Nem mindennapi karácsonyi ajándékkal lepte meg egy kínai blog a világ katonai repülésért rajongók tömegét. Első ízben láthatóak tiszta fotók a fejlesztés alatt álló kínai lopakodó vadászrepülőgépről, amely a korábbiakban máshogy nem, csak több típusjelzés alapján volt ismert. A többek között J-14, J-20, J-XX típusjelzéssel ellátott repülőgép nagysebességű gurulási teszteket hajtott végre. Egyesek véleménye szerint a kiszivárogtatás nem a véletlen műve, hiszen Kína egyre büszkébb katonai erejére, haditechnikai fejlesztéseire.
A fotók alapján az új, negyedik generációs J-14 típusjelü kínai vadászrepülőgép (a nyugati kategória szerint ötödik generációs) az amerikai és orosz hasonló típusú repülőgépek keveréke. A repülőgép orr-része (a pilótafülke fülketető, a gép orra, a levegőbeömlő nyílások) a Lockheed Martin F-22 Raptor típushoz hasonlít, míg a farok rész (a vízszintes vezérsík, a függőleges vezérsíkok, a hajtómüvek gázkiáramló csatornák elrendezése) az orosz T-50 (PAK FA) típusra emlékeztet.
Van egy nagy kérdés, ami igazán izgatja a repülés szerelmeseit; milyen hajtómüvet alkalmaznak a J-14 prototípusában?
Egyes vélemények szerint a hazai hajtómü fejlesztési programok alkalmatlanok arra, hogy megfelelő hatómüvet állítsanak elő. A modernizált kínai H-6 típusú bombázó D-30KP, a JF-17 típusú repülőgép RD-93, a J-10 típusú repülőgép AL-31FN típusú hajtómüvet kapott, amelyek mindegyike orosz gyártmányú. A fentiek alapján nem elképzelhetetlen, hogy az orosz hajtómüvekbe vetett bizalom tovább folytatódik. Korábban napvilágot láttak olyan hírek, miszerint Oroszország az AL-41F1Sz (117Sz gyártmányjelzésü) típusú hajtómüvet ad el Kínának.
Az információ azonban spekulációnak bizonyulhat, hiszen kicsi annak az esélye, hogy Oroszország éppen Kínának adná el egyik legmodernebb fejlesztésü hajtómüvét, amelyet a PAK FA vadászrepülőgépnél is használnak. Más vélemények szerint a hazai gyártású WS-15 típusú hajtómüvek alkalmazása szintén kizárható, mivel valószínütlennek tünik, hogy egy viszonylag új, nem kiforrott hajtómüvet használjanak a kísérleti repülőgépen.
A kínai ötödik generációs vadászrepülőgép fejlesztésén a Chengdu Aircraft Corporation és a Shenyang Aircraft Corporation közösen dolgozik.
A Honvéd high-tech magazin új epizódjában közelebbről is megismerkedhetünk a Magyar Légierő első KC-390-es szállító repülőgépével, mely 2024. szeptember 5-én érkezett meg végleges állomáshelyére, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárhoz.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.