Alig egy évvel azután, hogy teljesítette első próbarepülését a kínai J-20-as lopakodó technológiával felszerelt vadászbombázó, internetes portálokon híre kelt, hogy már az idén sor kerülhet hadrendbe állítására. Pekingben ezt hivatalosan cáfolták. A kínai J-20-as, ötödik generációs két hajtóműves harci gép készültségi foka még messze nem teszi lehetővé, hogy hadrendbe állítsák – reagált a híresztelésre a Kínai Légierő egyik tábornoka, akit a kínai népi gyűlés folyó ülésszakán kérdezett meg a Fa Csi Van Pao (Fa Zhi Wan Bao) című lap. Kao Shou-vej (Gao Shouwei) beszámolt róla, hogy a gép tesztrepüléseit még folytatják.
A harci gép tulajdonságaira vonatkozóan megjegyezte, hogy az F–22-es amerikai lopakodóval összehasonlítva előnyei és hátrányai is vannak. A J–20-ast a Chengdu Aircraft Industry Group fejlesztette ki, s nagy meglepetést keltett, amikor Rober Gates amerikai védelmi miniszter pekingi látogatása idején mintegy 15 perces próbarepülést végeztek vele. Gates akkor úgy nyilatkozott, hogy meglepte a bejelentés.
A kínai gépet az eredeti tervek szerint 2017–2019 között állítják hadrendbe. A nyugati megfigyelők első megnyilatkozása a rendelkezésre álló információk és napvilágra került fotók alapján az volt, hogy külsejét tekintve a gép valóban azt sejteti, hogy a radarok számára láthatatlan, de kételyeiket fejezték ki azzal kapcsolatban, hogy müszakilag megfelel a csökkentett észlelhetőség követelményeinek.
A kínai ipart ismerő szakértők szerint az elektronika és a hajtómügyártás fejlettsége területén Kína még messze elmarad a Nyugattól, s a prototípust inkább „PR-lopakodónak” minősítették. Későbbi hírek azt sejtették, hogy a kínai „lopakodó” megalkotásához a délszláv bombázások idején lelőtt amerikai F–117-es egyes darabjait is felhasználták, de a szakemberek hozzátették, egy ilyen gép kifejlesztése akkor is évtizedes nagyságrendü feladat.
Más jelentések szerzői úgy vélték, Oroszország adott át technológiát Kínának, mivel a gépek ismerői bizonyos hasonlóságot véltek felfedezni a J–20-as és a MiG 1.44 vadászrepülőgép között. Utóbbiból csak két kísérleti példány készült. Az orosz RSK MiG repülőgépgyártó konszern visszautasította a feltételezést, ráadásul úgy vélte, a kínai gépnek mostani formájában nincs katonai jelentősége.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.