Napjainkban a harc megvívásának taktikája nagyrészben a vadászrepülő erőkre épül, amelyek megteremtik a repülésmentes zónákat, lefogják és megsemmisítik az ellenség légvédelmi erőit, valamint végrehajtják hajók, repülőgépek kísérését, követését. Ennek tükrében nem meglepő az a tény, hogy a fegyverek- és haditechnikai eszközök világpiaci részesedésének mintegy felét a repülőtechnikai eszközök teszik ki. Írásunkban, a világ hadseregeiben jelenleg is rendszerben álló, öt „legnépszerűbb” harci repülőgépet vesszük górcső alá.
A vadászrepülőgépek fő feladatai, amelyek hosszú ideje nem változtak; földi objektumok védelme az ellenséges repülőerőktől, légifölény kivívása, polgári és katonai repülőgépek kísérése és ritkán – földi célok elleni csapásmérés. Napjainkban a vadászrepülőgépek egyre sokoldalúbbá válnak, aminek köszönhetően egyaránt alkalmasak repülőgépekkel szembeni légiharcokra mint az ellenség földi célpontjainak támadására.
A világ hadseregeinek kötelékében rendszerben álló vadászrepülőgépek száma mintegy 16 – 16,5 ezerre tehető, amelybe éppúgy beleszámítanak a széles körben népszerü F-22 Raptor és Szu-30, mint a kevésbé ismert IAI Nesher vagy Atlas Cheetah típusok. A „legnépszerübb” harci repülőgépek listájának összeállításakor a Nemzetközi Kapcsolatok és Stratégiai Kutatások Intézete (IRIS), a Flightglobal MiliCAS, valamint a GlobalSecurity adatai kerültek felhasználásra a 2012. év végi illetve a 2013. év eleji számok figyelembevételével.F-16 Fighting FalconAz amerikai General Dynamics által a 70-es évek első felében kifejlesztett és a cégegyesülések után a Lockheed Martin által gyártott F-16 Fighting Falcon első repülését 1974-ben hajtotta végre, majd 1978-ban állt rendszerbe.F-16 Fighting Falcon (Fotó: Amerikai Légierő)
Napjainkban ez a típus tekinthető a legelterjedtebbnek a világon, hiszen összesen 2 325 darab repül belőle. Az elmúlt három év során a különböző országok légierőinek kötelékében repülést végrehajtó F-16-osok száma gyakorlatilag nem változott. A Fighting Falcont 36 ország alkalmazza, köztük az Egyesült Államok, az Egyesült Arab Emirátusok, Pakisztán és Tajvan.F/A-18 HornetAz F/A-18 Hornet típus az Egyesült Államokban került kifejlesztésre a McDonnell Douglas cég által az 1970-es évek második felében. A típus első repülését 1978-ban hajtotta végre és 1983-tól kezdődően állt aktív szolgálatba. Az 1990-es évek első felében a típus teljes modernizáción esett át és napjainkban F/A-18E/F Super Hornet típusjelöléssel gyártják.F/A-18 Super Hornet (Fotó: Amerikai Haditengerészet)
Napjainkban 1012 F/A-18 van rendszeresítve, beleértve az alap Hornet változatot és a modernizált Super Hornet-eket. Az utóbbi három évben 15-tel csökkent az aktív szolgálatban álló Hornetek száma a típus használóinál, elsősorban a korábbi verzió kivonása miatt.A Hornet, Super Hornet típust jelenleg nyolc ország üzemelteti, úgymint az USA, Ausztrália, Finnország, Kanada, Spanyolország, Svájc, Kuvait és Malajzia.F-15 EagleAz előző két repülőgéphez hasonlóan az F-15 Eagle is amerikai gyártmány és szintén az 1970-es évek fejlesztése. A típus első ízben 1972-ben emelkedett a levegőbe, és azt követően 1976-tól állt rendszerbe. Az összegzés alapján, 869 repülőképes példánnyal a harmadik helyet foglalja el.
F-15 Eagle (Fotó: Amerikai Légierő) A típust a világ hat országának – USA, Izrael, Japán, Szaúd-Arábia, Dél-Korea és Szingapúr – légiereje rendszeresítette. Az utóbbi három év során a gépek száma 12 darabbal emelkedett, az amerikai gyártó külföldi megrendelőknek adott át gépeket, köztük az egyik legnagyobb megrendelőnek, Szaúd-Arábiának.MiG-29A MiG-29 fejlesztése az 1970-es második felében a Szovjetunióban kezdődött, a típus első példánya 1977-ben emelkedett a levegőbe, a Szovjet Légierő 1983-tól kezdte meg rendszeresítését.
A Szlovák Légierő MiG-29-ese (Fotó: KGyST/wikipedia.org) Napjainkban a világ 27 országának légiereje üzemelteti a típust, összesen 863 repülőképes géppel. 2010-2012 között a géplétszám 74 darabbal csökkent, elsősorban annak eredményeképpen, hogy Kelet- és Közép Európa több légiereje kivonta rendszeréből a típust (köztük Magyarország is).MiG-21Az összesítés „korelnöke” (legidősebb tagja) a MiG-21 típusú vadászrepülőgép. A típus fejlesztése még az 1950-es évek első felében kezdődött, míg a típus első felszállására 1956-ban került sor, majd 1959-től kezdődően került rendszeresítésre. Kora ellenére mind a mai napig megmaradt „megbecsült” repülőgépnek, amit az is bizonyít, hogy folyamatos a tartalék alkatrészek gyártása, valamint mind a mai napig készül a gép „másolata” (J-17 elnevezéssel) a kínai Csengdu repülőgépgyártó vállalatnál. A világ légierői napjainkban 787 darab MiG-21 típusú repülőgépet üzemeltetnek (nem számítva a kínai másolatokat).
A típus 23 ország légierejében hajt végre repüléseket; többek között India, Kambodzsa, Horvátország, Mali és Zambia.A Horvát Légierő MiG-21-ese (Fotó: helmo.gr)
Az elmúlt három évben 45 darabbal csökkent a repülést végrehajtó MiG-21-esek száma. Az elkövetkező években ez a szám tovább csökken (drasztikusan), amennyiben India kivonja a jelenleg rendszerben álló MiG-21 flottáját, ami jelenleg 152 repülőgépet számlál.+1 AzarakhshAz iráni Azarakhsh (Villám) nem a darabszámát tekintve került be az összeállításba, hanem több, a géppel kapcsolatos érdekesség miatt. Az első ok, az összeállítással ellentétben éppen az, hogy ez a „legritkább” rendszerben álló harci repülőgép – napjainkban mindössze 11 gép hajt végre repüléseket. Az összes gép az Iráni Iszlám Köztársaság Légierejében áll szolgálatban. Másodszor ez a „leglassabban” gyártott típus a világon. Az Azarakhsh „sorozatgyártása” 1997-ben kezdődött, ami azt jelenti, hogy évente 0,7 Azarakhsh hagyja el a gyártósort. Végül meg kell említeni, hogy egy „átmeneti” típus az Azarakhsh: az amerikai F-5E Tiger és az iráni Seaqeh (Mennydörgés) között.Azarakhsh (Fotó: combatance.com)
Az Azarakhsh fejlesztése az 1990-es évek első felében kezdődött az F-5E repülőgép alapjain, az iráni HESA repülőgépgyár berkein belül. 1997 és 1999 között 30 darabot terveztek gyártani és rendszerbe állítani a típusból, ugyanakkor 2001-re az Iráni Légierő állományába mindössze hat darabot rendszeresítettek. Az Azarakhsh harcászat-technikai adatait Irán titokként kezeli. Annyit lehet tudni, hogy a 2000-es évek elején, a repülőgép alapjain Irán egy új harci repülőgépet fejlesztett – Saeqeh néven. Az új típus sorozatgyártása 2008-ban kezdődött és eddig nyolc darabot vehetett át az Iráni Légierő.
Az 5 "legnépszerübb" harci repülőgép
TípusDarabszám
Aránya a világ harcirepülőgépparkjához viszonyítva(%)Gyártott mennyiség
F-162325
14,5
≈ 4600
F/A-181012
6,31980
F-15869
5,41532
MiG-29863
5,4≈ 1700
MiG-21787
5,0≈ 11500
A hajófedélzetre szánt típusok többségét direkt erre a speciális szerepkörre tervezik. Természetesen olyan helyzet is létezik, amikor a meglévő technikát alakítják át erre a cseppet se egyszerű feladatra.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.