A Lockheed Martin ötödik generációs F-35-ös gépe már túl van a tervezett berepülési program harmadán, azonban egyes problémák továbbra is gondot okoznak a típus számára. Erről nemrég a Pentagon adott ki egy 18 oldalas összefoglaló elemzést, melyben kiemelték, hogy a 396 milliárd dolláros program alanya egyelőre az „érettség hiányával” küszködik.
2012-ben túlteljesítették az előre eltervezett berepülési programot, azonban akadtak olyan területek is, amelyeknél a felmerülő problémák miatt nem tudták száz százalékosan végrehajtani a tervezett feladatokat.
Összességében elmondható, hogy a 2012-es év folyamán 1 092 berepülési feladatot hajtottak végre a tervezett 927-tel szemben, ez 18 százalékos túlteljesítést jelent. Ez az eredmény a B és C tengerészgyalogsági, illetve haditengerészeti verzióknak köszönhető, mivel a légierő számára fejlesztett A változat a tervezett programnak csak a 70 százalékát hajtotta végre. Ennek oka főként a fegyvertér ajtóival kapcsolatban felmerült problémák okozta korlátozásokban és a légi utántöltő rendszer hibáiban keresendő. Mindennek tetejébe a típushoz kifejlesztett radarabszorbens bevonat is levált a vízszintes vezérsíkokról a vártnál nagyobb hőterhelés miatt.
A tervezett feladatok túlteljesítése ellenére a többi változatot sem kerülték el a problémák, így például a helyből felszálló B változatnak a Rolls Royce által szállított emelőhajtómüvel voltak problémái. Noha a gép tömege is gyakorlatilag állandó maradt a változtatások ellenére is, és kritikus meghibásodások között átlagosan eltelt idő értéke is nőtt, a típus még mindig nem hozza ezen a téren az elvárt eredményeket.
A szoftverek szállításával és tesztelésével szintén késik a Lockheed, csakúgy, mint a fegyverintegrációs tesztekkel. Utóbbit főleg a radarrendszer teljesítményével kapcsolatos problémák hátráltatják.Akadtak gondok a komplex sisakberendezésnél is, amely felelős a pilóta számára az összes fontos adat megjelenítéséért. Végül pedig decemberben, az élettartam vizsgálatok során fedeztek fel repedéseket a törzs alsó részén.
A Pentagon jelentésében a C változattal kapcsolatban már kevesebb problémát neveztek meg, kiderült, hogy kisebb gondok jelentkeztek az adattovábbító rendszerben, a videók és képek küldése során, illetve az egyik éleslövészet rávilágított egy súlyosabb problémára is a hütőrendszerben.
Ezeken kívül akad még némi munka az üzemanyagtartályokkal is, itt a villámcsapás elleni védelem fejlesztésére van szükség, ennek a problémának a megoldásáig felfüggesztették a repüléseket a zivatartevékenységek 25 mérföldes körzetében.
2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.