2011. március 15-én fontos momentumához érkezett Szaúd-Arábia A330MRTT többfeladatú légi utántöltő és szállító repülőgép beszerzési programja, hiszen ezen a napon teljesítette szűzfelszállását az első átalakított szaúdi A330MRTT. A gép az Airbus Military getafei központjából emelkedett a magasba, 4 óra 15 percet töltött a levegőben.
A földet érést követően az A330MRTT személyzete elmondta, hogy a gép első repülése problémamentesen zajlott: a rendszerek és a két General Electric CF6 típusú hajtómü is megfelelően müködött. Az Airbus Military jól halad az A330 sárkányszerkezetét alapul vevő MRTT programmal, a típusból Szaúd-Arábia mellett, az Egyesült Arab Emirátusok, Ausztrália és Nagy-Britannia is rendelt.
Szaúd-Arábia 2008-ban adta le első megrendelését három darab A330MRTT-re, 2009 nyarán pedig további három darabot rendelt a típusból, az első gépet várhatóan még idén átadják. A második szaúdi MRTT átalakítási munkálatai – melyeket az Iberia Maintenance szakemberei végeznek - már szintén elkezdődtek. Az Airbus Military Szaúd-Arábia első A330MRTT gépének levegőbe emelkedése kapcsán nyilatkozott az ausztrál tanker-szállító repülőgépek átadásának késedelméről is, hiszen a közelmúltban egy baleset hátráltatta az ausztrál királyi légierő első két MRTT-jének leszállítását, melyet 2010 végére ígért a gyártó. 2011 januárjában a portugál légierő egyik F-16-osának légi utántöltési tesztje során letört az ausztrál tankergép merevcsöves rendszere, melynek következtében a leszakadt töltőcső darabjai a vadászgépet is megrongálták. Tragédia szerencsére nem történt, mindkét gép sikeres leszállást hajtott végre az esetet követően.
Az A330MRTT (Multi-Role Tanker Transport) a légi utántöltés és teherszállítás mellett utasszállítóként is üzemeltethető, de MEDEVAC és humanitárius feladatkörökben is bevethető. Az MRTT-ket a merevcsöves utántöltő rendszer (ARBS – Aerial Refuelling Boom System) mellett, szárnyak alatti Cobham 905E típusú hajlékony csöves rendszerrel is felszerelik.
„Bármilyen élethű is a szimulátor, amellyel tizenöt alkalommal repültünk, mégsem közelíti meg a valós repülések adta élményeket” – számolt be élményeiről Asztalos István alezredes, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár repülésbiztonság főnöke, aki először emelkedhetett a magasba az első magyar KC-390 Millennium szállítógéppel.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.