2017. 09. 21. csütörtök
Máté, Mirella
: 308 Ft   : 257 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Helycserés átvizsgálás svéd módra

JETfly  |  2013. 04. 15., 11:20

A kecskeméti Gripeneknél is elérkezett az időszak, amikor végre kell hajtani rajtuk az első komolyabb tervezett átvizsgálást. Az első ilyen ipari szintű átvizsgálásra a JAS-39-nél akkor kerül sor, amikor elérik a 800. repült órát.

Idén áprilisban már a negyedik Gripent repülték ki a kecskeméti pilóták Svédországba, és két nappal később már hozták is haza az előzőleg januárban kivitt és átvizsgált JAS 39-D típusú repülőgépet. Jelenleg mindkét Delta (kétüléses) Gripen a kecskeméti repülőbázison van és átesett az átvizsgáláson. Ez egy komoly, előre megtervezett folyamat eredménye, melyben jelentős felelősség hárul a bázis Repülő Müszaki Zászlóaljára (RMZ), akinek 1 évre előre meg kell adnia, hogy melyik repülőgép mikor fogja elérni az előírt 800. repült órát. Annak érdekében, hogy a legkisebb logisztikai szervezéssel lehessen végrehajtani a gépek ki- és hazarepülését, ezért ezt megpróbálják egyetlen hétre betervezni.

HUNAF Gripen

Általában a 4 napos kint tartózkodás alatt a magyar müszaki szakemberek AN-26-ossal utaznak ki, fogadják az átvizsgálandó gépet, ennek papírjait átadják a svéd szakembereknek, majd ezután közvetlenül visszaveszik tőlük a már kint lévő, 800 órás átvizsgáláson átesett Gripen papírjait. Általában egy, a berepülés végrehajtására jogosult pilóta repüli ki a gépet azért, hogy másnap már elvégezhesse a hazahozandó repülőgép berepülési programját. Ez általában 1-2 felszállásból áll, ha mindent rendben találnak, akkor a következő nap már indulhat is vele haza Kecskemétre.

A 800 órás átvizsgálásra az F7 ezred bázisán, Satenas-ban kerül sor. Itt a linköpingi SAAB repülőgépgyárral azonos szintü átvizsgálást végeznek a svéd szakemberek. A munka során elsősorban a repülőgép sárkányszerkezetét, azok rendszereit, a teherviselő elemek állapotát, az utólagos beépítéseket és módosításokat ellenőrzik 10 hét alatt. Azért is fontos a határidők betartása, mert a magyar Gripeneken kívül a cseh Gripeneket is itt vizsgálják át. Ha akár egy repülőgép beérkezése is csúszik, akkor borul az előre 1 évre betervezett szigorú sorrend.

Azért, hogy itthon tartani lehessen az időpontokat, minden repülőgépelőre be van "lépcsőzve" annak érdekében, hogy a tervezett határidőreérje el a 800. órát. Ennek alapja az RMZ és a hajózó századok közti megfelelő összhang, hogy a repülőgépeket ennek megfelelően repültessék.

A repülések alkalmával a kecskeméti hajózóknak már annyi előnyük van, hogy alaposan ismerik az F7-es bázist, azok légtereit és eljárásait, mivel minden Gripen pilóta itt Satenas-ban kapja meg a típusátképzését a JAS-39 repülőgépre 2005-től napjainkig.

Szöveg: Gróf Gergely őrgy.

Fotó: MH 59. SzDRB

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017. 09. 18., 13:38
Oroszország és Kazahsztán szerződést írt alá további 12 Szu-30SzM beszerzéséről, nyilatkozta Vlagyimir Kozsin, az orosz elnök haditechnikai együttműködés kérdésben illetékes tanácsadója a TASZSZ orosz hírügynökségnek.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 09. 20., 11:54
A hihetetlen történet 1951. november 19-én kezdődött. Ezen a szeles, barátságtalan, őszi napon szállt fel a Erdingből, Németországból egy amerikai felségjelű C-47A típusú repülőgép, amely a belgrádi amerikai nagykövetségre szállított csomagokat.
2017. 09. 20., 11:02
Megjelent a járattörlések kétheti listája. Meddig tart az egy év? O'Leary szerint nem vesztik el az utasokat, de a rivális cég erősen szívja át – a pilótáit.
2017. 09. 19., 09:29
A tervek szerint már 2018-ban megjelenhetnek az első – használt, de korszerű és megfelelő potenciállal bíró – szállító repülőgépek, amelyek hadrendbe állhatnak, 2019-től pedig újak beszerzése is megkezdődhet.
2017. 09. 19., 09:17
Retro légiharc, román sólymok és a palástorsó. Ancsa-dörej, vitorlázó suhogás, Li-2-es királynő, tüzköpő Csirkecomb, anyósok a levegőben.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A jelenlegi információk szerint nemsokára ismét a magyar égboltot fogják karcolni az ék alakú felségjelzéssel ellátott Mi–24-esek.