2011. május 3-án, kedden felszállási tilalommal sújtották az amerikai légierő teljes F-22-es flottáját, mivel az ötödik generációs harci repülőgép fedélzeti oxigénellátó rendszere (OBOGS – On-Board Oxygen Generating System) vélhetően hibás. Az elmúlt időszakban ezzel kapcsolatban több panasz is érkezett a pilótáktól, így a napokban kezdetét veszi a Raptorok minden rendszerére – különös tekintettel az OBOGS-ra – kiterjedő átvizsgálása.
A Raptorokat sújtó felszállási tilalmat William Fraser tábornok a virginiai Langley légibázison állomásozó Légiharc Parancsnokság (AAC – Air Combat Command) vezetője rendelte el kedden, a hírt azonban csak a mai napon, május 6-án hozták nyilvánosságra. Az egyelőre még nem tudható, hogy a vizsgálat, illetve a hiba tényleges feltárása mennyi időt vesz igényben, így arra sincs még pontos információ, hogy mikor repülhetnek újra az USAF ötödik generációs vadászbombázói.
Határozatlan ideig nem repülhetnek a Raptorok
A megrendelt 183 darab Raptor közül eddig közel 165 darabot szállított le a gyártó Lockheed Martin, az utolsó példányok átadása várhatóan 2012-ben fejeződik be. Legutóbb 2010 novemberében könyvelhetett el Raptor-veszteséget az amerikai légierő: akkor az alaszkai Elmendorf légibázisáról magasba emelkedő egyik F-22-es zuhant le, pilótája életét vesztette. A vizsgálat során a gép fedélzeti oxigénellátó rendszerének meghibásodására is gyanakodtak, ennek következtében 2011 januárja óta a Raptorok nem emelkedhettek 7620 méteres magasság fölé.
A Honvéd high-tech magazin új epizódjában közelebbről is megismerkedhetünk a Magyar Légierő első KC-390-es szállító repülőgépével, mely 2024. szeptember 5-én érkezett meg végleges állomáshelyére, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárhoz.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.