Az oroszországi Szamarában található „Aviakor” repülőgépgyár képviselői szerződést írtak alá az ukrán „Antonov” állami konszern képviselőivel az An-140Sz és An-140T típusú repülőgépek „intellektuális (szellemi) tulajdonának” átadásáról. A két repülőgéptípus az An-140-100 utasszállító repülőgép szállító verziója, amelyeket az „Aviakor” gyárt az orosz védelmi minisztérium számára.
A hadiipari komplexum forrása, aki részt vett a dokumentumok aláírásában elmondta, hogy a szerződés lehetővé teszi az Orosz Légierő számára, hogy az An-140 típusú repülőgépeket ne Ukrajnától kelljen megvásárolnia, hanem egy orosz cégtől. Így a hadsereg a későbbiekben nem függ a politikai környezettől.
Az Orosz Légierő An-140-100 típusú repülőgépe
„A szerződés aláírásáig az Orosz Légierő lényegében képtelen volt repülőgépparkot létrehozni külföldi repülőgépekből. Most azonban adódott egy lehetőség, amennyiben a repülőgép teljes egészében orosz lesz”, - mondta a forrás. Anton Lavrov, repülési szakértő elmondta, hogy a tranzakció példátlan az orosz repülőgépipar történetében. „A világban ez elterjedt gyakorlat, Kína például megvásárolta az „Antonov” tervezőiroda által fejlesztett ARJ-21 utasszállító repülőgép minden szerzői jogát. Azonban Oroszországban egy ilyen tranzakció, külföldi vállalattal, különösen egy „kulcsra kész” repülőgép jogainak megvásárlásával, első ízben valósul meg”, - mondta Lavrov.
An-140Sz – nagy raktérajtóval rendelkező modell, míg az An-140T rámpával van ellátva, amely a terhek és technikai eszközök deszantolásához szükséges. A repülőgépek gyártásának szabályozásáról szóló szerződést 2013. február 11-én Szamarában írták alá a felek.
„Az „Aviakor” elkülöníti az An-140T fejlesztéséhez és gyártásához szükséges eszközöket, majd ezután az „Antonov” tervezőiroda átadja az orosz repülőgépgyárnak a fejlesztési munkák során megszerzett összes szellemi tulajdont. A repülőgép megkapja az Államközi Repülési Bizottság hatósági bizonyítványát, majd a szamarai gyár megkezdi a gép sorozatgyártását”, - mondta a forrás.
Véleménye szerint az An-140T gyártásának megkezdése után az „Aviakor” megszerzi a repülőgép „szerzői jogait”, meghosszabbíthatja a repülőgép reszursz idejét, konstrukciós változtatásokat eszközölhet az „Antonov” tervezőiroda részvétele nélkül. A megállapodás ellenértéke néhány százmillió dollár, azonban pontos összeget szakmai titokra való hivatkozással nem közöltek.
Az „Orosz gépek” holding (amely egyik leányvállalata az „Aviakor”) sajtószóvivője azt nyilatkozta, hogy a felek úgy egyeztek meg, az ellentételezés árát nem hozzák nyilvánosságra. Az An-140T jogainak megvásárlásával az „Aviakor” megpróbálja elnyerni az Orosz Légierő könnyü katonai szállító repülőgép megrendelését, amellyel a kiöregedett, mintegy 300 gépből álló An-24 és An-26 flottát kívánják leváltani. „A flotta leváltására két lehetőség áll előttünk – ez az An-140T és az Il-112V. Az Il-112V egyelőre csak papíron létezik, bár ezt a gépet egy orosz cég, az „Iljusin” tervezte. Az An-140T ugyan nem orosz, azonban már kész gép. Köszönhetően a jogok megváltásának, az „Aviakor” betöltheti az ürt ezen a területen”, - mondta a légierő képviselője.
2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.