Különösebb hírverés nélkül, a Boeing a napokban szállította le Törökország részére az első Boeing 737-700 AEW&C (Airborne Early Warning and Control) Peace Eagle légtérellenőrző repülőgépet, melyet többéves csúszással adott át a gyártó. Törökország még 2002-ben írta alá az 1,6 milliárd dolláros szerződést négy repülőgép beszerzéséről, az átadási időpont (2008) jelentős csúszása miatt azonban kompenzációt követel a török fél.
Az új légtérellenőrző repülőgép hivatalosan 2014. február 21-én áll hadrendbe a Konya légibázison, ezt megelőzően pedig még részt vesz a szükséges teszteken. A szerződés a gépek leszállításán túl magába foglalta a földi kiszolgáló berendezések, illetve a személyzet kiképzésének biztosítását is. A négy példányon felül további kettőre opcionális vásárlási lehetőség is adott Törökország számára, az ismert előzmények miatt azonban még nem kívántak élni ezzel a lehetőséggel. A munkálatok a két ország között elosztva, Washingtonban és Ankarában folynak, török részről a fő szerződött partner a Turkish Aerospace Industries.
A török védelmi miniszter már a tavalyi év során bejelentette, hogy szankcióval fenyegeti a Boeing-et, jelen helyzet szerint 600 millió dollár megfizetésére kötelezi az amerikai vállalatot, ugyanakkor nincs még arról hír, hogy van-e már konkrét megállapodás a fizetendő összegről. Vitás helyzetet szült az is, hogy a késlekedés egyedül a Boeing hibája-e, vagy esetleg Ankara a repülőgép kialakítása kapcsán tett extra igényei is szerepet játszottak a csúszásban. A védelmi miniszter tavalyi közleményében azt is elmondta, hogy a Boeing-nek csak a saját hibájából eredendő csúszásért kellene fizetnie, ennek kielemzése és megállapítása azonban közel sem egyszerü feladat. Ha megállapodás születik a kompenzáció mértékéről, nyilvánosságra akkor sem fogják hozni, mivel a megkötött szerződésben erre külön kitértek. Jelenlegi információk szerint a kompenzáció további pótalkatrészek, földi kiszolgáló eszközök, a török cégek nagyobb szerepvállalásának, illetve a kapcsolódó garanciavállalások meghosszabbításának formájában jelentkezhet.
Törökország mellett Ausztrália (Wedgetail program) és Dél-Korea (Peace Eye program) is rendelt 4-4 példányt a 737-700-ast alapul vevő AEW&C légtérellenőrző repülőgépből.
„Bármilyen élethű is a szimulátor, amellyel tizenöt alkalommal repültünk, mégsem közelíti meg a valós repülések adta élményeket” – számolt be élményeiről Asztalos István alezredes, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár repülésbiztonság főnöke, aki először emelkedhetett a magasba az első magyar KC-390 Millennium szállítógéppel.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.