A thaiföldi Saab Gripen C/D repülőgépek első alkalommal vettek részt tengerentúli hadgyakorlaton. A Pitch Black 2014-et (PB14) az észak-ausztráliai Darwinban rendezték meg, ezen korábban F-16A/B gépeivel már szerepelt a Thai Légierő. A Gripen 2011-ben állt szolgálatba az ázsiai országban, és külföldön idáig csak Malajziában a LIMA kiállításon, illetve Bruneiben a BRIDEX-en szerepelt.
Az áttelepülést a négy együléses és két kétüléses Gripen a Surat Thani légibázisról Darwinba tanker nélkül, egy szingapúri és egy bali megállóval teljesítette. A hadgyakorlaton levegő-levegő feladatkörben szerepeltek, mely során AIM-120 AMRAAM és AIM-9X rakétákkal vívtak szimulált légi küzdelmet támadó és védekező szerepkörben egyaránt. A thai Gripen-pilóták századparancsnoka elmondta, hogy noha a gép képességei lehetővé tennék, hogy többféle, ún. multi-role feladatokat hajtsanak végre, az egyszerüség kedvéért ők a levegő-levegő szerepre koncentráltak első hadgyakorlatukon.
Légi utántöltést az áttelepüléshez hasonlóan a gyakorlat során sem vettek igénybe, így három póttartállyal teljesíthették a nem ritkán két és fél órás feladatokat, naponta két alkalommal. A gépek rendelkezésre állásával nem volt gond, 10 nap alatt mindössze egyetlen feladatot kellett törölni müszaki probléma miatt.
Összesen 15 thai pilóta vehetett részt a PB14-en, többségük újonc a hadgyakorlaton, csak öt olyan pilóta volt, aki korábban szerepelt egy korábbi Pitch Black-en. A századparancsnok szerint ez a lehetőség a fiatalabb pilóták számára nagyon jó tanulási lehetőséget biztosított, mivel gyakorlatban is megtapasztalhatták, hogy milyen a nemzetközi erőkkel együttmüködve harcolni és komplex feladatokat végrehajtani.
A parancsnok összehasonlította a Gripent a korábban repült F-16 Block 15 típussal, és elmondta, hogy bár a teljesítményt nézve nem áll távol egymástól a két típus, az avionikát nézve a különbség ég és föld. A Gripen egy jóval modernebb, újgenerációs repülőgép, amely a pilóta számára jóval könnyebb kezelhetőséget nyújt. A Thaiföldi Légierő azonban az F-16-osait is igyekszik a kor követelményeinek megfelelő színvonalon tartani, ezért megkapják a „mid-life upgrade” (MLU) modernizációs csomagot.
A thaiföldi gépeken kívül a hadgyakorlaton a házigazda ausztrálok 26 F/A-18A/B Hornettel, nyolc F/A-18F Super Hornettel, két Airbus tankergéppel, egy Boeing E-7A légtérellenőrző repülőgéppel, illetve Hercules és King Air 350 szállítógéppel szerepeltek. Mellettük Szingapúr is elhozta nyolc F-16C/D és hat F-15SG típusú repülőgépét, továbbá az Egyesült Arab Emírségek Mirage 2000-5, az Amerikai Légi Nemzeti Gárda pedig F-16C Block 30 gépeikkel szerepeltek. Az Amerikai Légierő Guam légibázison települő B-52H bombázói is szerepet kaptak a hadgyakorlaton, illetve a külföldi résztvevők szállítógépei és tankerei is megjelentek a Darwin légibázison.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
„A szabadság nem ajándék, hanem örökségbe kapott kincs, amit meg kell védeni. Önök az elmúlt években bizonyították, hogy készen állnak a magyar égbolt védelmére” – fogalmazott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter Kecskeméten, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár március 15-ei ünnepi állománygyűlésén.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.