2024. 11. 04. hétfő
Károly
: 408 Ft   : 374 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Repült órák tekintetében NATO átlag alatt a cseh Gripen pilóták

JETfly  |  2014. 06. 19., 11:19

Ondøej Stratilík védelmi témákkal foglalkozó szerkesztő-újságíró beszámolt a cseh pilóták repült óráiról, valamint a pilóták képzéséről és az abban esetlegesen bekövetkező változásokról. A cáslavi 211-es harcászati század pilótái mindössze körülbelül 100 órát repülnek évente a Gripennel. 

„A csehek átlagos repült óráinak száma alacsonyabb, mint más szövetséges országok pilótáié” - erősítette meg az állítást Martin Nezbeda parancsnok és pilóta. „ Ennek ellenére – hozzájuk hasonlítva – mi a képzésnek mindössze egy részét hajtjuk végre”, tette hozzá a parancsnok. Szerinte ennek oka nem az üzemanyag vásárlásához szükséges forrás hiányában keresendő, hanem abban, hogy pontosan mi a cseh hadseregnek a NATO-ban meghatározott szerepe.

„Mi légtérvédelemre specializálódtunk, amely mindössze fele a partner országok szerepének”, mondta Nezbeda. A Cseh Légierő parancsnoka még egy aspektusból – a légtér mértével - magyarázta a viszonylag kicsi légi tapasztalatukat. A légterünk mérete nem teszi lehetővé a hosszabb bevetéseket és tréningeket. „Ha megnézzük az Amerikai Légierő pilótáit, ők sok időt töltenek a levegőben anélkül, hogy bármilyen akciót végrehajtanának, mindössze repülnek a bázis és a kiképző terület között. Mi lényegesen gyorsabban elérjük a helyszínt és kevesebb időre van szükségünk ahhoz, hogy visszaérjünk a bázisra. Ebből adódóan mi hatékonyabban kihasználjuk a repült órákat. Jelenleg ezen az állapoton a hadsereg nem kíván változtatni. 

Cseh Gripen

A Cseh Gripenek is részt vesznek az idei Tiger Meet-en (Fotó: 211. taktická letka Èáslav)

A 2027-ig érvényben lévő Gripen lízingszerződéssel együtt a hadsereg 25 ezer repült óráról is megállapodott, ami évi 2 100 repült órát jelent. Jelenleg 23 pilótája van a Cseh Légierőnek és a tervek szerint ez a szám évente kettővel nő majd. Ebből következik, hogy a „helyi katonai elit” évente kevesebb, mint 100 órát tölt majd a Gripenben. Másik probléma a pilóták életkora. A cseh vadászgép pilóták életkora magasabb, mint a NATO átlag. Vannak olyan nem hivatalos vélemények, amelyek értelmében a nemzetközi biztonsági fejlesztéseknek köszönhetően a cseh Gripen pilótákat gyakrabban bevonják majd közös hadmüveletekbe. 

Cseh Gripen mutatja festett kacsaszárnyait (Fotó: 211. taktická letka Èáslav)

Arra is könnyedén van lehetőség, hogy a szükséges repült órákat bármikor megvásárolják Svédországtól. Emellett további intézkedésekre is szükség van, például növelni a védelemre fordítható összeget és javítani a képzési rendszert. Az egyik cél, hogy a fiatal pilóták hamarabb repülhessenek a Gripennel. Az új képzési programot úgy alakítják ki, hogy a legjobb pilóták L-39 Albatros kiképző gépről egyenesen a Gripenre kerülnek majd, kihagyva a köztes – L-159 Alca - lépcsőfokot. Ezzel a képzési program két évvel lerövidülne és a legjobb pilóták már 30 éves korukban elkezdhetnének repülni a Gripennel.

A gyorsabb képzési program kapcsán még egy kérdés felvetődik. Elegendő-e 14 vadászgép a Cseh Köztársaság számára? A hadsereg válasza értelmében ennyi gép elegendő a jelenlegi feladatok ellátásához. De mi történik akkor, ha azonos időben több müveletre is sor kerül? Ezt senki nem tudja pontosan, írja Stratilík. Ez a helyzet előállhat például 2016-ban, amikor lejár a szlovák MiG-29-esek üzemideje és felajánlásuk értelmében a légterük védelmét a csehek fogják ellátni. Ezért is reménykedik titkon a cseh védelmi miniszter abban, hogy a szomszédos Szlovákia addigra beszerzi saját, új vadászgépeit. 

Forrás: Lidové Noviny 

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2024. 10. 15., 16:45
A HadERŐ című műsor október 15-i adásában folytatódott a Magyar Légierő KC-390-es szállító repülőgépének bemutatása: Asztalos István alezredes, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár repülésbiztonság főnöke, először emelkedhetett a magasba az első magyar KC-390 Millennium szállítógéppel.
2024. 10. 22., 15:15
A közös védelmi képességek fejlesztése és a kölcsönös támogatás elengedhetetlen a stabilitás megőrzéséhez Közép-Európában – mondta Szalay-Bobrovniczky Kristóf, a Robert Kaliňák szlovák miniszterelnök-helyettessel folytatott kétoldalú tárgyalása után, Kecskeméten, október 22-én.
2024. 10. 15., 09:09
Gyermekkorukban sokan szeretnének vadászpilóták lenni, de legtöbbjüknek ez nem sikerül, a pályaválasztáshoz érve már régen letesznek ezen álmukról. Vimpek Balázs, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési alapképzési szak, állami légijármű-vezetői szakirány hallgató zászlósa nem ehhez a táborhoz tartozik, ugyanis a közelmúltban nagy lépést tett álmai beteljesüléséért.
2024-10-30 13:45:35
A 2024-2025-ös téli menetrendjében a Wizz Air öt új célállomást tesz elérhetővé Budapestről: Genovába, Gran Canariára, Salernóba, Memmingenbe, és Marrákesbe is indul közvetlen járat a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről. Budapestről így már összesen 32 ország 71 repülőterére lehet a Wizz Airrel utazni, ezzel a magyar fővárosból érhető el a légitársaság legtöbb desztinációja.
2024-10-29 09:36:22
Kezdetét vette a téli menetrendi időszak, amelyben az Air France hat, a KLM pedig egy új célállomást kínál utasainak, és több meglévő útvonalon is bővíti a kínálatot. A KLM valamennyi Boeing 787-es és 777-es repülőgépén bevezeti a Premium Economy szolgáltatást, míg az Air France az év végétől elérhetővé teszi új La Première első osztályát egyes járatain.
2024-10-24 09:15:00
2024. október 2-án, délután került sor Pozsgay Gyula grafikusművész legújabb, immár harmadik történelmi képregénykötetének bemutatójára a kaposvári bibliotékában. A „Láthatatlan ellenség” címet viselő mű minden idők legeredményesebb magyar vadászpilótájának, vitéz Szentgyörgyi Dezső zászlósnak állít emléket.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 11. 04., 10:30
Kereskedelmi forgalomban mindenféleképpen: tudniillik a hétvégén repülte utolsó útját a QantasLink VH-YQS lajstromjelű gépe.
2024. 10. 30., 22:50
Airton Manuel Rodrigues, a világ harmadik legnagyobb repülőgépgyártó vállalata, az Embraer oktató- és tesztpilótája úgy fogalmazott, az átképzésen részt vevő magyar katonák kiválóan teljesítettek az elméleti és a szimulátoros képzés során.
2024. 10. 28., 11:12
Ebben a bejegyzésben folytatjuk tavasszal megkezdett sétánkat a USS Harry S. Truman repülőgép-hordozó kilenc repülőszázadának gépei között.
2024. 10. 21., 11:48
A hadrendben álló legkisebb forgószárnyas, melynek szerepe mégis nagy.

  Legfrissebbek most

2018 után 2024-ben ismét megrendezik a Cruzeiro do Sul, azaz a CRUZEX nagyszabású, nemzetközi légi hadgyakorlatot Brazíliában. A Natal központú kiképzési esemény kiemelt fontosságú és komplexitású Dél-Amerikában, kis jóindulattal akár a brazil Red Flagnek is lehet nevezni. Lesznek újoncok és lesznek búcsúzók: és az is biztos, hogy valóságos típuskavalkád várható.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.