Az indiai kormány és a francia repülőgépgyártó Dassault cég munkamegosztási megállapodást írt alá, amely jelentős előrelépésnek tekinthető a mintegy 2 éve húzódó indiai Rafale programban. Mint ismeretes India 126 darab Rafale típusú, többfeladatú vadászrepülőgépet kíván beszerezni.
A most kötött megállapodás értelmében az indiai HAL (Hindustan Aeronautics Limited) cég fogja elvégezni az Indiában legyártásra kerülő 108 darab repülőgép szerelési munkáinak 70%-át, a fennmaradó részt pedig a Dassault cég szakemberei végzik majd. Az első 18 repülőgép teljes egészében Franciaországban kerül legyártásra és saját szárnyon repülik majd át őket Indiába. A mostani megállapodás ugyanakkor csak fél siker a Dassault cég számára, hiszen a végleges szerződés továbbra sem került aláírásra. Ennek egyik oka az, hogy az indiai védelmi minisztériumnak már nincsen pénze ebben a pénzügyi évben az első kifizetés teljesítésére, tehát legkorábbra 1 hónap múlva, az új pénzügyi év kezdetekor kerülhet sor további előrelépésekre a Rafale üzlettel kapcsolatban.
Tovább bonyolíthatja a szerződés véglegesítését az, hogy májusban időszakos választásokat tartanak Indiában és a végleges szerződést csak az újonnan megalakuló kormány írhatja majd alá, amennyiben nem változtatnak a szerződés feltételein. A Dassault Aviation cég még 2012-ben nyerte meg az India által kiírt MMRCA tendert, amely 126 darab többcélú harci repülőgép beszerzését foglalta magába. A szerződés értéke 12 és 15 milliárd dollár közé tehető, árfolyamtól függően. Egyes források szerint az üzlet lebonyolítását olyan komplex tényezők befolyásolják, mint a két ország kereskedelmi és logisztikai lehetőségei és az, hogy a HAL cég képes lesz-e a Rafale-ok összeszerelésére.
Példának tekinthető, hogy a repülőgépek fedélzeti lokátorát a bangalore-i székhelyü Bharat-Electronics Ltd (BEL) cég gyártja majd, ugyanakkor a repülőgép orrészét a HAL a saját, Hyderabad-ban található gyártósorán állítja majd elő. A Dassault szerette volna ezt is tisztázni, hogy miként fogják összehangolni a két létesítmény munkáját. A HAL cég látszólag beleegyezett abba, hogy a munkák összehangolása végett, a Bangalore-ban található BEL üzem közelében létrehozzanak egy új létesítményt. A francia és az indiai kormány mindeközben egy olyan megállapodáson is dolgozik, amely szerint a Dassault cég garanciát vállalna a repülőgépek karbantartására és javítására, az elkövetkező 40 évre.
„Bármilyen élethű is a szimulátor, amellyel tizenöt alkalommal repültünk, mégsem közelíti meg a valós repülések adta élményeket” – számolt be élményeiről Asztalos István alezredes, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár repülésbiztonság főnöke, aki először emelkedhetett a magasba az első magyar KC-390 Millennium szállítógéppel.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.