2017. 10. 20. péntek
Vendel
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

… és véget ért egy fejezet …

JETfly  |  2010. 12. 16., 09:22

Talán kicsit sznobnak tűnhetek azért, amit most mondok; sokszor jutottam már arra a következtetésre, hogy vannak dolgok (nem is kevés), amit tőlünk nyugatabbra jobban, sokkal jobban csinálnak, mint mi, magyarok. Bár az is az igazsághoz tartozik, hogy azok a dolgok nem olyan „magyarosak”. Miért mondtam el mindezt? A Brit Királyi Légierő kivonja állományából a Harrier GR9 és GR9A típusú repülőgépeit. Teszi azt méltó módon, sokkal méltóbban, mint arra kishazánkban volt példa a közelmúltban.

A Brit Királyi Légierő (RAF) kivonja a Harrier GR9 és GR9A típusú repülőgépeit az aktív szolgálatból, előtte azonban búcsúrepülést szervezett a típus, a típuson repülők és azt üzemeltetők tiszteletére.

16 gépből álló Harrier kötelékA búcsúrepülést végrehajtó 16 gépből álló Harrier kötelék

A búcsúrepülés végrehajtására 16 Harrier gépből álló kötelék szállt fel Cottesmore repülőteréről és mintegy másfél órás repülés után tértek vissza a kiindulási repülőtérre. A 90 perces repülés során a kötelék tiszteletét tette több RAF bázis – Wyton, Cranwell, Waddington, Scampton és Coningsby – valamint Stamford, Lincoln és Oakham felett. A kötelék 13 együléses és három kétüléses gépből állt össze.

A tizenhat repülőgép egyikét a RAF által a korai időkben használt színekre festettek, míg másik három gép függőleges vezérsíkját a gépeket üzemeltető RAF 1. és 4. századának, valamint a Királyi Haditengerészet légiflottája 800. századának színei díszítették.

Harier kötelékrA különleges festéssel ellátott négy Harrier

Az említett egységek mindegyike üzemeltetett Harrier GR7A/9A típusú repülőgépeket az afganisztáni Kandaharban, a NATO ISAF (International Security Assistance Force – Nemzetközi Biztonsági Támogató Erők) kötelékén belül. A típus közel öt éven keresztül volt jelen Afganisztánban, mielőtt 2009 közepén a RAF Panavia Tornado típusa fel nem váltotta. A Harrierek az öt év alatt a mintegy 8500 felszállás során 22 000 órát töltöttek a levegőben.

A típus – amely 1989 óta állt szolgálatban a RAF kötelékében – nyugdíjazásáról, a brit kormány által 2010. október 20-án meghirdetett Nemzetbiztonsági Stratégia (NSS) döntött. A Harrierek rendszerből történő kivonását 2011 áprilisáig kellett volna végrehajtani, azonban a típus képviselői a jövőben már nem fognak levegőbe emelkedni. Egyes számítások szerint a típus leállításával az ország mintegy 1,4 milliárd dollárt spórol meg.

Korábbi elképzelések szerint a típus egészen 2018-ig, a Lockheed Martin F-35 Lighting II megérkezéséig maradt volna rendszerben, ami a fegyveres erőket sújtó pénzügyi nehézségek miatt meghiúsult.

A BAE Harrier gyakorlatilag valamennyi nagyobb katonai hadmüveletben részt vett az elmúlt 20 évben, beleértve a NATO koszovói, iraki és afganisztáni müveletekben is. A típus utolsó hajófedélzeti felszállást 2010. november 24-én hajtotta végre a HMS Ark Royal fedélzetéről.

„Búcsúzni csak nagyon szépen szabad”, mondja a dal … igen búcsúzni CSAK így szabad. „A jó pap is holtig tanul” – tartja a közmondás.

Van még mit tanulnunk és ne felejtsük el; tanulni nem szégyen!

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017. 10. 16., 16:19
Kanada hivatalosan is kifejezte érdeklődését az ausztrál F/A-18A/B Hornetek iránt. A kanadai Királyi Légierő CF-18-ainak ideiglenes pótlására kiváló lehetőséget nyújtanának az ausztrálok használt vadászbombázói.
2017-10-13 15:34:23
Minden idők legerősebb szeptemberi utasforgalmát rögzítették a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren szeptemberben: 1 247 352 utas érkezett és indult a budapesti repülőtérről. Tavaly még a júliusi csúcsban sem volt ekkora forgalom a Budapest Airport két terminálján.
2017-10-10 13:26:08
2017. október 10-én, kedden felszállás közben szenvedett katasztrófát az Orosz Légi- és Kozmikus erők egyik Szíriában állomásozó Szu-24-ese. A repülőgép eddig tisztázatlan körülmények között a felszálláshoz történő nekifutás során szaladt le a pályáról és tört össze, néhány forrás ugyanakkor lezuhanást említ.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 19., 09:59
A hónap végéig aláírják a szerződést a honvédség Mi–24-es harci helikoptereinek nagyjavításáról – tudtuk meg kormányzati forrásból.
2017. 10. 18., 10:13
Az idén az SMi Group szervezésében, Londonban szervezték meg a katonai repülőkiképzéssel foglalkozó nemzetek és szervezetek éves konferenciáját.
2017. 10. 16., 12:43
Az átadás optimista légköre, és a mai bonyodalmak. A Singapore Airlines a legelső A380-asát már leállította, de még átvesz öt újat.
2017. 10. 16., 09:14
Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázison tavaly álltak szolgálatba a légimentőktől átvett AS350B Ecureuil (Mókus) helikopterek. A májusi családi napon már átlépték az ezer repült órát és szeptember végén 1300 felett járt a két géppel teljesített óraszám.

  Legfrissebbek most

Negatív következményekkel jár a pilóták motivációját tekintve a bolgár parlament illetékes bizottságának azon döntése, mely szerint újra kell tárgyalni a vadászgéptendert.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A napokban egy érdekes fotó látott napvilágot, melyen a Jordánia részére készült első, új Mi-26T2 típusú nehéz szállítóhelikopter látható.