A Korea Aerospace Industries Ltd. (KAI) szeptemberben elkezdte a KF-X prototípus végső összeszerelését. Kategóriáját, képességeit tekintve az új típus az FA-50 és az F-15K/F-35 közé pozícionálható.
A “végső összeszerelés” lényegében azt jelenti, hogy a törzs első/középső/hátsó részeit és a szárnyat komplett repülőgéppé állítják össze. A KAI négy év alatt jutott el idáig: 2015 decemberében kezdődött meg a rendszer fejlesztése, 2018-ban átesett a PDR-n (Preliminary Design Review, Előzetes Tervezési Áttekintés), 2019 februárjában kezdték meg az első alkatrészek megmunkálását és 2019 szeptemberében teljesítette a CDR-t (Critical Design Review, Kritikus Tervezési Felülvizsgálat). A KF-X programban Dél-Korea és Indonézia közösen vesz részt 80-20% arányban, a program vezetője Dél-Korea.
A KAI a fejlesztési hatékonyság maximalizálása érdekében nemcsak mintegy 800 fejlesztő mérnököt szerződtetett, hanem az infrastruktúra kibővítésével, újonnan épített üzemekkel - amelyeket az egyes szerkezeti teszteknek, rendszerteszteknek és a kompozit-részek megmunkálásának szenteltek – ezt a célkitűzést szolgálta.
A KF-X az egyik legfontosabb nemzeti projekt a légierő jelenlegi vadászgépeinek kiváltására, amely egyben kielégítheti a haderő jövőbeli hadműveleti követelményeit is – a megvalósításban a KAI nagyban támaszkodik a hazai iparra. Az új technika „agyának” számító feladat- és repülésvezérlő számítógépet még idén telepítik is földi tesztre és próbarepülésre a KF-X-be. Hasonló teszteknek vetik alá az AESA radart, az EW Suite-ot (integrált elektronikus hadviselési felszerelés), az IRST-t (infravörös keresés és nyomkövetés) és az EO TGP-t (elektro-optikai célmegjelölő konténer) is.
A KF-X várhatóan 2021 első félévére készül el, az első repülési tesztet 2022-ben tervezik elvégezni. 2026-ig a rendszer fejlesztése befejeződik. A hatékony fejlesztés érdekében 16 egyetem, 11 laboratórium és 553 beszállító vesz részt a KF-X projektben, és további 100 mérnököt vesznek fel 2020-ig. A KAI vezérigazgatója szerint: „A sikeren kívül nincs más út. Sikeresek leszünk a KF-X-ben, és hozzájárulunk a koreai repülési iparhoz és a nemzetgazdasághoz.”
„Bármilyen élethű is a szimulátor, amellyel tizenöt alkalommal repültünk, mégsem közelíti meg a valós repülések adta élményeket” – számolt be élményeiről Asztalos István alezredes, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár repülésbiztonság főnöke, aki először emelkedhetett a magasba az első magyar KC-390 Millennium szállítógéppel.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.