Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Horvátország letett arról, hogy kiöregedő MiG-21-es flottáját modernebb típussal váltsa fel, indokolták mindezt a globális gazdasági válsággal, illetve a szűkös védelmi költségvetéssel. A Horvát Légierő eredetileg 2011 végéig tartotta volna hadrendben a MiG-21-eseket, de a vadászgép-beszerzés elmaradása miatt a védelmi minisztérium döntést hozott és bejelentette, hogy felújítják meglévő MiG-21-eseiket, méghozzá Ukrajnában.
A felújítási és nagyjavítási munkálatokat az ukrán Ukrspetsexport cég végzi, és tervek szerint az első példányok átadása hamarosan esedékessé vált volna. Meg nem erősített információk szerint a jelenlegi, rendkívüli ukrán helyzet miatt a horvát MiG-21-esek felújítása is megrekedt, az odesszai repülőgépgyárban leálltak a tesztrepülések, mindez azt jelenti, hogy Horvátország légiereje hosszabb ideig vadászgépek nélkül maradhat. A horvát védelmi minisztérium delegációja egyébként 2013 novemberében tett látogatást Odesszában, melynek során megtekintették a repülőgépgyárban zajló felújítási munkálatokat. Az akkori látogatásról fotókat is mutattunk Olvasóinknak, volt már olyan MiG-21-es a gyárban, melyre fel voltak festve a Horvát Légierő szimbólumai.
Az odesszai repülőgépgyárban nyolc együléses és négy kétüléses MiG-21-es újul meg, ebből a mennyiségből - állapotukat figyelembe véve - csak hét sárkányszerkezete tartható meg, a fennmaradó öt gép esetében lényegében új MiG-21-est kaphatnak vissza a horvátok. A 2000-es évek elején is megújultak a Horvát Légierő 1990-es években hadrendbe álló MiG-21-esei, a munkálatokat az Aerostar végezte Romániában. 2010-ben az elavuló flottából egyszerre két vadászgépet is vesztettek (108-as és 120-as oldalszámú), melyek egy hadgyakorlat keretein belül emelkedtek a magasba. A minisztérium akkor nem erősítette meg, hogy a MiG-21-esek összeütköztek-e, a vagy az egyik gépről leszakadó és a másiknak ütköző alkatrész okozta-e a balesetet, melyben egy lehulló roncsdarab egy személyt a földön is megsebesített. A pilóták sikeres gépelhagyást hajtottak végre, komolyabban nem sérültek meg.
Mielőtt a horvát védelmi minisztérium meghozta volna a döntést a MiG-21-esek felújításáról, különböző országokból számos ajánlat érkezett a típus leváltására: német Phantomokat, holland vagy amerikai F-16-osokat, francia Mirage F-1-eseket, illetve új vagy használt svéd Gripeneket kínáltak megvételre. Ez utóbbi esetében a Saab 2012-ben nyolc JAS-39C/D Gripen eladására vonatkozó ajánlatot tett Horvátország számára, mellyel azonban nem éltek, és végül a MiG-21-esek hadrendben tartása mellett döntöttek. Tekintettel a kialakult ukrán helyzetre, Horvátországnak nincs pontos információja arra vonatkozóan, hogy mikor kaphatja vissza 21-eseit, melyek legkésőbb 2019-ig tarthatóak üzemben.
Fotók: david-cherkasov.livejournal.com és www.morh.hr
2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.