A lengyel védelmi minisztérium még 2011-ben írta alá azt a közel 40 millió dolláros szerződést, melyben megállapodott a helyi Bydgoszcz székhelyű Wojskowe Zaklady Lotnicze-2 repülőgép-javító üzemmel 16 darab (13 együléses és 3 UB) MiG-29-es modernizációjáról. A munkálatok az Israel Aerospace Industries cég segédletével folytak. Az első, ebben a modernizációs programban résztvevő példány (89-es oldalszámú) 2013. július 29-én érkezett meg a Minszk-Mazowiecki légibázisra.
A szerződés a 16 duplasvancú modernizálása mellett magába foglalja a szükséges logisztikai támogatás biztosítását, továbbá a hajózók és a müszaki személyzet kiképzését is. A vállalt határidő szerint az utolsó MiG-29-es 2014-ben csatlakozhat a flottához, melyet követően a Fulcrumok akár 2028-ig szolgálhatják a Lengyel Légierőt. A modernizáción áteső repülőgépek a Minszk-Mazowiecki légibázis állományába tartoznak. Az első példány 2013. március 15-én teljesítette szüzfelszállását, berepülése során tízszer repült, a tesztprogramban a Lengyel Légierő három pilótája repülte.
Az első modernizált MiG-29-es
A Minszk-Mazowiecki légibázisra a közelmúltban visszatérő első modernizált példánnyal egyidőben fejeződött be nyolc pilóta, illetve 57 fő müszaki személyzet kiképzése. A második együléses MiG-29-es (38-as oldalszámú) várhatóan augusztus végén érkezik, míg az első UB modernizációjának befejezése 2014 közepére várható. A Lengyel Légierő költ MiG-29-eseire, hiszen pár évvel korábban is átestek már egy modernizáción: akkor a cockpitot korszerüsítették NATO standardok szerint.
2013. március 15-én teljesítette szüzfelszállását az első modernizált lengyel MiG-29-es (Fotó: Jacek Borzyszkowski)
A mostani programnak köszönhetően a Fulcrumok korszerü avionikával lesznek felszerelve, többek között új fedélzeti számítógépet, színes, multifunkciós kijelzőket, Mil 1553 adatbusz rendszert, INS/GPS navigációt, illetve Rockwell Collins RT-8200 UHF/VHF rádiót is kapnak. A korszerüsítésnek köszönhetően javulni fog a MiG-29-esek kompatibilitása a Lengyel Légierő F-16C/D Block 52+ vadászbombázóival. A védelmi minisztérium korábbi bejelentése szerint a WZL-2 üzem az egyetlen Lengyelországban, ami alkalmas a MiG-ek javítási, illetve modernizálási munkálatainak elvégzésére, hiszen rendelkeznek a szükséges tapasztalattal, know-how-val, és a megfelelő technikai háttér is biztosítva van.
Az első modernizált lengyel MiG-29-es pilótafülkéjébe az alábbi linken található videó segítségével tekinthet be:
http://www.tvn24.pl/polska-i-swiat,33,m/radzieckie-mysliwce-przezyja-druga-mlodosc,343834.html
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Pontosan két évvel ezelőtt bemutatkozó interjút készített Tőrös István dr. Bali Tamás ezredessel, aki akkor vette át az MH Kiss József 86. Helikopterdandár parancsnoki beosztását. Két év után ismét van miről beszélgetniük.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.