2015-ben Norvégia átveheti első F-35A gépeit, azonban ekkor a gépek még nem sokban fognak különbözni a többi ország példányaitól. 2017-ben viszont a skandináv ország lesz az első, amely kiegészítésként megkapja a gépekhez a fékernyőt annak érdekében, hogy az északi jeges repülőtereken se jelentsen problémát a leszállás. A kiegészítő iránt Hollandia és Kanada is mutat érdeklődést, előbbi esetében ez nem is annyira meglepő, hiszen a holland F-16-osok is rendelkeznek fékernyővel.
Az első norvég gépek még a Block 2B szoftvercsomaggal készülnek, ami még nem teszi lehetővé a fékernyő alkalmazását, így a norvég pilóták a 2017-es teszt megkezdéséig az Egyesül Államokban, a Luke légibázison repülhetnek alap felszereltségü gépeikkel. Ezek a példányok a 7. és 8. kis darabszámú gyártási sorozatba (angol rövidítéssel: LRIP) tartoznak majd, azonban a szükséges szerkezeti módosításokat már megkapják. A fékernyőhöz szükséges Block 3F szoftvercsomagot majd az LRIP 9-be tartozó gépek kaphatják meg először.
Az ernyő tesztelésére a jelenleg terhelési próbákat végző AF-2 jelzésü gépet választották ki, a berepüléseket pedig száraz és nedves körülmények között Kaliforniában az Edwards légibázison hajtják majd végre, emellett nagy valószínüséggel Alaszkában az Eielson légibázison sarkköri körülmények között is tesztelik majd a rendszert 2-3 hónapon keresztül.
Az ernyő kialakítása nagyban hasonlít majd az európai F-16-osokon és a Eurofighter Typhoon-on használtakra, annyi különbséggel, hogy az F-35-ös számára nylon helyett kevlárból készülnek, hogy ellenálljanak a hajtómüből kiáramló forró gázoknak. A fékernyőt tartalmazó konténer a hátsó törzsrész közepén kap majd helyet, és a szélcsatorna tesztek alapján ez akár egy kisméretü oldalkormányként is funkcionálhat. A norvég gépeken fixen fent lesz a konténer, azonban más megrendelő, például Hollandia vagy Kanada a melegebb hónapokban akár le is szerelheti őket.
Újabb mérföldkövet jelentő esemény a Magyar Légierőnél: 2024. szeptember 5-én, csütörtökön, megérkezett végleges állomáshelyére, az MH. vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárhoz, a Magyar Légierő első KC-390-es szállító repülőgépe. Helyszíni beszámolónk!
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.