Az Amerikai Légierő (USAF) vezetése úgy döntött, eláll a CAPES (Combat Avionics Programmed Extension Suite) programtól, amelynek keretében 300 F-16 Fighting Falcon repülőgép avionikai- és fegyverzeti rendszereit modernizálták volna. A hadsereg azt javasolta, hogy a program ne szerepeljen a 2015. évi költségvetési kiadások között és a programra szánt összeget inkább a SLEP-re (Structural Service Life Extension Programme) – a típust érintő szerkezeti átvizsgálásra és élettartam hosszabbítás kiterjesztésére kell fordítani (ezzel a jelenlegi 8 000-ről 10 000 - 12 000 repült órára növelhető a gépek élettartama).
Mindezek mellett nem zárják ki annak lehetőségét sem, hogy néhány, a CAPES programba tervezett módosítást a SLEP keretén belül hajtanak végre. Az USAF és a Pentagon hivatalosan nem hozta nyilvánosságra a CAPES program költségét, azonban egyes adatok szerint dollármilliárdokról van szó. Információk szerint az F-16-osok modernizációjáról való „lemondásra”, nem csak a védelmi költségvetés szinten tartása miatt került sor.
Fotó: military-photoshops.blogspot.com Hírforrások emlékeztetnek arra, hogy a CAPES programot visszautasító USAF mindeközben arról határozott, hogy meggyorsítja az F-35 Lightning II fejlesztési programját, amely most jelentős lemaradásban van a tervekhez képest. Napjainkban úgy tervezik, hogy az F-35-ösök 2016 decemberében állhatnak rendszerbe, ugyanakkor a szoftver fejlesztésével és a repülőgép néhány rendszerével kapcsolatos nehézségek miatt ez az időpont későbbi dátumra tolódhat.
A CAPES program keretein belül az F-16-osok fedélzeti rádióelektronikai berendezéseit modernizálták volna elsősorban. A tervek szerint a gépekbe a Northrop Grumman által gyártott SABR (Scalable Agile Beam Radar), aktív fázisvezérlésü (AESA) fedélzeti lokátorát építették volna be. Ezen kívül a gépeket új önvédelmi-, és elektronikus hadviselési rendszerrel, többfunkciós folyadékkristályos kijelzőkkel is ellátták volna.
Az USAF elállása a CAPES programtól negatívan befolyásolhatja a tajvani F-16A/B gépek modernizációs programját. A repülőgépek felújításáról szóló, mintegy 5,3 milliárd dollár értékü szerződést 2011-ben írta alá a tajvani védelmi minisztérium. A tajvani program szinte teljes egészében az amerikai CAPES-en alapult, így nem kizárt, hogy annak végrehajtása veszélybe kerül.
2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.