2025. 04. 21. hétfő
Konrád
: 408 Ft   : 358 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Új KFX verzióval állt elő a KAI

JETfly  |  2013. 11. 05., 09:54

A Korea Aerospace Industries (KAI) a Szöulban megrendezett ADEX 2013 kiállításon mutatta be az általa fejlesztett KFX (Korean Fighter Xperiment), lopakodó tulajdonságokkal rendelkező vadászrepülőgép legújabb verziójának makettjét, amely az előző tervekkel ellentétben egyhajtóműves. Ettől a lépéstől a korábban megakadt program „újjáélesztését” remélik.

Az ADEX 2013-on egy hivatalos forrás úgy nyilatkozott az egyhajtómüves verzióról, amely a C501 jelölést kapta, hogy az egy kedvező költségvetésü opció a gyártásban lévő FA-50 típusú könnyü vadászrepülőgép és a kéthajtómüves KFX C103 jelü technológiai demonstrator (müszaki fejlesztését 2013-ban fejezték be) elemeinek felhasználásával.A KFX programot 2001-ben indították útjára, és eredetileg egy kéthajtómüves, lopakodó tulajdonsággal rendelkező, többfeladatú (multirole) vadászrepülőgépre gondoltak. Az első prototípus – C103 – fejlesztését 2013-ban fejezték be, aminek munkálataiba 2011-ben Dél-Koreához csatlakozott Indonézia is. Az eredeti tervek szerint a KFX/IFX kezdeti müveleti képességét 2023-ban érte volna el.

KFX C501(Fotó: janes.com) Mindazonáltal a program kockázata feletti aggodalmak és költségvetési kényszerek arra késztették a Pak Kunhje elnök vezette dél-koreai kormányt, hogy 2013 elején felfüggessze a KFX/IFX programot. Egy ipari forrás elmondta, hogy a kormány hitte azt, hogy ez egy „jó repülőgép” volt, azonban a fejlesztési kockázatok a kormány elképzeléseivel ellentétben nagyok voltak és szükség volt egy alternatívára. Válaszul a KAI kifejlesztette a C501-es verziót egy-, illetve kétüléses változatban.

A C103 és C501 közötti fő különbségek többek között, hogy az utóbbi egy függőleges vezérsíkkal, egy hajtómüvel rendelkezik, valamint a gép rendszerei és a repülőelektronika a KAI FA-50 típushoz lettek kifejlesztve, amelyeket a T-50 Golden Eagle típusnál is alkalmaznak. A C501-es nem rendelkezik belső fegyvertérrel sem. A farok kivételével azonban a C103 és a C501 alakja majdnem teljesen azonos, ami lehetővé teszi, hogy a C103-as szélcsatorna adatait felhasználják a C501-es tervezésénél.

A korábban említett forrás úgy írta le a C501-est, mint a „Lockheed Martin F-16 fejlettebb, lopakodó tulajdonsággal rendelkező verziója”, amely kitölthetné a Koreai Légierőben (RoKAF) a Lockheed Martin F-35 és az FA-50 közötti ürt. Piackutatási eredmények alapján a KAI bízik abban, hogy a KFX egyhajtómüves C501 verziója „vonzó jelölt” lesz a nemzetközi vevők, köztük a nyugati országok számára, amelyek az F-35 típus kiegészítéseként egy könnyebb és olcsóbb megoldást keresnek.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 04. 07., 17:00
Az F-35-ös program partnerországai között Norvégia lett az első, melynek teljessé vált az ötödik generációs harci repülőgép flottája: a két utolsó példányt a napokban adta át az amerikai gyártó.
2025. 04. 01., 18:00
Svédország - novemberben aláírt szándéknyilatkozatának folytatásaként - hivatalosan is megerősítette, hogy a brazil Embraer C-390 típusával modernizálja szállító repülőgép flottáját, búcsút intve a kiöregedő C-130H Herculeseknek.
2025. 03. 31., 09:15
Február 6-án tette közzé az ukrán védelmi minisztérium az első képet egy, már hazai felségjelzéseket viselő Mirage 2000-5F-ről. A kétüléses változatot ábrázoló kép felirata szerint ráadásul az első példány már Ukrajnában van.
2025. 03. 21., 09:15
2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  
2025-04-09 17:00:19
Ramstein Flag 2025 - A dániai Skrydstrup légibázisra látogatott el dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke, ahol a többnemzeti repülő harcászati gyakorlatról és az azon részt vevő magyar állomány feladatairól tájékozódott.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 04. 10., 09:43
Az amerikai haditengerészet utolsó hagyományos meghajtású repülőgép-hordozóját, az egykori USS John F. Kennedyt – becenevén Big Johnt - 2007-ben vonták ki a hadrendből.
2025. 04. 09., 21:11
Kovács Krisztián ezredest 2025. január elsejei hatállyal nevezték ki az MH Kiss József 86. Helikopterdandár élére.
2025. 04. 07., 23:10
Az űrkutatás iránt érdeklődő fiatalok körében méltán népszerű CanSat Verseny kétnapos döntőjét idén is az MH Böszörményi Géza Csapatgyakorlótér Parancsnokság tatárszentgyörgyi gyakorlóterén rendezték meg.
2025. 04. 02., 12:29
Bócsa szélén a Kukla Csárdához tartozó területen látható egy szovjet gyártású Li-2-es repülőgép.

  Legfrissebbek most

Mi történt azon a napon? Ha a Nap egy bizonyos szögből sütött a kecskeméti légibázis betonjára, sokáig egy ezüstös csík emlékeztetett a 2008. április 17-i repülésre.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.