Vereséget szenvedett az orosz Il-78MKI tanker az India által hat légi utántöltő repülőgép beszerzésére kiírt tenderen. Rövid időn belül másodszor maradtak alul orosz gyártók konkurenseikkel szemben. A győzelmet az európai A330MRTT szerezte meg, amelynek eredményeképpen az Airbus hamarosan egymilliárd dollár értékű szerződést írhat alá. Az indiai védelmi minisztériumból származó információk szerint a „Roszoboronexport” még nem kapott hivatalos értesítést a pályázat eredményéről.
Az indiai katonai vezetés 2012. október elején hajtotta végre a Roszoboronexport és az Airbus ajánlatait tartalmazó „borítéknyitást”. Az orosz tankergép ára alacsonyabb volt az A330MRTT áránál, ugyanakkor az üzemanyag fogyasztással, valamint a technikai kiszolgálással járó költségek tekintetében az Il-78MKI sokkal drágábbnak mutatkozott az európai utántöltő repülőgépnél. További részleteket a Roszoboronexport és az Airbus ajánlatával kapcsolatban nem közöltek.
Az Il-78MKI és az A330MRTT (Multi Role Tanker Transport) tesztjei 2012 elején zajlottak Indiában. A légi utántöltő repülőgépek beszerzésével kapcsolatos tender 2010 szeptemberében került kiírásra. A kezdeti időszakban csak egy cég, a Roszoboronexport nyújtotta be pályázatát. Az Airbus 2011. január végén döntött úgy, hogy részt kíván venni a versengésben. Ez már a második tender volt tankerbeszerzés tekintetében azok után, hogy a 2009-est, amelyen a Boeing is részt vett, visszavonták.
A 2009-es tendert éppúgy az európai Airbus nyerte meg, mint a jelenlegit, azonban az indiai pénzügyminisztérium nem engedélyezte a szerződés aláírását mivel az A330MRTT repülőgépek árát indokolatlanul magasnak tartotta. Mindezek mellett India továbbra is 12 darab légi utántöltő repülőgép beszerzését tervezi. Hat gép vásárlására az Airbus-szal aláírásra kerülő szerződés szerint kerül sor, míg a további hat repülőgép típusával kapcsolatban az indiai katonai vezetés még nem döntött és az is lehetséges, hogy újabb tendert írnak ki.
Napjainkban az Indiai Légierő kötelékében hat, Il-78MKI típusú tankergép van rendszeresítve. Korábban az indiaiak több alkalommal panaszkodtak az Il-78MKI repülőgépekhez szükséges tartalék-alkatrészutánpótlás akadozására, valamint a repülőgépek eladás után történő kiszolgálására.
Ez sorrendben már a negyedik veresége volt Oroszországnak. A MiG-35 vereséget szenvedett az MMRCA, a Mi-28N a harci helikopterek, míg a Mi-26 a nehéz szállítóhelikopterek beszerzésére kiírt tenderen.
Soha nem mértek még akkora forgalmat Magyarország légterében, mint 2024-ben. A HungaroControl Zrt. szakembereinek az év során összesen 1 143 937 repülőgépet kellett irányítania, közel 6 százalékkal túlszárnyalva az ugyancsak rekordévnek számító 2023-as esztendőt.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.