2024. 03. 02. szombat
Lujza
: 394 Ft   : 364 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Visszaszámlálás: Baltic Air Policing - 2. rész - Visszajátszható bevetések

JETfly  |  2015. 03. 31., 11:19

A korábbi évekhez hasonlóan az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis JAS-39 Gripen pilótái az idén is lehetőséget kaptak arra, hogy egy hétig a svéd Védelmi Kutatási Ügynökség (FOI) által üzemeltetett Bevetésgyakorló és Repülő Harcászati Szimulációs Központban (FLSC) gyakorolhassanak. A MH LVIK állományából hat fő légvédelmi irányító is csatlakozott a kecskeméti pilótákhoz. Erre a Gripen-szerződés által biztosított eseményre már hosszú évek óta sor kerül, és remélhetőleg még huzamosabb ideig lehet a magyar Gripen-pilóták kiképzésének és jártasságfenntartásának biztos pontja.

Az FLSC (Flyvapnets Luftst­ridssumileringscentrum) Stockholm külvárosában, Kistában várja a Gripen-pilótákat. Itt nyolc hálózatba kapcsolt szimulátoregység, a felkészülési és kiértékelő termek, kivetítő-kiértékelő helyiség, valamint a vadászirányító munkahelyek teszik lehetővé, hogy az irányítók és a pilóták költséghatékonyan, a kor elvárásainak megfelelő szinten gyakorolhassanak. Olyan bevetések "lerepülésére" van itt lehetőség, melyeket nagy nemzetközi repülőgyakorlatok során vagy csak éles helyzetben tapasztalhat meg a személyzet.

Az egyhetes szimulátoros képzésre már hetekkel korábban megkezdődött a felkészülés. A bázis gyakorlattervező részlege a kiképzési igények alapján megtervezte a lerepülendő feladatokat, és azokat egyeztette a szimulátort üzemeltető svéd szakemberekkel. Ők igyekeztek szinkronba hozni az elképzeléseket a lehetőségekkel, és így alakultak ki a végleges szcenáriók.

Kiképzési igényből az idén sem volt hiány. A kiutazók között a múlt évben Gripen-átképzésen átesett pilótáktól kezdve a múlt évben készültségi szolgálatba állt pilótákon át az első átképzett oktatókig minden magyar "Gripen-korosztály" képviseltette magát. Ennek megfelelően a 2-2 elleni látóhatáron túli légiharctól kezdve a 4 gépes védekező és támadó légiharcon át a többgépes harci kötelék alkalmazásáig gyakorolhattuk a légiharcászat taktikai elemeit. A fokozatosság elvének betartását figyelembe véve a hét végére azok is megtanulhatták és gyakorolhatták 2, 4 vagy több gépes kötelék irányítását, akik eddig erre nem kaptak kiképzést.

Mindennap reggel 8 órától folyamatosan váltották egymást a pilóták a "kabinokban". Az sem unatkozott, aki éppen nem "repült", mert a repülési feladatok során óriáskivetítőn valós időben követhető a légiharc pillanatnyi helyzete. Minden feladat rögzítésre került, és a repülések után minden apró részletig kielemezhető, visszajátszható, 3D-ben megtekinthető. Így óriási lehetőség nyílik a tapasztalatszerzésre mind a hajózó-, mind az irányítóállomány részéről. A rögzített feladatokat az FLSC később a pilóták rendelkezésére bocsátja merevlemezen, ami itthon egy spe­ciális számítógépen bármikor megtekinthető.

A rendelkezésre álló egy hét alatt több mint 200 felszállás történt, ami a valóságban többmilliárdos kiadást jelentene. Annak ellenére, hogy a szimulátorokon való repülések nem pótolják a valósakat, a lerepült feladatok nagymértékben hozzájárulnak a pilóták képességeinek fejlesztéséhez. Az FLSC igazán hatékony kiképzőhelye a Gripent használó nemzeteknek. Rendszeresen megfordulnak itt a cseh és a svéd légierő pilótái is.

Langó Viktor

Galéria: Visszaszámlálás: Baltic Air Policing - 2. rész - Visszajátszható bevetések

aaaa dddddd
Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 02. 20., 13:30
2024 nyarán, több mint 60 év szolgálat után nyugdíjazzák a Svéd Légierő ikonikus típusát, az SK 60 kiképző repülőgépet. A haderőnem méltóképpen búcsúzik a típustól, melynek kapcsán az első információk már napvilágra kerültek.
2024. 02. 15., 11:20
A II. világháború vége felé számos olyan konstrukció született, amely már a kelet-nyugati szembenállás során állt hadrendbe. Jó példa erre a kéthajtóműves brit bombázó, amely kortársaitól eltérően hosszú és sikeres karriert futott be.
2024-02-22 15:17:46
Az MH Kiss József 86. Helikopterdandár adott otthont annak az alapszintű légi vezetés és irányítás tanfolyamnak, amelyet a kalkari Német Légierő Műveleti Parancsnokság NATO akkreditált kiképző központja, valamint az MH Légierő Parancsnokság közösen szervezett.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 03. 01., 15:47
Mintegy száznyolcvan kadét látogatott el az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárhoz. A csapatlátogatás alkalmával statikus bemutatón és repülés közben is megcsodálhatták a JAS 39 Gripen vadászgépet.
2024. 03. 01., 12:33
A hetvenes évektől a Hughes OH-6-osa és továbbfejlesztett változatai több olyan üzemeltető figyelmét keltették fel szerte a világban, amelyek a dugattyús motoros helikoptereket akarták lecserélni gázturbinás típusra vagy ütőképesebb forgószárnyas képesség létrehozására törekedtek.
2024. 03. 01., 11:56
A Magyar Honvédség jövőjének alappillére.
2024. 02. 29., 13:13
Amióta több mint fél évszázaddal ezelőtt az emberiség meg­hódította a világűrt, egyetlen dolog nem változott az űrrakéták és az űrhajók újabb és újabb generációinak használata során.

  Legfrissebbek most

A Gripen legújabb generációjának számító E változatból Svédország mellett eddig csak Brazília rendelt, ezért a gyártó világszerte új vásárlókat keres: jelenleg európai, ázsiai és dél-amerikai országokkal zajlanak tárgyalások.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Egyik új büszkeségünket, a Lynx páncélozott gyalogsági harcjárművet először a Magyar Honvédségben rendszeresítik – mondta Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter a tatárszentgyörgyi gyakorló- és lőtéren, február 27-én, kedden.