Nem mindennapi karácsonyi ajándékkal lepte meg egy kínai blog a világ katonai repülésért rajongók tömegét. Első ízben láthatóak tiszta fotók a fejlesztés alatt álló kínai lopakodó vadászrepülőgépről, amely a korábbiakban máshogy nem, csak több típusjelzés alapján volt ismert. A többek között J-14, J-20, J-XX típusjelzéssel ellátott repülőgép nagysebességű gurulási teszteket hajtott végre. Egyesek véleménye szerint a kiszivárogtatás nem a véletlen műve, hiszen Kína egyre büszkébb katonai erejére, haditechnikai fejlesztéseire.
A fotók alapján az új, negyedik generációs J-14 típusjelü kínai vadászrepülőgép (a nyugati kategória szerint ötödik generációs) az amerikai és orosz hasonló típusú repülőgépek keveréke. A repülőgép orr-része (a pilótafülke fülketető, a gép orra, a levegőbeömlő nyílások) a Lockheed Martin F-22 Raptor típushoz hasonlít, míg a farok rész (a vízszintes vezérsík, a függőleges vezérsíkok, a hajtómüvek gázkiáramló csatornák elrendezése) az orosz T-50 (PAK FA) típusra emlékeztet.
Van egy nagy kérdés, ami igazán izgatja a repülés szerelmeseit; milyen hajtómüvet alkalmaznak a J-14 prototípusában?
Egyes vélemények szerint a hazai hajtómü fejlesztési programok alkalmatlanok arra, hogy megfelelő hatómüvet állítsanak elő. A modernizált kínai H-6 típusú bombázó D-30KP, a JF-17 típusú repülőgép RD-93, a J-10 típusú repülőgép AL-31FN típusú hajtómüvet kapott, amelyek mindegyike orosz gyártmányú. A fentiek alapján nem elképzelhetetlen, hogy az orosz hajtómüvekbe vetett bizalom tovább folytatódik. Korábban napvilágot láttak olyan hírek, miszerint Oroszország az AL-41F1Sz (117Sz gyártmányjelzésü) típusú hajtómüvet ad el Kínának.
Az információ azonban spekulációnak bizonyulhat, hiszen kicsi annak az esélye, hogy Oroszország éppen Kínának adná el egyik legmodernebb fejlesztésü hajtómüvét, amelyet a PAK FA vadászrepülőgépnél is használnak. Más vélemények szerint a hazai gyártású WS-15 típusú hajtómüvek alkalmazása szintén kizárható, mivel valószínütlennek tünik, hogy egy viszonylag új, nem kiforrott hajtómüvet használjanak a kísérleti repülőgépen.
A kínai ötödik generációs vadászrepülőgép fejlesztésén a Chengdu Aircraft Corporation és a Shenyang Aircraft Corporation közösen dolgozik.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Pontosan két évvel ezelőtt bemutatkozó interjút készített Tőrös István dr. Bali Tamás ezredessel, aki akkor vette át az MH Kiss József 86. Helikopterdandár parancsnoki beosztását. Két év után ismét van miről beszélgetniük.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.