2017. 09. 24.
Gellért, Mercédesz
: 310 Ft   : 258 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Hamarosan a Gripen fedélzetén állhat először szolgálatba a Meteor rakéta

JETfly  |  2014. 07. 08., 10:16

A védelmi és biztonsági profilú Saab és a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatala (FMV) befejezte az MBDA Meteor látóhatáron túlról bevethető légiharc-rakéta (BVRAAM) integrációjához szükséges lövészeteit a Gripen fedélzetén. Az év első felében végrehajtott legutóbbi indításokkal ellenőrizték a Gripen fedélzetén történő integráció megfelelőségét, valamint a gyártó által garantált befogási távolságot és a rakéta hatótávolságát. 

Ezen voltak az utolsó próbák az előtt, hogy az új rakéta szolgálatba állhasson a JAS-39C/D Gripen többfeladatú vadászbombázó fedélzetén. A Meteor alkalmazásának képessége a Gripen legfrissebb, MS20 (Materiel System 20) jelzésü szoftvercsomagjával kerül a Svéd Légierő gépeinek fedélzetére. Amikor az MS20 hadrendbe áll, a Gripen lesz a világon a legelső típus, mely rendelkezik a Meteor BVRAAM alkalmazásának képességével.

2014 márciusában két légi indítást hajtottak végre egy Gripen fedélzetéről az MDBA torlósugár-hajtómüvel hajtott, nagy hatótávolságú légiharc-rakétával, a Meteorral. Ezek voltak az utolsó Meteor-indítások, mielőtt a rakéta szolgálatba állna a Gripenen. A teszteket két egymáskövető napon (március 12-én és 13-án) hajtották végre az FMV észak-svédországi Vidselben található lőterén. A Saab a próbákat a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalával és az MBDA által küldött Meteor Támogatói Csoporttal közösen végezte el.

A két Meteort távirányítású célrepülőgépekre lőtték ki. A tesztek során demonstrálták a rakéta biztonságos leválását a hordozó repülőgépről, valamint az indító platform és a fegyver közötti adatkommunikáció különböző funkcióinak müködését. A tesztek emellett arra is szolgáltak, hogy a megrendelőként résztvevő FMV megbizonyosodjon a rakéta ígért teljesítményéről és képességeiről.

A 2014. márciusi próbák során alacsony és nagy magasságból is indítottak rakétát, a tesztek során az indító repülőgép manőverezett, emellett demonstrálták a nagy hatótávolságot, a manőverező célpontok leküzdését, valamint az adatkapcsolat müködését és a célbefogási képességet is.

Gripen

A Saab korábbi sikeres svédországi Meteor tesztjei során már több ízben elvégezték Meteor szoftveres integrációjának ellenőrzését. A 2014. márciusi tesztekkel lezárult a JAS-39C/D Gripen és az MS20 integrációs programja. A márciusi éleslövészetek újabb fontos adatokkal járultak hozzá a Saab harci repülőgépekről történő rakétaindításokkal kapcsolatos tapasztalatához.

Március óta a Saab segédkezett a teszteredmények feldolgozásában a végleges MS20 szoftvercsomag kialakítása érdekében. A végleges MS20-ast hamarosan leszállítják az FMV számára, hogy még az idei év folyamán további teszteket és ellenőrzéseket hajtsanak vele végre.

„A Saab Aeronautics számára megtiszteltetés volt együtt dolgozni a Meteor csapatával a fejlesztési program során. Az új típusú BVR-rakéta integrációjával a Svéd Légierő vezető pozícióba került. Svédország most előnyben van a stratégiák kidolgozásánál, hiszen használhatja ezt a képességet légi harcban” – mondta Tobias Andersson, a Saab Meteor integrációjáért felelős menedzsere.

Svédország Franciaországgal, Németországgal, Olaszországgal, Spanyolországgal és Nagy-Britanniával müködött együtt a Meteor BVRAAM kifejlesztése alatt, az MBDA fővállalkozóként vett részt a projektben. A Meteor egy korszerü, nagy hatótávolságú és manőverező-képességü légiharc-rakéta, melyet úgy terveztek, hogy leküzdhesse a 21. század legkifinomultabb légi fenyegetéseit. A teljes Meteor integrációt az MS20 rendszerfrissítés keretében veheti át a Svéd Légierő. Az MS20 2015-ös szolgálatba állásával a Gripen lesz az első vadászbombázó, melyen teljes mértékben integrálták a Meteor rakétát. Ettől a pillanattól kezdve a Meteor alkalmazásának képessége elérhető lesz a típus többi alkalmazója számára is. Az integrációs tesztekhez gyártott, éleslövészeteken elhasznált példányok mellett Svédország szerződést kötött szériagyártású Meteor rakétákról is.

A Saab a katonai védelem és civil biztonság területén szolgálja ki a globális piacot világszínvonalú termékekkel, szolgáltatásokkal és megoldásokkal. Valamennyi kontinensen folytat müveleteket és rendelkezik alkalmazottakkal, és folyamatosan dolgozik az új technológiák kifejlesztésén, beépítésén és fejlesztésén az ügyfelek változó igényeinek kielégítése érdekében. 

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 09. 22., 12:54
A Stratolaunch túlesett olyan fontos próbákon, mint az üzemanyag- és az elektromos rendszer ellenőrzése, de saját erejéből még nem gurult.
2017. 09. 21., 09:19
A kérdés adott hát: ilyen „titkos is és misztikus, kissé utópisztikus” esetekből kiindulva vajon milyen reményeink lehetnek a Zrínyi 2026-ra vonatkozólag?
2017. 09. 20., 11:54
A hihetetlen történet 1951. november 19-én kezdődött. Ezen a szeles, barátságtalan, őszi napon szállt fel a Erdingből, Németországból egy amerikai felségjelű C-47A típusú repülőgép, amely a belgrádi amerikai nagykövetségre szállított csomagokat.
2017. 09. 20., 11:02
Megjelent a járattörlések kétheti listája. Meddig tart az egy év? O'Leary szerint nem vesztik el az utasokat, de a rivális cég erősen szívja át – a pilótáit.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Mintegy száz modern busszal gazdagodik 2019-re a Magyar Honvédség – közölte dr. Simicskó István honvédelmi miniszter a HM CURRUS Zrt. és az IKARUS Járműtechnikai Kft. együttműködésével elkészült, CURRUS ARIES-VOLVO, Euro VI-os motorral szerelt csapatszállító busz prototípusának bemutatóján, szeptember 21-én, csütörtökön Székesfehérváron.