Lapunkon már többször adtunk hírt a Bolgár Légierő azon szándékáról, mely szerint a kiöregedő típusaik leváltására többfeladatú harci repülőgépeket szereznének be, azonban ez a mai napig nem valósult meg. A bolgár védelmi minisztérium legutóbb 2013 nyarán jelentette be, hogy ismét elhalasztja a beszerzést, mindezt a védelmi kiadások csökkentésével indokolták, illetve időközben olyan hírek is napvilágot láttak, hogy Portugáliától szereznek be használt F-16-osokat. Jelen cikkünkben most nem a beszerzendő repülőgépekkel, hanem a Bolgár Légierő még hadrendben lévő MiG-21-es flottájával foglalkozunk, mely típus egy példánya hosszú idő után ismét a levegőbe emelkedett.
A bolgár védelmi minisztérium a kiöregedő MiG-21-esek, illetve Szu-25-ösök leváltásának szándékával még 2011 januárjában kért ajánlatot Franciaországtól (használt Mirage 2000-5), Németországtól (Eurofighter Typhoon, Tranche 3 verzió), Svédországtól (JAS-39C/D Gripen) és az Egyesült Államoktól (Boeing F/A-18E/F, Lockheed Martin F-16A/B Block 25 vagy F-16C/D Block 50/52), továbbá Olaszországot is megkeresték (használt Eurofighter Typhoon, Tranche 1 verzió). Az elhúzódó vadászgép beszerzés miatt azonban a minisztérium 2012-ben döntést hozott arról, hogy kiöregedő MiG-21-eseit nem hagyja veszni, így egy kétüléses MiG-21UM és négy MiG-21Bisz üzemidő hosszabbításával tovább szolgálhatja a típus a Bolgár Légierőt.
Az ehhez kapcsolódó munkálatokat helyben, a Graf Ignatievo légibázison kezdték meg, melynek eredményeként 2014. február 18-án, kedden - közel egy év után - ismét a levegőbe emelkedhetett egy MiG-21-es, egészen pontosan a 28-as oldalszámú MiG-21UM. A levegőbe emelkedés az első lépés az üzemidő hosszabbításhoz kapcsolódó tesztrepülések végrehajtásában, a közeljövőben újabb tesztek következnek. A MiG-21UM a Bolgár Légierő parancsnokával, Popov vezérőrnaggyal és Dzurov őrnaggyal a fedélzetén teljesítette az első tesztrepülést, mely körülbelül 35 percig tartott, a délután folyamán a MiG-21-es ismét a levegőbe emelkedett. Ezen a héten várhatóan a MiG-21Biszek is megkezdik a tesztrepüléseket, ha minden a tervek szerint zajlik, az üzemidő hosszabbításon átesett bolgár MiG-21-esek 2014 márciusától megkezdhetik kiképzési repüléseiket.
Az üzemidő hosszabbítás egy logikus lépés volt a védelmi minisztérium részéről, hiszen a kiválasztott MiG-21-esek jóval a gyártó által meghatározott, 2 400 órás üzemidő határ alatt vannak, tartalékuk 891-1109 óra körül mozgott a döntés meghozásakor. Példaként a 358-as oldalszámú MiG-21Bisz 1982-ban gördült le a gyártósorról, 2012 januárjáig 1326 órát repült. A 28-as oldalszámú MiG-21UM és a 358-as oldalszámú MiG-21Bisz mellett - korábbi források szerint - a 114, 243, 393-as oldalszámú Biszek repülhetnek majd ismét az üzemidő hosszabbítást követően. A MiG-21-esek így továbbra is hadrendben maradhatnak, melyek a beszerzendő vadászgépek érkezéséig párhuzamosan üzemelhetnek a modernizált MiG-29-esekkel. A MiG-21UM mellett a 23-as oldalszámú Fulcrum is a levegőbe emelkedett a keddi napon, a gépeket képgalériánkban láthatják.
Fotók: Anton Balakchiev
Képgaléria: Nikolay Dimov
Immár 16. állomásához érkezett a Hadak útján sorozat a nagykanizsai Halis István Városi Könyvtárban. Az előadások célja, hogy hadtörténeti ismereteket adjanak át az érdeklődőknek, valamint, hogy bemutassák a nagykanizsai, illetve zalai kötődéssel rendelkező katonahősöket.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.