2017. 10. 19. csütörtök
Nándor
: 308 Ft   : 262 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Közel a török sajátfejlesztésű kiképző repülőgép szűzrepülése

JETfly  |  2013. 04. 26., 13:12

A Turkish Aerospace Industries (TAI) hivatalos közleménye szerint a saját tervezésű és fejlesztésű kiképző repülőgép tesztsorozata a finisébe érkezett, és várhatóan júniusban sor kerülhet a repülőgép „szűzrepülésére”.

A tesztek lebonyolításához a TAI összesen négy darab prototípust gyárt, amelyből kettő már elkészült. Az első elkészült gép februárban sikeresen teljesítette a motorteszteket, míg a második a szilárdsági, valamint a kabinnyomás tesztekhez használták. A hamarosan megépülő további két prototípus közül az egyik a tartóssági – anyagfáradási ‑ tesztekhez nyújt majd segítséget.

A kétüléses, Hürkuº nevet viselő kiképző repülőgépet úgy tervezik, hogy az 10 500 repült órát legyen képes teljesíteni, illetve 35 évig állhasson szolgálatban. A turbopropelleres repülőgépet egy 1 600 LE-s motor emeli a levegőbe. A Hürkuº maximális repülési magassága 10 557m, míg legnagyobb sebessége 574 km/h.

A sikeres Hürkuº fejlesztés a török ipar egy korszakalkotó eredménye lehet és csökkenti a külföldtől való függést. Ez különösen fontos azok után, hogy a szintén a TAI által fejlesztett első, teljes egészében török fejlesztésü Anka pilóta nélküli repülőgép esetében már a sorozatgyártásra készülnek.

A Hürkuº tervezési és fejlesztési programja 2006 márciusában vette kezdetét. Az új kiképző repülőgépet minden olyan berendezéssel ellátják, amelyek lehetővé teszik a repülőgép-vezetők kiképzését nappal és éjjel, biztosítják a müszerrepülés elsajátítását, a navigációs tréninget, a fegyveralkalmazás begyakorlását valamint a kötelékrepülést. A repülőgép mindkét kabinjából kiváló kilátást biztosít a pilóták számára, akik túlélési esélyeit növelik a beépített katapultülések, a fedélzeti oxigénellátó rendszer (OBOGS), a környezeti ellenőrzőrendszer, a túlterhelés elleni védelem, valamint a kiképzési repülésekhez tervezett ütéselnyelő futómü.

A repülőgéppel kapcsolatban a török kormány úgy számol, hogy azokra arab, vagy korlátozott légierős költségvetéssel rendelkező országokból lehet kereslet a későbbiekben.

A Hürkuº négy különböző verzióban fog készülni:

Hürkuº-A: Alap verzió, amit az EASA (Európai Repülésbiztonsági Ügynökség) a CS-23 követelményrendszer szerint fog hivatalosan elismerni. Ezt a verziót a polgári piacra szánják.

Hürkuº-B: Fejlett verzió integrált repülőelektronikával, amely magába foglal egy fedélzeti számítógépet, míg a pilótafülke repülőelektronikája az F-16 és F-35 típusokkal megegyező. A török hadsereg első körben 15 darabot rendelt ebből a modifikációból.

Hürkuº-C: Felfegyverzett változat közvetlen légi támogatás feladatkörre, maximális fegyverterhelés 3 300 font. A török hadsereg a Hürkuº C verzióját a harci helikopterek támogatására képzeli el.

Parti őrség verzió: A TAI azt tervezi, hogy a Hürkuº egy továbbfejlesztett változatát felajánlja a Török Parti Őrség tengeri őrjárati feladataira. A gép hátsó kabinjában kapna helyet egy operátor, aki infravörös érzékelők segítségével végezné feladatát.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2017. 10. 16., 16:19
Kanada hivatalosan is kifejezte érdeklődését az ausztrál F/A-18A/B Hornetek iránt. A kanadai Királyi Légierő CF-18-ainak ideiglenes pótlására kiváló lehetőséget nyújtanának az ausztrálok használt vadászbombázói.
2017-10-13 15:34:23
Minden idők legerősebb szeptemberi utasforgalmát rögzítették a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren szeptemberben: 1 247 352 utas érkezett és indult a budapesti repülőtérről. Tavaly még a júliusi csúcsban sem volt ekkora forgalom a Budapest Airport két terminálján.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 18., 10:13
Az idén az SMi Group szervezésében, Londonban szervezték meg a katonai repülőkiképzéssel foglalkozó nemzetek és szervezetek éves konferenciáját.
2017. 10. 16., 12:43
Az átadás optimista légköre, és a mai bonyodalmak. A Singapore Airlines a legelső A380-asát már leállította, de még átvesz öt újat.
2017. 10. 16., 09:14
Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázison tavaly álltak szolgálatba a légimentőktől átvett AS350B Ecureuil (Mókus) helikopterek. A májusi családi napon már átlépték az ezer repült órát és szeptember végén 1300 felett járt a két géppel teljesített óraszám.
2017. 10. 12., 13:22
Egy Kanadából Dubajba tartó civil utasszállító repülőgépet ért bombafenyegetés miatt riasztotta október 12-én, csütörtökön 11 óra 30 perc körül a Magyar Honvédség készültségi szolgálatában lévő Gripenjeit a NATO Integrált Légivezetési Központ.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Július 31-én új parancsnok került az MH Katonai Közlekedési Központ (MH KKK) élére Bárdos Antal ezredes személyében, aki Fejes Károly alezredestől, az addigi megbízott parancsnoktól vette át a csapatzászlót.