Az Interfax orosz hírügynökség 2013. május 31-én, pénteken arról számolt be, hogy egy korábbi szerződés értelmében az orosz fél legalább tíz darab MiG-29M/M2 vadászgépet szállíthat Szíriának.
A MiG repülőgépgyár vezetője, Szergej Korotkov elmondta: a MiG-29M/M2 típusú harci gépek (a MiG-29 korszerüsített változatának) szállításáról szóló szerződés részleteit most tisztázzák egy jelenleg Moszkvában tárgyaló szíriai küldöttséggel.
A londoni Stratégiai Tanulmányok Nemzetközi Intézetének (IISS) 2012. júliusi adatai szerint a Szíriai Légierő több mint 550 harci repülőgéppel rendelkezett, ebből mintegy 330 volt a különböző típusszámú MiG. Megfigyelők szerint az ügylet közvetlen válasz arra, hogy június 1-jén megszünik az Európai Unió szíriai fegyverszállításokra vonatkozó tilalma. Ez azt jelenti, hogy szombattól bármelyik európai ország szállíthat fegyvereket Szíriába a Bassár el-Aszad elnök ellen harcoló lázadóknak, bár megfigyelők szerint erre kevés az esély.
Vlagyimir Putyin orosz elnök külpolitikai tanácsadója pénteken védelmébe vette azt az orosz gyakorlatot, hogy Moszkva fegyverekkel látja el a szíriai kormányt. Jurij Usakov hozzátette: az EU-döntés a fegyverembargó megszüntetéséről hátráltatja a béketárgyalások előkészületeit. A tanácsadó arra a nemzetközi konferenciára utalt, amelyet a tervek szerint júniusban tartanak Genfben a szíriai válság rendezéséről.
A Stockholmi Békekutató Intézet (SIPRI) közlése szerint Szíria 2007 és 2011 között 580 százalékkal növelte fegyverimportját. Az arab ország fő fegyverszállítója Oroszország. Moszkva kész leszállítani Szíriának azokat az Sz-300-as légvédelmi rendszereket, amelyekről 2010-ben kötött megállapodást Damaszkusszal. Pénteki orosz közlések szerint a szállítás ősz előtt nem veszi kezdetét, de az is lehet, hogy csak jövőre valósul meg.
Aszad elnök egy csütörtöki televíziós interjúban úgy fogalmazott, hogy „tárgyaltunk Oroszországgal évek óta különböző fegyvertípusok szállításáról, és Oroszország elkötelezett a szerződésben foglaltak végrehajtására. Minden, amiben megállapodtunk Oroszországgal, végre lesz hajtva, és egyes részeit nemrégiben már végre is hajtották”.
„Bármilyen élethű is a szimulátor, amellyel tizenöt alkalommal repültünk, mégsem közelíti meg a valós repülések adta élményeket” – számolt be élményeiről Asztalos István alezredes, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár repülésbiztonság főnöke, aki először emelkedhetett a magasba az első magyar KC-390 Millennium szállítógéppel.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.