2024. 06. 17. hétfő
Alida, Laura
: 398 Ft   : 372 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Visszaszámlálás: Baltic Air Policing - 2. rész - Visszajátszható bevetések

JETfly  |  2015. 03. 31., 11:19

A korábbi évekhez hasonlóan az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis JAS-39 Gripen pilótái az idén is lehetőséget kaptak arra, hogy egy hétig a svéd Védelmi Kutatási Ügynökség (FOI) által üzemeltetett Bevetésgyakorló és Repülő Harcászati Szimulációs Központban (FLSC) gyakorolhassanak. A MH LVIK állományából hat fő légvédelmi irányító is csatlakozott a kecskeméti pilótákhoz. Erre a Gripen-szerződés által biztosított eseményre már hosszú évek óta sor kerül, és remélhetőleg még huzamosabb ideig lehet a magyar Gripen-pilóták kiképzésének és jártasságfenntartásának biztos pontja.

Az FLSC (Flyvapnets Luftst­ridssumileringscentrum) Stockholm külvárosában, Kistában várja a Gripen-pilótákat. Itt nyolc hálózatba kapcsolt szimulátoregység, a felkészülési és kiértékelő termek, kivetítő-kiértékelő helyiség, valamint a vadászirányító munkahelyek teszik lehetővé, hogy az irányítók és a pilóták költséghatékonyan, a kor elvárásainak megfelelő szinten gyakorolhassanak. Olyan bevetések "lerepülésére" van itt lehetőség, melyeket nagy nemzetközi repülőgyakorlatok során vagy csak éles helyzetben tapasztalhat meg a személyzet.

Az egyhetes szimulátoros képzésre már hetekkel korábban megkezdődött a felkészülés. A bázis gyakorlattervező részlege a kiképzési igények alapján megtervezte a lerepülendő feladatokat, és azokat egyeztette a szimulátort üzemeltető svéd szakemberekkel. Ők igyekeztek szinkronba hozni az elképzeléseket a lehetőségekkel, és így alakultak ki a végleges szcenáriók.

Kiképzési igényből az idén sem volt hiány. A kiutazók között a múlt évben Gripen-átképzésen átesett pilótáktól kezdve a múlt évben készültségi szolgálatba állt pilótákon át az első átképzett oktatókig minden magyar "Gripen-korosztály" képviseltette magát. Ennek megfelelően a 2-2 elleni látóhatáron túli légiharctól kezdve a 4 gépes védekező és támadó légiharcon át a többgépes harci kötelék alkalmazásáig gyakorolhattuk a légiharcászat taktikai elemeit. A fokozatosság elvének betartását figyelembe véve a hét végére azok is megtanulhatták és gyakorolhatták 2, 4 vagy több gépes kötelék irányítását, akik eddig erre nem kaptak kiképzést.

Mindennap reggel 8 órától folyamatosan váltották egymást a pilóták a "kabinokban". Az sem unatkozott, aki éppen nem "repült", mert a repülési feladatok során óriáskivetítőn valós időben követhető a légiharc pillanatnyi helyzete. Minden feladat rögzítésre került, és a repülések után minden apró részletig kielemezhető, visszajátszható, 3D-ben megtekinthető. Így óriási lehetőség nyílik a tapasztalatszerzésre mind a hajózó-, mind az irányítóállomány részéről. A rögzített feladatokat az FLSC később a pilóták rendelkezésére bocsátja merevlemezen, ami itthon egy spe­ciális számítógépen bármikor megtekinthető.

A rendelkezésre álló egy hét alatt több mint 200 felszállás történt, ami a valóságban többmilliárdos kiadást jelentene. Annak ellenére, hogy a szimulátorokon való repülések nem pótolják a valósakat, a lerepült feladatok nagymértékben hozzájárulnak a pilóták képességeinek fejlesztéséhez. Az FLSC igazán hatékony kiképzőhelye a Gripent használó nemzeteknek. Rendszeresen megfordulnak itt a cseh és a svéd légierő pilótái is.

Langó Viktor

Galéria: Visszaszámlálás: Baltic Air Policing - 2. rész - Visszajátszható bevetések

aaaa dddddd
Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 05. 31., 12:45
Február 23-án került aláírás a magyar légierő vadászgép flottájának bővítését jelentő szerződésre: négy JAS 39C Gripen érkezik a SAAB szerelőcsarnokból Kecskemétre. Az Aranysas interjúja Gróf Gergely ezredessel, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnokával.
2024-06-03 13:23:02
Fonalka Marcell őrmester az Acélkocka Alap Altiszti Tanfolyam elvégzésének köszönhetően tölti mindennapjait a Gripen-hangárban, feladata a Magyar Honvédség vadászgépeinek szerelése és javítása. Miért ezt az utat választotta?
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 06. 14., 10:39
A kilencvenes évek elején az amerikai haditengerészet légiereje átalakulóban volt.
2024. 06. 11., 14:00
Számos munkaterület összehangolása szükséges ahhoz, hogy a bosznia-hercegovinai EUFOR Althea művelet magyarok katonák által biztosított MEDEVAC, azaz egészségügyi kiürítési képessége porszem nélküli gépezetként tudjon működni.
2024. 06. 10., 10:57
Légtérzár, menetrendi változások, biztonsági aggályok, csomagfeladás és a szakszervezetek sztrájkfenyegetése.
2024. 06. 04., 13:31
A pezsgő ballószögi kulturális életnek egyik kiemelkedő színfoltja volt a napokban befejeződött repülős rendezvény, melyet a ballószögi repülőtér fennállásának 30. évfordulója alkalmából tartottak meg.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Egy új harcjármű rendszerbe állításakor az első lépések egyik legfontosabbika a kezelők vezetési rutinjának megszerzése. A június 11-ei héten az MH Klapka György 1. Páncélosdandár egyik legkorszerűbb eszközével, a Leopard 2A7HU típusú harckocsival gyakorolják a harcjárművezetők többek között a közúton való közlekedést.