére a jelen tervek szerint mind a 24 PC-21-es 2022 júniusáig át lesz adva a Spanyol Légierőnek.
A repülőgépek a 792. repülőszázadhoz fognak tartozni, amely a Spanyol Légierő Akadémiájának kiképzőszázada. Az első pilóta kiképzése a tervek szerint 2022 szeptemberében kezdődik.
A légierő képviselői szerint a PC-21 leszállítása radikális változtatást von maga után a kiképzésben, és biztosítja a légierő pilótáinak a modern követelményeknek megfelelő szintű képzését.
A vállalat tájékoztatása szerint a PC-21-est üzemeltető ügyfelekkel szerzett tapasztalatok azt mutatják, hogy a katonai pilóták képzési költsége több mint 50%-kal csökkenthető a PC-21-esek segítségével (I. és II. fázis). A rendszer magán a repülőgépen kívül modern szimulátorokat, számítógépes oktatást és virtuális valóság eszközöket is tartalmaz. Spanyolország lett Európa harmadik országa, amely a PC-21 alapú képzési rendszert választotta.
A megrendelt 24 darab PC-21-esben olasz technológia is fellelhető lesz, hiszen többek között a PC-21-esek kommunikációs rendszerét, a pilótafülke különböző vezérlőpaneljeit és a kapcsolódó elektronikai berendezéseket is az olasz Leonardo biztosítja a repülőgépekhez. Spanyolország a francia mintához hasonlóan alakítja át a pilótaképzés folyamatát, hiszen a Francia Légierő is a turbólégcsavaros PC-21-est választotta a sugárhajtóműves Alpha Jet-ek váltótípusának, mely újabb példája annak, hogy a képzésekben egyre hangsúlyosabb szerep jut a turbólégcsavaros kiképzőgépek alkalmazásának.
Negyedik alkalommal ad otthont hazánk a Többnemzeti Helikopter Kiképző Központ szakmai útmutatásával az évenkénti helikopterharcászati oktatóképző gyakorlatnak Pápán, a Magyar Honvédség 47. Bázisrepülőtéren.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.