2025. 03. 26. szerda
Emánuel
: 400 Ft   : 371 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Messze még a kínai J-20-as hadrendbe állítása

JETfly  |  2012. 03. 15., 09:00

Alig egy évvel azután, hogy teljesítette első próbarepülését a kínai J-20-as lopakodó technológiával felszerelt vadászbombázó, internetes portálokon híre kelt, hogy már az idén sor kerülhet hadrendbe állítására. Pekingben ezt hivatalosan cáfolták. A kínai J-20-as, ötödik generációs két hajtóműves harci gép készültségi foka még messze nem teszi lehetővé, hogy hadrendbe állítsák – reagált a híresztelésre a Kínai Légierő egyik tábornoka, akit a kínai népi gyűlés folyó ülésszakán kérdezett meg a Fa Csi Van Pao (Fa Zhi Wan Bao) című lap. Kao Shou-vej (Gao Shouwei) beszámolt róla, hogy a gép tesztrepüléseit még folytatják.

A harci gép tulajdonságaira vonatkozóan megjegyezte, hogy az F–22-es amerikai lopakodóval összehasonlítva előnyei és hátrányai is vannak. A J–20-ast a Chengdu Aircraft Industry Group fejlesztette ki, s nagy meglepetést keltett, amikor Rober Gates amerikai védelmi miniszter pekingi látogatása idején mintegy 15 perces próbarepülést végeztek vele. Gates akkor úgy nyilatkozott, hogy meglepte a bejelentés.

A kínai gépet az eredeti tervek szerint 2017–2019 között állítják hadrendbe. A nyugati megfigyelők első megnyilatkozása a rendelkezésre álló információk és napvilágra került fotók alapján az volt, hogy külsejét tekintve a gép valóban azt sejteti, hogy a radarok számára láthatatlan, de kételyeiket fejezték ki azzal kapcsolatban, hogy müszakilag megfelel a csökkentett észlelhetőség követelményeinek.

A kínai ipart ismerő szakértők szerint az elektronika és a hajtómügyártás fejlettsége területén Kína még messze elmarad a Nyugattól, s a prototípust inkább „PR-lopakodónak” minősítették. Későbbi hírek azt sejtették, hogy a kínai „lopakodó” megalkotásához a délszláv bombázások idején lelőtt amerikai F–117-es egyes darabjait is felhasználták, de a szakemberek hozzátették, egy ilyen gép kifejlesztése akkor is évtizedes nagyságrendü feladat.

Más jelentések szerzői úgy vélték, Oroszország adott át technológiát Kínának, mivel a gépek ismerői bizonyos hasonlóságot véltek felfedezni a J–20-as és a MiG 1.44 vadászrepülőgép között. Utóbbiból csak két kísérleti példány készült. Az orosz RSK MiG repülőgépgyártó konszern visszautasította a feltételezést, ráadásul úgy vélte, a kínai gépnek mostani formájában nincs katonai jelentősége.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
2025-03-14 15:10:30
A legmodernebb technológiákkal gazdagodott a honvéd tisztképzés – jelentette ki Vargha Tamás, a Honvédelmi Minisztérium (HM) parlamenti államtitkára Szolnokon, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar campusán, ahol szimulátorokat és speciálisan a légi közlekedésre fókuszáló kibővített valóságlaboratóriumot (XR-labor) adtak át.
2025-03-14 14:37:45
„A szabadság nem ajándék, hanem örökségbe kapott kincs, amit meg kell védeni. Önök az elmúlt években bizonyították, hogy készen állnak a magyar égbolt védelmére” – fogalmazott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter Kecskeméten, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár március 15-ei ünnepi állománygyűlésén.
2025-03-12 15:37:17
A C-17 Globemaster III már csak óriási méretei miatt is a stratégiai légi szállítás egyik legfontosabb és legsokoldalúbb repülőgépe, mondják a Nehéz Légiszállító Ezred katonái. A légi jármű Kenyeri fölött a kivételes teherdobó képességét bizonyíthatta.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 21., 14:24

(Forgó)szárnyas életmentő

Beszélgetés Dajka Attila őrnaggyal, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár helikoptervezetőjével.
2025. 03. 19., 09:32
Ez a bejegyzés az előző folytatásának is tekinthető, de nem az SH-3 Sea Kingről, mint típusról, és nem is a pilótákról lesz szó, hanem azokról, akik hátul, a tehertérben dolgoztak.
2025. 03. 18., 15:11
Elindult a Magyar Honvédség „Embert a vasra!” toborzókampányának következő fázisa.
2025. 03. 17., 12:09
A TV2 katonai sport-realityjének számtalan kihívása után egy újabb kaland várt A Kiképzés győzteseire, ugyanis a döntőt nyerő Kinizsi raj tagjainak egyik jutalma egy Gripen repülés volt.

  Legfrissebbek most

2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.