Problémák nehezítik az Indiai Légierő legpotensebb harci repülőgépének, a Szu-30MKI-nek az üzemeltetését. Manohar Parrikar védelmi miniszter elmondása szerint 2013-ban és 2014-ben összesen 35 alkalommal történt hajtómű-meghibásodás a levegőben – ez havonta majdnem három esemény. Az utóbbi négy évre vetítve összesen 69 meghibásodás történt. 33 esetben a kerozin minősége okozta a bajt, 11 esetben extrém vibráció, 8 esetben pedig alacsony olajnyomás volt a kiváltó ok.
Noha a repülőgép természetesen képes egy hajtómüvel is repülni, maximális terhelés esetén mindkét hajtómü kell a levegőben maradáshoz. A légierő összesen 5 példányt veszített a típusból 2009 óta. Az NPO Saturn által gyártott Al-31FP hajtómüvek nagyjavítását eredetileg 1 000 óra után írják elő, azonban a meghibásodások jellemzően 500 repült óra után következtek be. A problémát a légierő igen komolynak tartja, hiszen ez akár az ország légtérvédelmi képességeire is kihatással lehet. A müszaki gondok egyébként általánosságban is jellemzők a Szu-30-as flottára, egy időben a gépeknek körülbelül csak az 50%-a üzemképes.
Indiai Szu-30MKI (Fotó: fotografersha.livejournal.com)
A müszaki problémák, és még hadrendben álló MiG-21-esek elavulása miatt az Indiai Légierő a képességeit nem tudja az általa elvárt szinten tartani, ezért 126 darab Rafale vásárlása mellett döntöttek, melyek beszerzése azonban szintén nem mentes a problémáktól. A szerződéskötés három éve húzódik, legfőképpen a repülőgép fajlagos ára és az indiai gyártáshoz szükséges munkaerő ráfordítás mértéke miatt. Mindenesetre az ügy Narendra Modi miniszterelnök áprilisi franciaországi látogatásakor kiemelt jelentőséget fog kapni.
Újabb mérföldkövet jelentő esemény a Magyar Légierőnél: 2024. szeptember 5-én, csütörtökön, megérkezett végleges állomáshelyére, az MH. vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárhoz, a Magyar Légierő első KC-390-es szállító repülőgépe. Helyszíni beszámolónk!
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.