A Boeing még 2010-ben kötött szerződést az Egyesült Államok légierejével, melynek értelmében, első körben - tesztelésre - hat F-16-ost alakítanak át QF-16-os célgéppé. Az F-16-osok pilóta nélküli repülőgéppé történő átalakításával most egy új fejezet nyílik a légierő életében, hiszen eddig a légicélok szerepét a QF-4-esek töltötték be. Lévén azonban, hogy ezek fogyóeszközök, az USAF-nak gondoskodni kellett az éleslövészetekben is kulcsfontosságú szerepet betöltő új légicélok rendszeresítéséről, így esett választásuk az F-16-osra. A program jól halad, a QF-16-os első pilóta nélküli repülésére a napokban került sor.
Az első felszállás helyszíne a floridai Tyndall légibázis volt, ahová még 2012 novemberében érkezett meg az első QF-16-os, hogy megkezdje tesztprogramját. Az azóta eltelt hónapokban lezajlott a Boeing által a QF-16-osok részére fejlesztett vezérlőrendszer tesztelése, ennek főpróbája volt a most végrehajtott szüzfelszállás. A helyszínen az Amerikai Légierő két tesztpilótája egy földi vezérlő állomásról irányította távolról a QF-16-os (QF-16A Block 15, 83-1110 szériaszám) repülését, melynek során felszállást, különböző szimulált manővereket, hangsebesség feletti repülést, illetve leszállást hajtottak végre.
Pilótához szokott szemünknek még furcsa így látni egy F-16-ost...
Ryan Inman alezredes, a 82. Légicél-kezelő Század parancsnoka elmondta: "Igazság szerint kicsit furcsa volt úgy látni egy F-16-os felszállást, hogy nem ült benne pilóta, de összességében ez egy nagyszerü repülés volt. A QF-4-es az elmúlt években jó szolgálatot tett, de eljött az idő, hogy váltsunk, és 4. generációs gépeket alkalmazzunk az elkövetkező 10-20 évben célgépként." A most végrehajtott egyórás első repülés fontos momentum a tesztprogramban, melyben többek között éleslövészet is szerepelni fog, ezt azonban már az új-mexikói Holloman légibázison hajtják majd végre. A haditengerészet, a légierő és a hadsereg elsősorban fegyverek tesztelésére, illetve különböző kiképzési feladatokban alkalmazza majd a QF-16-osokat.
QF-16-os immáron pilóta nélkül
A Boeing tesztelésre hat F-16-ost alakít át QF-16-ossá, a LRIP (low-rate initial production) gyártás az előzetes ütemterv szerint 2013 utolsó negyedévében indulhat, míg az elso "sorozatgyártott" példányok átadása 2015-ben várható. Korábbi információk szerint a Boeing 126 F-16-ost alakít át QF-16-os célgéppé az Amerikai Légierő részére, melyek a Davis-Monthan légibázis mellett lekonzervált, régebbi változatú F-16-osokból kerülnek ki. Az első QF-16-os (85-1570) felszállására egyébként 2012 májusában került sor a Jacksonville-i Cecil Field-ről, a repülőgépet azonban akkor még a cockpitban ülő pilóta irányította.
QF-16-os repülése 2012 májusában, itt még a pilótafülkében ülő hajózóval
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Pontosan két évvel ezelőtt bemutatkozó interjút készített Tőrös István dr. Bali Tamás ezredessel, aki akkor vette át az MH Kiss József 86. Helikopterdandár parancsnoki beosztását. Két év után ismét van miről beszélgetniük.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.