2014. augusztus 22-én emelkedett a levegőbe az új brazil, távlati kiképző repülőgép, a T-Xc Pilgrim, amely a Novaer vállalat fejlesztése. A „szűzrepülésre” a São José dos Campos repülőtéren került sor.
A kétüléses, turbólégcsavaros T-Xc Pilgrim kiképző gépet a K-51 sportrepülőgép alapjain alkotta meg egy „bizonyos” Joseph Kovacs, aki korábban másik két brazil kiképző repülőgépet - Neiva T-25 Universal és Embraer EMB-312 Tucano – is tervezett.
Fotó: novaercraft.com.br
A T-Xc fejlesztése 2010 óta zajlik és eddig mintegy 11 millió dollárt költöttek rá. A hatóságok elképzelése szerint a Pilgrim a Brazil Légierőben jelenleg szolgálatban álló, azonban kiöregedő T-25 Universal repülőgépeket kell, hogy váltsa a jövőben.
A T-Xc repülőgéppel azonos alapokon a Novaer fejleszt egy másik, négyszemélyes repülőgépet – U-Xc Stardream néven.
Technikai jellemzők
Konfiguráció
KiképzőNégyüléses
Ülések száma2
4Általános méretek
Szárnyfesztáv (m)9,14
9,14Szárnyfelület (m2)
12,4612,46
Magasság (m)2,76
2,76Hossz (m)
7,977,97
KabinméretekMagasság (m)
1,271,27
Szélesség (m)1,26
1,26Hossz (m)
2,982,98
TömegadatokÜres (kg)
790887
Maximális felszálló tömeg (kg)1.140
1.155Üzemanyag mennyiség
Teljes feltöltés (l)260
380Felhasználható (l)
252372
RepülőgépmotorLycoming
AEIO-580AEIO-580
Maximális teljesítmény (LE)315
315Túlterhelési értékek (g)
+6,0/-3,0+3,8/-1,52
Repülési jellemzőkTengerszinten
Maximális sebesség (km/h)385
380 75%-os teljesítményen (km/h)345
339Maximális emelkedés (m/s)
11,56,85
Szolgálati csúcsmagasság (m)6600
4800Forrás: novaercraft.com.br)
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Pontosan két évvel ezelőtt bemutatkozó interjút készített Tőrös István dr. Bali Tamás ezredessel, aki akkor vette át az MH Kiss József 86. Helikopterdandár parancsnoki beosztását. Két év után ismét van miről beszélgetniük.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.