2024. 05. 19.
Ivó, Milán
: 388 Ft   : 358 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Új KFX verzióval állt elő a KAI

JETfly  |  2013. 11. 05., 09:54

A Korea Aerospace Industries (KAI) a Szöulban megrendezett ADEX 2013 kiállításon mutatta be az általa fejlesztett KFX (Korean Fighter Xperiment), lopakodó tulajdonságokkal rendelkező vadászrepülőgép legújabb verziójának makettjét, amely az előző tervekkel ellentétben egyhajtóműves. Ettől a lépéstől a korábban megakadt program „újjáélesztését” remélik.

Az ADEX 2013-on egy hivatalos forrás úgy nyilatkozott az egyhajtómüves verzióról, amely a C501 jelölést kapta, hogy az egy kedvező költségvetésü opció a gyártásban lévő FA-50 típusú könnyü vadászrepülőgép és a kéthajtómüves KFX C103 jelü technológiai demonstrator (müszaki fejlesztését 2013-ban fejezték be) elemeinek felhasználásával.A KFX programot 2001-ben indították útjára, és eredetileg egy kéthajtómüves, lopakodó tulajdonsággal rendelkező, többfeladatú (multirole) vadászrepülőgépre gondoltak. Az első prototípus – C103 – fejlesztését 2013-ban fejezték be, aminek munkálataiba 2011-ben Dél-Koreához csatlakozott Indonézia is. Az eredeti tervek szerint a KFX/IFX kezdeti müveleti képességét 2023-ban érte volna el.

KFX C501(Fotó: janes.com) Mindazonáltal a program kockázata feletti aggodalmak és költségvetési kényszerek arra késztették a Pak Kunhje elnök vezette dél-koreai kormányt, hogy 2013 elején felfüggessze a KFX/IFX programot. Egy ipari forrás elmondta, hogy a kormány hitte azt, hogy ez egy „jó repülőgép” volt, azonban a fejlesztési kockázatok a kormány elképzeléseivel ellentétben nagyok voltak és szükség volt egy alternatívára. Válaszul a KAI kifejlesztette a C501-es verziót egy-, illetve kétüléses változatban.

A C103 és C501 közötti fő különbségek többek között, hogy az utóbbi egy függőleges vezérsíkkal, egy hajtómüvel rendelkezik, valamint a gép rendszerei és a repülőelektronika a KAI FA-50 típushoz lettek kifejlesztve, amelyeket a T-50 Golden Eagle típusnál is alkalmaznak. A C501-es nem rendelkezik belső fegyvertérrel sem. A farok kivételével azonban a C103 és a C501 alakja majdnem teljesen azonos, ami lehetővé teszi, hogy a C103-as szélcsatorna adatait felhasználják a C501-es tervezésénél.

A korábban említett forrás úgy írta le a C501-est, mint a „Lockheed Martin F-16 fejlettebb, lopakodó tulajdonsággal rendelkező verziója”, amely kitölthetné a Koreai Légierőben (RoKAF) a Lockheed Martin F-35 és az FA-50 közötti ürt. Piackutatási eredmények alapján a KAI bízik abban, hogy a KFX egyhajtómüves C501 verziója „vonzó jelölt” lesz a nemzetközi vevők, köztük a nyugati országok számára, amelyek az F-35 típus kiegészítéseként egy könnyebb és olcsóbb megoldást keresnek.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024-05-14 13:32:49
2024. május 13-án ismét bővült a Magyar Légierő H225M típusú, közepes többcélú helikopter flottája. Mutatjuk Olvasóinknak a 74-es és 75-ös oldalszámú példányok fotóit, melyek érkezésével 8 gépesre bővült a flotta.
2024-05-08 14:18:36
Rendhagyó módon két előadással folytatódott április 24-én a Hadak útján hadtörténeti előadás-sorozat. Pozsgay Gyula grafikus és Dr. Pozsgay Péter tartalékos főhadnagy mindkétszer vitéz nemes Molnár László főhadnagyról mesélt, aki 25 igazolt légi győzelmével az egyik legeredményesebb magyar vadászpilóta volt a második világháborúban.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 05. 16., 14:59
Látványos eseményre figyelhettek fel a szandaszőlősi katonai reptér mellett elhaladók. Zöldes aranyszínű körök lepték el az eget, ahogy a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar másodéves honvéd tisztjelöltjei végrehajtották első ejtőernyős ugrásukat.
2024. 05. 13., 11:33
A szélestörzsű repülőgépekkel kiszolgált szezonális útvonalak egy része áprilisban indult, más részük pedig októberig meghosszabbodik.
2024. 05. 10., 09:30
Közel öt esztendeje, hogy 2019. május 20-án az utolsó váltás hazaérkezésével véget ért a magyar szállító helikopteres közösség afganisztáni szerepvállalása.
2024. 05. 09., 10:23
A korábbi múzeum épületének tetején álló Ancsán teljes külső felújítást végeztek el. A repülőgép a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum „Mivel megyünk? Energiamix a közlekedésben” című tárlatának egyik eleme.

  Legfrissebbek most

Nem könnyű a semleges országok élete. Pláne nem, ha kicsik és védelmi iparuk nem fejlett. Így járt Ausztria is: éppen ezért jelent most komoly fejtörést légierejének fejlesztése.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az Airbus Helicopters friss bejelentése értelmében, új rendelés érkezett a H145M típusú könnyű, többfeladatú forgószárnyasra: Brunei hat példányt rendelt a hazánk által is hadrendbe állított helikopterből.