2017. 09. 24.
Gellért, Mercédesz
: 310 Ft   : 258 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A Raptorok nem mehetnek Líbiába

JETfly  |  2011. 03. 24., 14:20

Az utóbbi napokban több magyar média foglalkozott azzal, hogy a magyar Gripenek menjenek-e vagy sem Líbiába, képesek lennének-e részt vállalni a szövetséges repülőerők feladataiban. Pro és kontra is elhangzottak érvek, de most nem e Gripenek kerülnek terítékre. Hasonló kérdés nem csak nálunk merült fel, hanem egy olyan országban is, amely ország légiereje aktívan részt vesz a líbiai légtérzár ellenőrzésében. Az Egyesült Államok Líbiában bevetésre került flottájából hiányzik az F-22 Raptor, ami feltűnő.

Szakértők véleménye szerint a Lockheed Martin által fejlesztett vadászrepülőgép alkalmatlan a koalíciós erők repülőgépeivel történő kommunikációra, illetve korlátozott képességekkel rendelkezik a földi célok elleni támadások végrehajtására.

„Az F-22 tervezői hatalmas dilemma előtt álltak: vagy egy sokoldalú repülőgépet, vagy pedig egy lopakodó tulajdonságokkal rendelkező repülőgépet terveznek. Az, ami mellett végül döntöttek, korlátozott taktikai adatkapcsolatokkal rendelkezik,” – mondta Loren Thompson, a Lexington Intézet elemző osztályának vezetője.

Az F-22 vadászrepülőgép csak egy másik F-22 Raptorhoz tud csatlakozni egy úgynevezett intraflight adatkapcsolaton keresztül, míg a szövetséges repülőgépeknél alkalmazott szabványos Link-16 adatkapcsolaton keresztül csak adatvételre képes, adattovábbításra nem. Thopmpson hozzátette, hogy az adatkapcsolatok alkalmazása során rádiójeleket kell kibocsátania a gépnek, amely a Raptor esetében felfedné a gép pozícióját.

A repülőgép levegő-földfelszín viszonylatban jelentős hiányosságokat mutat. Jelenleg az F-22 mindössze két, egyenként 1000 font (≈ 453 kg) tömegü, GPS irányítású Joint Direct Attack Munitions (JDAM) bombát képes hordozni fix, földi célok ellen, ugyanakkor még nem képes a 250 font tömegü Small Diameter Bomb (SDB) célbajuttatására. Mindemellett az F-22 nem képes apertúraszintézisü radarkép létrehozására – a földfelszín fekete-fehér fotóminőségü képei – amelyek elengedhetetlenek a célkiválasztáshoz. Ezzel szemben az F-15 Strike Eagle 24 000 font (10 886 kg) fegyverzet hordozására és célbajuttatására képes.

Ezek a képességek várhatóan még ebben az évben elérhetőek lesznek a Raptorok számára, amennyiben elvégzik az Increment 3.1 hardver- és szoftverfejlesztési munkákat. Ugyanakkor az Increment 3.1 fejlesztésének köszönhetően is csak két cél megjelölésére és nyolc SDB célbajuttatására lesz alkalmas. Az Increment 3.1 rendszer tesztjeit a légierő a Nellis légibázison végzi 2010 novembere óta.

Az Increment 3.1 rendszer fejlesztése ellenére sem oldódik azonban meg az a probléma, hogy a Raptor más gépekkel adatkapcsolatot tudjon létesíteni. Egy későbbi fejlesztés - Increment 3.2 – tartalmazná a Multifunction Advanced Data-link (MADL) kapcsolatot, amellyel az F-35 Joint Strike Fighter típussal lenne képes kommunikálni, azonban a légierő tavaly törölte az adatkapcsolat fejlesztésének finanszírozását.

A tervek szerint a MADL rendszert integrálták volna a B-2 Spirit típusú repülőgépekbe is, ami lehetővé tette volna, hogy az amerikai légierő „lopakodó flottája” egy ellenséges légtérben adatkapcsolatba lépjen egymással a müveletek során.

Normál helyzetben a Raptor lett volna hivatott a B-2 Spiritek kísérésére, ugyanakkor a U.S. Africa Command megerősítette, hogy az F-22-esek nem repültek Líbia felett.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 09. 22., 12:54
A Stratolaunch túlesett olyan fontos próbákon, mint az üzemanyag- és az elektromos rendszer ellenőrzése, de saját erejéből még nem gurult.
2017. 09. 21., 09:19
A kérdés adott hát: ilyen „titkos is és misztikus, kissé utópisztikus” esetekből kiindulva vajon milyen reményeink lehetnek a Zrínyi 2026-ra vonatkozólag?
2017. 09. 20., 11:54
A hihetetlen történet 1951. november 19-én kezdődött. Ezen a szeles, barátságtalan, őszi napon szállt fel a Erdingből, Németországból egy amerikai felségjelű C-47A típusú repülőgép, amely a belgrádi amerikai nagykövetségre szállított csomagokat.
2017. 09. 20., 11:02
Megjelent a járattörlések kétheti listája. Meddig tart az egy év? O'Leary szerint nem vesztik el az utasokat, de a rivális cég erősen szívja át – a pilótáit.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Mintegy száz modern busszal gazdagodik 2019-re a Magyar Honvédség – közölte dr. Simicskó István honvédelmi miniszter a HM CURRUS Zrt. és az IKARUS Járműtechnikai Kft. együttműködésével elkészült, CURRUS ARIES-VOLVO, Euro VI-os motorral szerelt csapatszállító busz prototípusának bemutatóján, szeptember 21-én, csütörtökön Székesfehérváron.