João Gomes Cravinho portugál védelmi miniszter 2020. június 16-án, kedden jelentette be, hogy a Beja légibázis lesz az érkező KC-390-es közepes katonai szállító repülőgépek leendő állomáshelye.
A miniszter a Beja légibázison (2020-ban otthont adott volna a NATO Tiger Meet gyakorlatnak is, amit a vírus miatt végül töröltek) tett látogatása során jelentette be, hogy a város sokat profitál majd abból, hogy az új szállítógépeket állomásoztathatják: tobb száz katonacsalád költözhet a városba, és a bázison is megkezdődnek a munkálatok a gépek fogadására, hiszen az első példány várhatóan már 2023-ban megérkezik.
A miniszter nyilatkozott továbbá a tervezett pilótaképző iskola létrehozásáról is, mely képzésben a Portugál Légierő pilótajelöltjei mellett egyéb NATO országok növendékei is részt vehetnének. Mint elmondta, a vírus miatt ennek előkészületei most tolódtak, de a terv továbbra is valós, folytatják az ezzel kapcsolatos tervezést, egyeztetéseket, a programot egy kanadai cég vezeti.
Az öt többfeladatú közepes, katonai szállító repülőgépet 2023 és 2027 között szállítja le a brazil repülőgépgyártó vállalat Portugália részére, a szerződést 2019 augusztusában írták alá a felek. A 920 millió dolláros szerződés a KC-390-esek leszállítása mellett magába foglal többek között különböző földi kiszolgáló eszközöket, légi utántöltő, tűzoltó és MEDEVAC rendszert, elektronikai hadviselési és ellentevékenységi rendszert (ezeket az izraeli Elbit Systems biztosítja majd a portugál KC-390-eseknek), repülőgép és hajtómű karbantartást, továbbá kiképzési eszközöket és szimulátort is.
Portugália a KC-390-es program nemzetközi partnerei közül igencsak jelentős részt vállal: az OGMA-Indústria Aeronáutica de Portugal több részegységet is gyárt a típushoz, Csehország pedig ha nem is ilyen mértékben, de szintén partnerország. Portugália 10 éve csatlakozott a programhoz, az eredeti tervek szerint hat KC-390-est vásároltak volna a kiöregedő Lockheed Martin C-130H Herculesek leváltására, ebből végül 5 példány megvásárlása realizálódott, a hatodik példányról egyelőre nincs szó.
A portugál rendeléssel összesen 35 darabra van konkrét előjegyzése a gyártónak (beleértve a brazil példányokat), Csehország is érdeklődik a típus beszerzése iránt. Továbbra is kérdés, hogy csatlakozik-e a listához Magyarország, hiszen hazánk is rámpás szállítógépek beszerzése előtt áll (az utolsó An-26-ost 2020. június 11-én búcsúztatták), így a KC-390-esre is figyel a magyar repülős közösség, mint lehetséges opció. A típus 2019-ben járt Magyarországon, az MH Pápa Bázisrepülőtéren mutatkozott be.
Komoly érvágás lehet ugyanakkor a brazil szállítógépnek, hogy nem jött létre az Embraer és a Boeing vegyesvállalata, mellyel nagyobb eséllyel indult volna az új gyártású katonai szállító repülőgépek (C-390 megnevezéssel) piacán.
Forrás: http://www.planicie.pt/
Nagyszabású, átfogó gyakorlatot hajtott végre nemzetközi részvétellel a Különleges Műveleti Légi Osztag a Zala vármegyei Sármelléken található Hévíz-Balaton Repülőtéren.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.