2025. 07. 20.
Illés
: 399 Ft   : 343 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Fáklyaforduló - Varga Szabolcs őrnagy ´´előadásában´´

JETfly  |  2013. 06. 19., 10:38

Látványos elemmel bővült a kecskeméti Gripenek három évvel ezelőtti bemutatóprogramja: az úgynevezett nagy állásszögű fáklyafordulót a nagyközönség Varga Szabolcs őrnagy „előadásában” láthatja.

Elkészült a Gripenek idei bemutatójának új elemet is tartalmazó forgatókönyve. A „légi balett” újdonsága először június 14-én Volkelben, a százéves Holland Királyi Légierő tiszteletére szervezett repülőnapon, Varga Szabolcs őrnagy „előadásában” volt látható. Az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis hajózója már rutinos bemutatópilótának számít: 2005-ben Zümi, a show kedvéért átfestett Albatrosz kabinjából kápráztatta el a nézők százezreit. Több mint ezer órát töltött eddig a levegőben, Svédország fölött gépével az 1,25 Mach sebességet is elérte, jó pár évvel ezelőtt pedig egy MiG–29-es hátsó ülésében, Molnár „Bagira” Gábor százados mögött 10,6 g préselte az ülésbe. 

Varga Szabolcs őrnagy

– A csepeli Kossuth Lajos Müszaki Szakközépiskola repülőgép-müszerész szakán érettségiztem. Ez egy nagyon erős suli, volt például egy hangárunk, ahol An–2-est, MiG–15-öst és Delfint is szereltünk, gyakorlatra pedig az akkor még létező Malévhez jártunk – idézi fel pályájának kezdetét. – A végzés után természetesen az akkori Szolnoki Repülőtiszti Főiskolán tanultam tovább, abban az évben kétezer jelentkező közül húszan feleltünk meg a szigorú egészségügyi követelményeknek. A legtöbben a szemészeten és a gerincvizsgálat során szóródtak ki. Később aztán jött hozzánk még négy srác, akik első nekifutásra „csak” helikopterpilótának feleltek meg.

Több év kihagyás után ezzel az évfolyammal indult újra a hazai vadászpilóta- képzés, de már új rendszerben: a hallgatók nem külföldön, itthon tanultak. 

– Minden év első szemeszterében az iskolapadban ültünk, a második félévben pedig repültünk. Elsőévesként Szolnokon Jak–52-esen, aztán Kecskeméten, Albatroszon. Az eredeti kiképzési terv szerint pedig végzősként MiG–21- est, Szu–22-est és MiG–23-ast repültünk volna. A harmadik év végén azonban bejelentették: kevés a pilótaképzésre fordítható pénz, ezért visszaültettek minket a Jak–52-re. Megcsináltuk rá a szakszolgálati engedélyt, államvizsgáznunk viszont Albatroszból kellett. A huszonnégy fős szakaszunkból 1997-ben végül tízen kaptuk meg a hadnagyi csillagot. 

A kiváló eredménnyel végzett fiatal tisztet Pápára helyezték repülőgép-vezetőnek – repülőgépet azonban nem kapott. 

– Pető István alezredes volt akkor a megbízott ezredparancsnok, aki közölte, hogy nekünk, friss hadnagyoknak legfeljebb harminc óra repülési időt tudna biztosítani. Ennyit viszont nem ad, mert ez nagyon kevés. Nem akar temetésekre járni. Ványik Attilával aztán három hét múlva át is vezényeltek minket Kecskemétre, az Albatrosz kiképzőszázadhoz. A kollégák azonnal befogadtak, megszerettük a várost – elhatároztuk, hogy itt maradunk. 

Varga őrnagy Kassán repült a Fehér Albatroszok csapatával, majd az utolsó átképzős csoport tagjaként tíz óra erejéig a MiG–29-est is „kipróbálta”. Kanadában részt vett az NFTC- (NATO Flying Training Program Canada) programban, ahol Harvard II-vel és Hawkkal repült, a tanfolyam végén pedig az oktatók szavazata alapján megkapta a legmegbízhatóbb kísérőnek járó Go to War! (Menjünk háborúba!) díjat. 

– Az első repülőnap, amelyiken részt vettem, az 1998-as volt, akkor fiatal hadnagyként a belga F–16-os csapatot kellett kísérgetnem. Hét év múlva pedig Zümivel már az egyik főszereplő voltam. Persze én is szeretek jó magasan, gyorsan repülni, megnyerni a légi harcokat, de remekül érzem magam alig előretolt gázkarral, közvetlenül a beton fölött is. 

Az idei show-müsort a korábbi bemutatópilóták tanácsait figyelembe véve, közösen állították össze. Aztán megkezdődött a felkészülés. 

– Először szimulátoron „repültem meg” a programot, utána kétüléses gépen egy tapasztalt kollégámmal, végül egyedül. Közben a földről mindig figyelt egy pilótatársam, akivel folyamatos rádiókapcsolatot tartottunk fenn, és minden felszállásomat videón rögzített. A felvételeket közösen értékeltük ki, és ha kellett, kicsit változtattunk is az előadáson. Az ilyen bemutatókon ugyanis a nézőközönségnek, nem pedig a szakma képviselőinek repülünk. Ilyenkor a show számít, fontos, hogy lentről is látványos legyen az a 8-10 percünk. A Gripent például a kis mérete miatt szemből szinte alig lehet észrevenni. Nagy magasságban mürepülni nem érdemes vele, mert a nézők csak egy kis pontot látnának az égen. A tömeggel szemben, alacsony magasságon „kiterített” gép viszont biztos siker – főleg, ha jó hangos a manőver. A nagy állásszögü fáklyaforduló például ilyen: 150 méteren, 24–26 fokos állásszöggel, 210 kilométeres sebességgel érkezünk a beton fölé, a nézők előtt bekapcsoljuk az utánégetőt, és végrehajtunk egy 360 fokos manővert. „Sarkon fordulunk”, mint a jetski a vízen. 

Varga Szabolcs őrnagy bemutatója a Holland Királyi Légierő 100. születésnapján, Volkel-ben, a 42-es oldalszámú, kétüléses JAS-39D Gripennel 

Varga őrnagy nem tartja magát sztárpilótának, szerinte csak a szerencséjének köszönheti, hogy ő az egyik, akit a bemutatóra kijelöltek. 

– Ismerem kollégáim felkészültségét, bármelyikük képes lenne megrepülni ezt a programot. A külföldi példák alapján egyébként is csak két-három évig leszünk mi a „bázis arca”, utánunk pedig jönnek majd a fiatalok és az új ötletek. 

(Az írás a Magyar Honvéd magazin 2013. júniusi számában jelent meg!) 

Fotó: Tóth László törzsőrmester és archív

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 07. 02., 09:41
A Nemzeti Közszolgálati Egyetem harmadik tanévét befejezett állami légijármű-vezetői szakirányon tanuló két hallgatója augusztus elejétől az Amerikai Egyesült Államok pilótaképző tanfolyamán vesz részt. Az úgynevezett Undergraduate Pilot Training-et sikeresen teljesítők „amerikai szárnyakat” kapnak. A pilótává avatásuk után pedig sugárhajtóműves típussal folytatódik az összesen 19 hónapos nemzetközi képzésük.
2025. 06. 30., 13:16
Március végén kezdődött az idei szezon egyik legnagyobb európai NATO gyakorlata. A Ramstein Flag 2025 fő bázisát a hollandiai Leeuwarden jelentette, de ezen kívül a RAF marhami és fairfordi támaszpontjai, illetve a dániai Skrydstrup is fontos szerepet játszott.
2025. 07. 15., 14:17
Elhagyta az Axiom-4 küldetés legénysége, köztük Kapu Tibor magyar kutatóűrhajós a SpaceX Dragon űrkapszulát, amely magyar idő szerint kedden 11 óra 31 perckor szállt le Kalifornia partjainál.
2025. 07. 07., 12:59
Harry Oostema, a holland királyi légierő ezredese július 3-án hivatalos ünnepségen vette át a Stratégiai Légiszállítási Képesség (Strategic Airlift Capability – SAC) Nehéz Légiszállító Ezredének (Heavy Airlift Wing – HAW) parancsnoki beosztását Pápán, az ezrednek otthont adó MH 47. Bázisrepülőtéren.
2025-07-11 11:00:48
2025. július 10-én, csütörtökön érkezett meg az MH Kiss József 86. Helikopterdandárhoz az utolsó két H225M típusú közepes, többcélú helikopter, teljessé téve a 16 darabos flottát.
2025-07-09 15:11:07
A Wizz Air bejelenti, hogy a tervezettnél egy hónappal korábban, szeptember 15 helyett már augusztus 8-án újraindítja a Budapest és Tel-Aviv közti járatait. Jegyek már 27 590 forinttól foglalhatók a wizzair.com honlapon, valamint a mobilalkalmazáson keresztül. A járatok hétfőn, szerdán, csütörtökön, szombaton és vasárnap közlekednek.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 07. 17., 09:30
A sorozat harmadik, záró részében folytatjuk a beszélgetést Peter Hunttal, előtte azonban ejtsünk néhány szót magáról az A-6-os típusról.
2025. 07. 14., 09:37
Újra a pápai betonon landoltak az amerikai 56. és 57. Harctéri Kutató-Mentő Század HH-60G Pave Hawk típusú helikopterei.
2025. 07. 11., 10:34
A második részben következzen az ember, aki elhatározta, hogy megkeresi a tengerfenékre süllyedt gépet.
2025. 07. 10., 12:41
Az MH Kiss József 86. Helikopterdandárnál befejezték a H145M helikopter hajtóműmoduljának cseréjét. Utána megvolt a vibráció, az olajnyomás, és a túlfolyó szelep ellenőrzése, így a gép indulhat repülni.

  Legfrissebbek most

Júliusban megkezdte szolgálatát Koszovóban a Magyar Honvédség Kiss József 86. Helikopterdandár újabb forgószárnyasa és kijelölt állománya a NATO vezette békefenntartó erő (KFOR) kötelékében a légi támogatási feladatokat ellátó speciális helikopteres alegység tagjaként, hozzájárulva a Nyugat-Balkán stabilitásához és Magyarország nemzetközi elismertségéhez.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.