Az F-35 program illetékesei szerint a repülőgép közel légiharchoz alkalmazott rendszerei közül a 25 mm-es gépágyú és az elektro-optikai célzóberendezés (EOTS) 2017-re készülhet el olyan formában, amely már megfelel a velük szemben támasztott követelményeknek.
A közelmúltban ezekkel kapcsolatban ugyanis névtelen források olyan információkat szivárogtattak ki, melyek komoly problémákról számolnak be az említett eszközök esetében, például a General Dynamics GAU-22 gépágyúja ezek szerint leghamarabb 2019-ben kerülhetne alkalmazásra. Az F-35 egyesített programirodája ezzel szemben megvédte a fejlesztéseket, és leszögezte, hogy a Block 3F szoftvercsomaggal együtt a gépágyú is müködőképessé válik. Ez a jelenlegi álláspont szerint a 2017-es pénzügyi évben valósulhat meg, az LRIP-9 alacsony intenzitású gyártási szériával egy időben.
A programiroda szerint ez nem újdonság, az üzemeltetőkkel 2005-ben egyeztették ezt az időtávot, akik jóvá is hagyták, ugyanakkor annak idején a Block 3F szoftvercsomagot még 2013-ra, az LRIP-5 széria gyártásához kalkulálták. Elismerték azt is, hogy nemrégiben a szoftvertesztelés folyamán minimális problémát fedeztek fel a gépágyú rendszerében, ennek javítása azonban tavaszra megtörténik és a tervezett menetrendet sem kell módosítani miatta.
Az EOTS-szel kapcsolatban a programiroda elmondta, hogy képes lesz képeket küldeni a földi irányítóknak a Link-16 segítségével, ugyanakkor néhány téren alulmúlja majd a jelenlegi célzókonténereket, amelyeket az F-35-ös által leváltani szándékozott repülőgépek használnak napjainkban. Ez alatt a nagyobb felbontású videókat, a nagyobb távolságú célfelderítést és azonosítást, a video data linket és az infravörös célzóberendezést értik, azonban a későbbiekben itt is történnek majd további fejlesztések.
„Bármilyen élethű is a szimulátor, amellyel tizenöt alkalommal repültünk, mégsem közelíti meg a valós repülések adta élményeket” – számolt be élményeiről Asztalos István alezredes, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár repülésbiztonság főnöke, aki először emelkedhetett a magasba az első magyar KC-390 Millennium szállítógéppel.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.