2024. 07. 27. szombat
Liliána, Olga
: 392 Ft   : 361 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Repült órák tekintetében NATO átlag alatt a cseh Gripen pilóták

JETfly  |  2014. 06. 19., 11:19

Ondøej Stratilík védelmi témákkal foglalkozó szerkesztő-újságíró beszámolt a cseh pilóták repült óráiról, valamint a pilóták képzéséről és az abban esetlegesen bekövetkező változásokról. A cáslavi 211-es harcászati század pilótái mindössze körülbelül 100 órát repülnek évente a Gripennel. 

„A csehek átlagos repült óráinak száma alacsonyabb, mint más szövetséges országok pilótáié” - erősítette meg az állítást Martin Nezbeda parancsnok és pilóta. „ Ennek ellenére – hozzájuk hasonlítva – mi a képzésnek mindössze egy részét hajtjuk végre”, tette hozzá a parancsnok. Szerinte ennek oka nem az üzemanyag vásárlásához szükséges forrás hiányában keresendő, hanem abban, hogy pontosan mi a cseh hadseregnek a NATO-ban meghatározott szerepe.

„Mi légtérvédelemre specializálódtunk, amely mindössze fele a partner országok szerepének”, mondta Nezbeda. A Cseh Légierő parancsnoka még egy aspektusból – a légtér mértével - magyarázta a viszonylag kicsi légi tapasztalatukat. A légterünk mérete nem teszi lehetővé a hosszabb bevetéseket és tréningeket. „Ha megnézzük az Amerikai Légierő pilótáit, ők sok időt töltenek a levegőben anélkül, hogy bármilyen akciót végrehajtanának, mindössze repülnek a bázis és a kiképző terület között. Mi lényegesen gyorsabban elérjük a helyszínt és kevesebb időre van szükségünk ahhoz, hogy visszaérjünk a bázisra. Ebből adódóan mi hatékonyabban kihasználjuk a repült órákat. Jelenleg ezen az állapoton a hadsereg nem kíván változtatni. 

Cseh Gripen

A Cseh Gripenek is részt vesznek az idei Tiger Meet-en (Fotó: 211. taktická letka Èáslav)

A 2027-ig érvényben lévő Gripen lízingszerződéssel együtt a hadsereg 25 ezer repült óráról is megállapodott, ami évi 2 100 repült órát jelent. Jelenleg 23 pilótája van a Cseh Légierőnek és a tervek szerint ez a szám évente kettővel nő majd. Ebből következik, hogy a „helyi katonai elit” évente kevesebb, mint 100 órát tölt majd a Gripenben. Másik probléma a pilóták életkora. A cseh vadászgép pilóták életkora magasabb, mint a NATO átlag. Vannak olyan nem hivatalos vélemények, amelyek értelmében a nemzetközi biztonsági fejlesztéseknek köszönhetően a cseh Gripen pilótákat gyakrabban bevonják majd közös hadmüveletekbe. 

Cseh Gripen mutatja festett kacsaszárnyait (Fotó: 211. taktická letka Èáslav)

Arra is könnyedén van lehetőség, hogy a szükséges repült órákat bármikor megvásárolják Svédországtól. Emellett további intézkedésekre is szükség van, például növelni a védelemre fordítható összeget és javítani a képzési rendszert. Az egyik cél, hogy a fiatal pilóták hamarabb repülhessenek a Gripennel. Az új képzési programot úgy alakítják ki, hogy a legjobb pilóták L-39 Albatros kiképző gépről egyenesen a Gripenre kerülnek majd, kihagyva a köztes – L-159 Alca - lépcsőfokot. Ezzel a képzési program két évvel lerövidülne és a legjobb pilóták már 30 éves korukban elkezdhetnének repülni a Gripennel.

A gyorsabb képzési program kapcsán még egy kérdés felvetődik. Elegendő-e 14 vadászgép a Cseh Köztársaság számára? A hadsereg válasza értelmében ennyi gép elegendő a jelenlegi feladatok ellátásához. De mi történik akkor, ha azonos időben több müveletre is sor kerül? Ezt senki nem tudja pontosan, írja Stratilík. Ez a helyzet előállhat például 2016-ban, amikor lejár a szlovák MiG-29-esek üzemideje és felajánlásuk értelmében a légterük védelmét a csehek fogják ellátni. Ezért is reménykedik titkon a cseh védelmi miniszter abban, hogy a szomszédos Szlovákia addigra beszerzi saját, új vadászgépeit. 

Forrás: Lidové Noviny 

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 07. 01., 09:15
A nyár első hónapja bővelkedett repülős programokban, nem lesz ez másképp júliusban sem: a hónap első szombatján Berekfürdőre várják az érdeklődőket, ahol a felújított 9603-as oldalszámú MiG-21MF-et mutatják be. Mutatjuk a részleteket, mitől is lesz különleges ez a bemutató.
2024-07-19 10:30:07
Újabb repülőgépekre adott le megrendelést a világ legnagyobb nemzetközi légitársasága, amellyel cargo részlegének flottája jövőre 17 példányosra bővül. Az új Boeing 777F gépek csatlakozásával az Emirates SkyCargo 30 százalékkal növeli főfedélzeti rakománykapacitását, hosszú távú megoldást kínálva a keresletnövekedésre.
2024-07-16 09:26:41
Újabb két Airbus H225M közepes többcélú helikopter érkezett Magyarországra hétfőn – közölte a honvédelmi miniszter. Szalay-Bobrovniczky Kristóf elmondta: a most érkező gépekkel tízre nőtt a Magyar Honvédségben a H225M típusú helikopterek száma.
2024-07-13 16:00:08
„Az elmúlt napok során egy olyan versenynek lehettünk tanúi, ahol a világ legkiválóbb ejtőernyősei mérték össze felkészültségüket, technikai tudásukat, és elhozták ennek a különleges sportnak az izgalmát, szépségét nekünk” – búcsúzott Kajári Ferenc altábornagy, a Honvéd Vezérkar főnökének helyettese a 46. Ejtőernyős Világbajnokság résztvevőitől a szolnoki RepTárban, július 12-én.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 07. 26., 09:45
Június 26-án megjelent az Aranysas magazin 2024. augusztusi lapszáma!
2024. 07. 25., 11:03
A Magyar Vitorlázórepülő Szövetség támogatásával a Dél-Zalai Aeroclub nemrégiben ifjúsági toborzó tábort tartott a nagykanizsai repülőtéren nyolc, 12 és 15 év közötti nagykanizsai, szepetneki és zalakarosi fiatal részvételével.
2024. 07. 22., 09:18
Április elsején egy újabb fejezet zárult le a nagygépes repülés történetében. Ezen a napon teljesítette utolsó feladatát a NASA DC-8-as kutató repülőgépe.
2024. 07. 18., 10:40
A nemzetközi légikikötő várhatóan július 18-án éjjel fél egytől ismét fogadja a Debrecenbe érkező és onnan induló járatokat.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

„Ma lőnek először, szerencsére hozzáértő személyzet kezelésében” – nyugtázta elégedetten az új Leopard harckocsikról és a frissen képzett kezelőszemélyzetről dr. Nagy Norbert őrnagy.