2025. 05. 16. péntek
Botond, Mózes
: 403 Ft   : 360 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Oroszország megváltotta az An-140T gyártásához kapcsolódó jogokat

JETfly  |  2013. 03. 28., 15:44

Az oroszországi Szamarában található „Aviakor” repülőgépgyár képviselői szerződést írtak alá az ukrán „Antonov” állami konszern képviselőivel az An-140Sz és An-140T típusú repülőgépek „intellektuális (szellemi) tulajdonának” átadásáról. A két repülőgéptípus az An-140-100 utasszállító repülőgép szállító verziója, amelyeket az „Aviakor” gyárt az orosz védelmi minisztérium számára.

A hadiipari komplexum forrása, aki részt vett a dokumentumok aláírásában elmondta, hogy a szerződés lehetővé teszi az Orosz Légierő számára, hogy az An-140 típusú repülőgépeket ne Ukrajnától kelljen megvásárolnia, hanem egy orosz cégtől. Így a hadsereg a későbbiekben nem függ a politikai környezettől.

Az Orosz Légierő An-140-100 típusú repülőgépe

„A szerződés aláírásáig az Orosz Légierő lényegében képtelen volt repülőgépparkot létrehozni külföldi repülőgépekből. Most azonban adódott egy lehetőség, amennyiben a repülőgép teljes egészében orosz lesz”, - mondta a forrás.  Anton Lavrov, repülési szakértő elmondta, hogy a tranzakció példátlan az orosz repülőgépipar történetében. „A világban ez elterjedt gyakorlat, Kína például megvásárolta az „Antonov” tervezőiroda által fejlesztett ARJ-21 utasszállító repülőgép minden szerzői jogát. Azonban Oroszországban egy ilyen tranzakció, külföldi vállalattal, különösen egy „kulcsra kész” repülőgép jogainak megvásárlásával, első ízben valósul meg”, - mondta Lavrov.

An-140Sz – nagy raktérajtóval rendelkező modell, míg az An-140T rámpával van ellátva, amely a terhek és technikai eszközök deszantolásához szükséges. A repülőgépek gyártásának szabályozásáról szóló szerződést 2013. február 11-én Szamarában írták alá a felek.

„Az „Aviakor” elkülöníti az An-140T fejlesztéséhez és gyártásához szükséges eszközöket, majd ezután az „Antonov” tervezőiroda átadja az orosz repülőgépgyárnak a fejlesztési munkák során megszerzett összes szellemi tulajdont. A repülőgép megkapja az Államközi Repülési Bizottság hatósági bizonyítványát, majd a szamarai gyár megkezdi a gép sorozatgyártását”, - mondta a forrás.

Véleménye szerint az An-140T gyártásának megkezdése után az „Aviakor” megszerzi a repülőgép „szerzői jogait”, meghosszabbíthatja a repülőgép reszursz idejét, konstrukciós változtatásokat eszközölhet az „Antonov” tervezőiroda részvétele nélkül. A megállapodás ellenértéke néhány százmillió dollár, azonban pontos összeget szakmai titokra való hivatkozással nem közöltek.

Az „Orosz gépek” holding (amely egyik leányvállalata az „Aviakor”) sajtószóvivője azt nyilatkozta, hogy a felek úgy egyeztek meg, az ellentételezés árát nem hozzák nyilvánosságra. Az An-140T jogainak megvásárlásával az „Aviakor” megpróbálja elnyerni az Orosz Légierő könnyü katonai szállító repülőgép megrendelését, amellyel a kiöregedett, mintegy 300 gépből álló An-24 és An-26 flottát kívánják leváltani. „A flotta leváltására két lehetőség áll előttünk – ez az An-140T és az Il-112V. Az Il-112V egyelőre csak papíron létezik, bár ezt a gépet egy orosz cég, az „Iljusin” tervezte. Az An-140T ugyan nem orosz, azonban már kész gép. Köszönhetően a jogok megváltásának, az „Aviakor” betöltheti az ürt ezen a területen”, - mondta a légierő képviselője.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 04. 28., 14:25
India még 2023-ban döntött arról, hogy kiöregedő MiG-29K flottáját a Rafale hajófedélzeti változatával, a Rafale M-mel váltja le. A kormányközi megállapodás aláírására 2025. április 28-án került sor Új-Delhiben, melynek eredményeként India lesz a típus első külföldi üzemeltetője.
2025-05-07 16:45:45
Az Emirates 2025. július 30-tól közvetlen járatot indít Dubaj és a kelet-kínai Hangcsou között, amely naponta közlekedik majd. A világ legnagyobb nemzetközi légitársasága ezzel az ötödik kínai várost kapcsolja hálózatába Peking, Sanghaj, Kanton és Sencsen után.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 05. 13., 14:09
A második világháború óta valószínűleg először repült az 1942 végéig a csendes-óceáni térségben japán légifölényt kivívó vadászrepülőgép 32-es típusváltozata.
2025. 05. 12., 14:51
A Pápai SZC Jókai Mór Közgazdasági Technikum és Kollégium Honvéd Kadét programja keretében sok érdekes előadást, programot szerveznek a résztvevőknek.
2025. 05. 12., 13:36
A ballószögi repülőtér szombaton megtelt nézelődőkkel, repülőgépek kedvelőivel. Helyet adott a Minden, ami repülés II. Ballószög rendezvénynek. Több vadászpilóta is érkezett, égen és földön.
2025. 05. 09., 15:10
Közel 1 200 tanuló ismerkedett meg a modern, folyamatosan fejlődő pápai MH 47. Bázisrepülőtérrel és felszereléseivel, valamint az ott szolgáló katonákkal az Iskolák Napján.

  Legfrissebbek most

Kevés olyan fegyvert ismerünk, mely akkora politikai viharokat kavart volna, mint amilyet a német–svéd fejlesztésű Taurus manőverező robotrepülőgépnek sikerült. A tét: bevethetik-e Ukrajnában vagy marad a Luftwaffe féltve őrzött csodafegyvere?

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.