2017. 09. 24.
Gellért, Mercédesz
: 310 Ft   : 258 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Mégsem állították le a dél-afrikai Gripeneket?

JETfly  |  2013. 09. 09., 10:41

A Dél-afrikai Köztársaság még 1999-ben rendelte meg az említett típusokat, és 2005-től a Hawk-ok 10 000 órát repültek eseménymentesen, a Gripenek viszont 2008 óta mindössze 3500-at. A repült órákból is jól látszik, hogy a svéd madarak körül nincs minden rendben, korábban már napvilágot is látott a hír, hogy közülük néhányat lekonzerváltak, azonban John Bayne tábornok (Dél-afrikai Légierő harci rendszereiért felelős igazgatója) állítása szerint, bár vizsgálták ennek a lehetőségét, végül úgy döntöttek, hogy gazdaságilag nem éri meg a konzerválás. 

A gyártó Saab-bal egyeztetve egy olyan megoldás mellett döntöttek, mely a lekonzervált gépekhez képest kevesebb karbantartást (és így pénzt) igényel, és gyakorlatilag repülőképes állapotban maradnak a gépek. Ezzel a rotációs, preventív karbantartási programmal a Gripenek mindegyike a levegőbe emelkedik alkalmanként. Azok a példányok, melyekre adott időszakban nem kerül sor, sátrak alatt várakoznak, ezzel is lassítva a korróziós folyamatokat.

Dél-afrikai Gripenek (Fotó: saabgroup.com)

John Bayne tábornok a Fegyveres Beszerzési Bizottság előtt nyilatkozott az ország sugárhajtású repülőgépeinek költségeiről. Állítása szerint az üzemanyag literenként 11 randba kerül. Az üzemanyag nélkül a Gripenek ún. „dry” üzemeltetési költsége 104 600 randra rúg repült óránként. A Hawk-nál ez az érték alacsonyabb, mindössze 67 500 rand. Az üzemanyagot is beleszámítva kapható a „wet” költség, ez a Gripen esetében 135 400, a Hawk esetében pedig 82 900 rand.

A SAAF három lépcsős rendszerben alkalmazza a vadászgépeit. A pilóták Pilatus repülőgépeken kezdik meg a kiképzésüket, ezt követően kerülnek Hawk-ra, amelyet vadászgépként is alkalmaznak. A legfelső lépcsőt jelenti a Gripen, bár ezen a típuson jelenleg igen korlátozott a repülhető órák száma, de Bayne tábornok szerint a rendszer alapvetően jól müködik… 

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 09. 22., 12:54
A Stratolaunch túlesett olyan fontos próbákon, mint az üzemanyag- és az elektromos rendszer ellenőrzése, de saját erejéből még nem gurult.
2017. 09. 21., 09:19
A kérdés adott hát: ilyen „titkos is és misztikus, kissé utópisztikus” esetekből kiindulva vajon milyen reményeink lehetnek a Zrínyi 2026-ra vonatkozólag?
2017. 09. 20., 11:54
A hihetetlen történet 1951. november 19-én kezdődött. Ezen a szeles, barátságtalan, őszi napon szállt fel a Erdingből, Németországból egy amerikai felségjelű C-47A típusú repülőgép, amely a belgrádi amerikai nagykövetségre szállított csomagokat.
2017. 09. 20., 11:02
Megjelent a járattörlések kétheti listája. Meddig tart az egy év? O'Leary szerint nem vesztik el az utasokat, de a rivális cég erősen szívja át – a pilótáit.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Mintegy száz modern busszal gazdagodik 2019-re a Magyar Honvédség – közölte dr. Simicskó István honvédelmi miniszter a HM CURRUS Zrt. és az IKARUS Járműtechnikai Kft. együttműködésével elkészült, CURRUS ARIES-VOLVO, Euro VI-os motorral szerelt csapatszállító busz prototípusának bemutatóján, szeptember 21-én, csütörtökön Székesfehérváron.