A Turkish Aerospace Industries (TAI) hivatalos közleménye szerint a saját tervezésű és fejlesztésű kiképző repülőgép tesztsorozata a finisébe érkezett, és várhatóan júniusban sor kerülhet a repülőgép „szűzrepülésére”.
A tesztek lebonyolításához a TAI összesen négy darab prototípust gyárt, amelyből kettő már elkészült. Az első elkészült gép februárban sikeresen teljesítette a motorteszteket, míg a második a szilárdsági, valamint a kabinnyomás tesztekhez használták. A hamarosan megépülő további két prototípus közül az egyik a tartóssági – anyagfáradási ‑ tesztekhez nyújt majd segítséget.
A kétüléses, Hürkuº nevet viselő kiképző repülőgépet úgy tervezik, hogy az 10 500 repült órát legyen képes teljesíteni, illetve 35 évig állhasson szolgálatban. A turbopropelleres repülőgépet egy 1 600 LE-s motor emeli a levegőbe. A Hürkuº maximális repülési magassága 10 557m, míg legnagyobb sebessége 574 km/h.
A sikeres Hürkuº fejlesztés a török ipar egy korszakalkotó eredménye lehet és csökkenti a külföldtől való függést. Ez különösen fontos azok után, hogy a szintén a TAI által fejlesztett első, teljes egészében török fejlesztésü Anka pilóta nélküli repülőgép esetében már a sorozatgyártásra készülnek.
A Hürkuº tervezési és fejlesztési programja 2006 márciusában vette kezdetét. Az új kiképző repülőgépet minden olyan berendezéssel ellátják, amelyek lehetővé teszik a repülőgép-vezetők kiképzését nappal és éjjel, biztosítják a müszerrepülés elsajátítását, a navigációs tréninget, a fegyveralkalmazás begyakorlását valamint a kötelékrepülést. A repülőgép mindkét kabinjából kiváló kilátást biztosít a pilóták számára, akik túlélési esélyeit növelik a beépített katapultülések, a fedélzeti oxigénellátó rendszer (OBOGS), a környezeti ellenőrzőrendszer, a túlterhelés elleni védelem, valamint a kiképzési repülésekhez tervezett ütéselnyelő futómü.
A repülőgéppel kapcsolatban a török kormány úgy számol, hogy azokra arab, vagy korlátozott légierős költségvetéssel rendelkező országokból lehet kereslet a későbbiekben.
A Hürkuº négy különböző verzióban fog készülni:
Hürkuº-A: Alap verzió, amit az EASA (Európai Repülésbiztonsági Ügynökség) a CS-23 követelményrendszer szerint fog hivatalosan elismerni. Ezt a verziót a polgári piacra szánják.
Hürkuº-B: Fejlett verzió integrált repülőelektronikával, amely magába foglal egy fedélzeti számítógépet, míg a pilótafülke repülőelektronikája az F-16 és F-35 típusokkal megegyező. A török hadsereg első körben 15 darabot rendelt ebből a modifikációból.
Hürkuº-C: Felfegyverzett változat közvetlen légi támogatás feladatkörre, maximális fegyverterhelés 3 300 font. A török hadsereg a Hürkuº C verzióját a harci helikopterek támogatására képzeli el.
Parti őrség verzió: A TAI azt tervezi, hogy a Hürkuº egy továbbfejlesztett változatát felajánlja a Török Parti Őrség tengeri őrjárati feladataira. A gép hátsó kabinjában kapna helyet egy operátor, aki infravörös érzékelők segítségével végezné feladatát.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
„A szabadság nem ajándék, hanem örökségbe kapott kincs, amit meg kell védeni. Önök az elmúlt években bizonyították, hogy készen állnak a magyar égbolt védelmére” – fogalmazott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter Kecskeméten, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár március 15-ei ünnepi állománygyűlésén.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.