D-436-148FM típusú hajtóművel repült az An-178.
A VKontakte közösségi portálon jelentette be az Antonov repülőgépgyártó vállalat, hogy február 5-én, Kijevben sikeres próbarepülést hajtott végre az UR-EXP lajstromjelő, 001-es oldalszámú An-178 szállító repülőgép úgy, hogy a bal hajtóműve az újonnan fejlesztett D-436-148FM volt. A repülőgép 27 percet töltött a levegőben.
A 2015. május 7-i első felszállása óta az An-178 közel 40 felszállásból 107 óra levegőben töltött időt teljesített. A D-436-148FM típusú erőforrás megérkezéséig annak elődjével, a D-436-148 hajtóművel repült – ezt a típust rendszeresítették az An-148/158 utasszállítókon is.
A D-436-148FM hajtóművet az ukrán Motor Szics és az Ivcsenko-Progressz gyárak közösen fejlesztették, kimondottan az An.178 teherszállító repülőgéphez. A D-436-148FM gyártása egy év csúszással, 2015 december 9-én kezdődött meg.
A D-436-148FM alapjául a D-436-148 szolgált, ám annál jóval csendesebb, alacsonyabb a károsanyag kibocsájtása és mindezekhez 64,5 kN-ról 77,2 kN-ra megnövekedett tolóerő járul.
A zajszint csökkenését a hajtómű burkolatának hangelnyelő kialakítása is segíti. A régi hajtómű üreges kialakítású ventilátor-lapátjai helyett az új hajtóműbe széles profilú lapátokat szereltek és a keresztmetszetet is növelték, ezzel jelentősen fokozták az egységnyi idő alatt átáramló levegő mennyiségét. A turbinarész változatlan maradt, azonban a hátsó felfüggesztésen változattak és a segédberendezések meghajtásán is módosítottak.
A típusjelzés betűjeleivel tisztelegtek Fedor Mihajlovics Muravcsenko előtt – ő volt a Progressz főkonstruktőre, egyben a műszaki tudományok doktora, egyetemi professzor, az Ukrán Tudományos Akadémia tagja, számos kitüntetés és cím birtokosa. Vezetésével fejlesztettek és gyártottak hajtóműveket olyan repülőgépekhez, mint a Jak-42, An-72, An-74, An-124 Ruszlán, An-225 Mirija, An-140, Tu-334, Be-200, Jak-130, An-74TK-300, An-70, An-148.
Fotó: Vaszilij Kuba/spotters.net.ua
Forrás: BMPD
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Pontosan két évvel ezelőtt bemutatkozó interjút készített Tőrös István dr. Bali Tamás ezredessel, aki akkor vette át az MH Kiss József 86. Helikopterdandár parancsnoki beosztását. Két év után ismét van miről beszélgetniük.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.