A Boeing még 2010-ben kötött szerződést az Egyesült Államok légierejével, melynek értelmében, első körben - tesztelésre - hat F-16-ost alakítanak át QF-16-os célgéppé. Az F-16-osok pilóta nélküli repülőgéppé történő átalakításával most egy új fejezet nyílik a légierő életében, hiszen eddig a légicélok szerepét a QF-4-esek töltötték be. Lévén azonban, hogy ezek fogyóeszközök, az USAF-nak gondoskodni kellett az éleslövészetekben is kulcsfontosságú szerepet betöltő új légicélok rendszeresítéséről, így esett választásuk az F-16-osra. A program jól halad, a QF-16-os első pilóta nélküli repülésére a napokban került sor.
Az első felszállás helyszíne a floridai Tyndall légibázis volt, ahová még 2012 novemberében érkezett meg az első QF-16-os, hogy megkezdje tesztprogramját. Az azóta eltelt hónapokban lezajlott a Boeing által a QF-16-osok részére fejlesztett vezérlőrendszer tesztelése, ennek főpróbája volt a most végrehajtott szüzfelszállás. A helyszínen az Amerikai Légierő két tesztpilótája egy földi vezérlő állomásról irányította távolról a QF-16-os (QF-16A Block 15, 83-1110 szériaszám) repülését, melynek során felszállást, különböző szimulált manővereket, hangsebesség feletti repülést, illetve leszállást hajtottak végre.
Pilótához szokott szemünknek még furcsa így látni egy F-16-ost...
Ryan Inman alezredes, a 82. Légicél-kezelő Század parancsnoka elmondta: "Igazság szerint kicsit furcsa volt úgy látni egy F-16-os felszállást, hogy nem ült benne pilóta, de összességében ez egy nagyszerü repülés volt. A QF-4-es az elmúlt években jó szolgálatot tett, de eljött az idő, hogy váltsunk, és 4. generációs gépeket alkalmazzunk az elkövetkező 10-20 évben célgépként." A most végrehajtott egyórás első repülés fontos momentum a tesztprogramban, melyben többek között éleslövészet is szerepelni fog, ezt azonban már az új-mexikói Holloman légibázison hajtják majd végre. A haditengerészet, a légierő és a hadsereg elsősorban fegyverek tesztelésére, illetve különböző kiképzési feladatokban alkalmazza majd a QF-16-osokat.
QF-16-os immáron pilóta nélkül
A Boeing tesztelésre hat F-16-ost alakít át QF-16-ossá, a LRIP (low-rate initial production) gyártás az előzetes ütemterv szerint 2013 utolsó negyedévében indulhat, míg az elso "sorozatgyártott" példányok átadása 2015-ben várható. Korábbi információk szerint a Boeing 126 F-16-ost alakít át QF-16-os célgéppé az Amerikai Légierő részére, melyek a Davis-Monthan légibázis mellett lekonzervált, régebbi változatú F-16-osokból kerülnek ki. Az első QF-16-os (85-1570) felszállására egyébként 2012 májusában került sor a Jacksonville-i Cecil Field-ről, a repülőgépet azonban akkor még a cockpitban ülő pilóta irányította.
QF-16-os repülése 2012 májusában, itt még a pilótafülkében ülő hajózóval
Svédország védelmi minisztériuma 2024. november 9-én, szombaton jelentette be, hogy a brazil Embraer C-390 Millennium típusával kívánják megújítani szállító repülőgép flottájukat, búcsút intve a kiöregedő C-130H Hercules flottának.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.