Az előzetes értékelések alapján kiváló eredménnyel hajtották végre Svédországban az éleslövészetet a Magyar Honvédség légierejének vadászpilótái. A Gripenek március 20-án, délután érkeztek haza az Északi-sarkkörtől alig 100 kilométerre fekvő Vidsel támaszpontról Kecskemétre, az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázisra. Útközben 41 000 láb magasságból a napfogyatkozást is megnézték.
Harmadik alkalommal vettek részt a Légi Fölény elnevezésü éleslövészeti gyakorlaton a kecskeméti repülőbázis vadászpilótái. Idén öt együléses C és egy kétüléses D változatú Gripennel települtek ki Európa legnagyobb kiterjedésü szárazföldi lőterének repülőterére, Vidselbe. A földi személyzet és a repülő-müszakiak pedig egy An–26-os szállítógéppel utaztak utánuk Svédországba. Az éleslövészet egy hétig tartott, ez idő alatt nyolc rakétát indítottak, a gépágyúkkal pedig minden pilótának 60-60 lőszerrel kellett leküzdenie a célt.
Az előzetes értékelés alapján, a gyakorlaton részt vevő állomány kiváló szinten teljesítette a feladatokat – jelentette Sáfár Albert dandártábornoknak, az MH Összhaderőnemi Parancsnokság légierő haderőnem főnökének a JAS−39-ek hazaérkezésekor a kecskeméti betonon Ugrik Csaba dandártábornok. Az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis parancsnoka a Fekete Tamás alezredes vezette 42-es oldalszámú Gripennel tette meg a Vidsel légibázis és Kecskemét közti háromezer kilométeres távolságot. Útközben pedig egy előre nem tervezett, hatalmas élményben is részük volt: Stockholmtól harminc mérföldre, 41 000 láb magasságból nézhették a napfogyatkozást.
Kintlétük alatt a magyar Gripen-pilóták három különböző foglalkozáskörben is gyakoroltak. Ezek közül minden bizonnyal számukra is a rakétalövészet bizonyult a legizgalmasabbnak. A Légi Fölény első napjaiban AIM−9L típusú, avagy közismertebb nevén Sidewinder, azaz csörgőkígyó rakéták éleslövészetét hajtották végre. A müszaki katonák gondos munkájának köszönhetően a rakéták már a szárnyvégekre rögzítve várakoztak a pilótákra, akik kettes géppárokban hagyták el a vidseli légibázis területét. A bázis igazi különlegessége a hozzá tartozó lőtér, ahol körülbelül 60 kilométer hosszú területen lehet mind légi, mind földi célpontok ellen támadást indítani. A felszállást követően a pilótáknak előbb egy drónt kellett befogniuk, majd pedig a pilóta nélküli repülőgépből kioldott és vontatott infracsapdát. Sikeres bemérést követően utóbbira kellett a rakétákat indítani. Ugyan a kijelölt állomány pilótái mindegyikének ez volt az első alkalom, hogy éles Sidewinderrel lőhettek, minden befogott cél megsemmisítettek.
A gyakorlat másik fő foglalkozásköre a 27 milliméteres Mauser-gépágyúkkal végrehajtott éleslövészet volt. Habár ennek a fegyvernek a kezelését már jól ismerik a pilóták, a célanyag mégis tudott meglepetést okozni, az eltalálandó céltárgy ugyanis egy hosszúkás szélzsák volt, belsejében egy detektorral, ami a találatokat igazolja, s mindezt egy LearJet 35-ös típusú kis személyszállítógép vontatta maga mögött − egy 800 méteres drótkötélen. A gyakorlat levezetéseképpen pedig kis magasságú repüléseket hajtottak végre. A feladat végrehajtása során többször a földfelszíntől százötven méteres távolságban kellett navigálniuk.
Fotó: Galambos Sándor
További fotókért kattintson ide!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
2025. február 12-én, szerdán, helyi idő szerint 10 óra 15 perc körül, ködös időben a San Diego-öbölbe zuhant az Amerikai Haditengerészet egyik EA-18G Growler típusú harci repülőgépe.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.