2017. 09. 26. kedd
Jusztina, Pál
: 311 Ft   : 263 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Kiválóra teljesítették az éleslövészetet

JETfly  |  2015. 03. 23., 09:50

Az előzetes értékelések alapján kiváló eredménnyel hajtották végre Svédországban az éleslövészetet a Magyar Honvédség légierejének vadászpilótái. A Gripenek március 20-án, délután érkeztek haza az Északi-sarkkörtől alig 100 kilométerre fekvő Vidsel támaszpontról Kecskemétre, az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázisra. Útközben 41 000 láb magasságból a napfogyatkozást is megnézték.

Harmadik alkalommal vettek részt a Légi Fölény elnevezésü éleslövészeti gyakorlaton a kecskeméti repülőbázis vadászpilótái. Idén öt együléses C és egy kétüléses D változatú Gripennel települtek ki Európa legnagyobb kiterjedésü szárazföldi lőterének repülőterére, Vidselbe. A földi személyzet és a repülő-müszakiak pedig egy An–26-os szállítógéppel utaztak utánuk Svédországba. Az éleslövészet egy hétig tartott, ez idő alatt nyolc rakétát indítottak, a gépágyúkkal pedig minden pilótának 60-60 lőszerrel kellett leküzdenie a célt.

Az előzetes értékelés alapján, a gyakorlaton részt vevő állomány kiváló szinten teljesítette a feladatokat – jelentette Sáfár Albert dandártábornoknak, az MH Összhaderőnemi Parancsnokság légierő haderőnem főnökének a JAS−39-ek hazaérkezésekor a kecskeméti betonon Ugrik Csaba dandártábornok. Az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis parancsnoka a Fekete Tamás alezredes vezette 42-es oldalszámú Gripennel tette meg a Vidsel légibázis és Kecskemét közti háromezer kilométeres távolságot. Útközben pedig egy előre nem tervezett, hatalmas élményben is részük volt: Stockholmtól harminc mérföldre, 41 000 láb magasságból nézhették a napfogyatkozást.

Kintlétük alatt a magyar Gripen-pilóták három különböző foglalkozáskörben is gyakoroltak. Ezek közül minden bizonnyal számukra is a rakétalövészet bizonyult a legizgalmasabbnak. A Légi Fölény első napjaiban AIM−9L típusú, avagy közismertebb nevén Sidewinder, azaz csörgőkígyó rakéták éleslövészetét hajtották végre. A müszaki katonák gondos munkájának köszönhetően a rakéták már a szárnyvégekre rögzítve várakoztak a pilótákra, akik kettes géppárokban hagyták el a vidseli légibázis területét. A bázis igazi különlegessége a hozzá tartozó lőtér, ahol körülbelül 60 kilométer hosszú területen lehet mind légi, mind földi célpontok ellen támadást indítani. A felszállást követően a pilótáknak előbb egy drónt kellett befogniuk, majd pedig a pilóta nélküli repülőgépből kioldott és vontatott infracsapdát. Sikeres bemérést követően utóbbira kellett a rakétákat indítani. Ugyan a kijelölt állomány pilótái mindegyikének ez volt az első alkalom, hogy éles Sidewinderrel lőhettek, minden befogott cél megsemmisítettek.

A gyakorlat másik fő foglalkozásköre a 27 milliméteres Mauser-gépágyúkkal végrehajtott éleslövészet volt. Habár ennek a fegyvernek a kezelését már jól ismerik a pilóták, a célanyag mégis tudott meglepetést okozni, az eltalálandó céltárgy ugyanis egy hosszúkás szélzsák volt, belsejében egy detektorral, ami a találatokat igazolja, s mindezt egy LearJet 35-ös típusú kis személyszállítógép vontatta maga mögött − egy 800 méteres drótkötélen. A gyakorlat levezetéseképpen pedig kis magasságú repüléseket hajtottak végre. A feladat végrehajtása során többször a földfelszíntől százötven méteres távolságban kellett navigálniuk.

Fotó: Galambos Sándor

További fotókért kattintson ide

Galéria: Kiválóra teljesítették az éleslövészetet

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-09-18 13:38:42
Oroszország és Kazahsztán szerződést írt alá további 12 Szu-30SzM beszerzéséről, nyilatkozta Vlagyimir Kozsin, az orosz elnök haditechnikai együttműködés kérdésben illetékes tanácsadója a TASZSZ orosz hírügynökségnek.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 09. 25., 14:11
A brit Police Aviation News szakmai magazin szeptemberi számában megjelent információ szerint a magyar rendőrséghez (Légirendészet) kerül kettő – vagy az összes – olyan korábbi brit MD–902-es Explorer helikopter, amelyek eddig Nagy-Britanniában a brit rendőrség kötelékében teljesített szolgálatot.
2017. 09. 25., 12:42
Megint csúszhat, legalábbis néhány hónapot, a 179 gépre szóló program. Ha egy töltőcső megkarcol egy lopakodót, akkor az már nem képes lopakodni.
2017. 09. 22., 12:54
A Stratolaunch túlesett olyan fontos próbákon, mint az üzemanyag- és az elektromos rendszer ellenőrzése, de saját erejéből még nem gurult.
2017. 09. 21., 09:19
A kérdés adott hát: ilyen „titkos is és misztikus, kissé utópisztikus” esetekből kiindulva vajon milyen reményeink lehetnek a Zrínyi 2026-ra vonatkozólag?

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Végrehajtotta első felszállását a HForce fegyverrendszerrel felszerelt Airbus Helicopters H145M típusú helikopter. Az első repülésre még augusztusban került sor a németországi Donauwörth-ben.