A Hamilton Sundstrand NP2000 nyolctollú légcsavar, mely többek között a Northrop Grumman E-2C és E-2D Hawkeye, valamint az Airbus A400M meghajtásában is segédkezik, hamarosan megjelenhet a Lockheed Martin C-130 Hercules bizonyos változatain is. Legalábbis az Amerikai Légierő most fejezi be azon tesztsorozatát, melynek keretében egy C-130H3 Hercules repülhetett az NP2000-el, az eredmények pedig megfeleltek az elvárásoknak.
A US Air Force 418. tesztszázadának mérnökei májusban szerelték fel a nyolctollú légcsavarokat a Hercules Allison T56-A-15-ös hajtómüveire. A berepülési program a kaliforniai Edwards légibázison zajlott, legutóbb a kis magasságú repülések voltak terítéken. A régebbi Hercules-verziók (például E, H) négytollú légcsavarokat használtak, melyek teljesítménye elmarad a hat- vagy nyolctollúaktól, ám lényegesen kisebb zajt és rezgéseket keltenek. Az újabb C-130J-k a Dowty Aerospace R391 hattollú légcsavarjaival repülnek, melyek még mindig nem érik el a Hamilton Sundstrand NP2000 teljesítményét.
A kísérletekre azért volt szükség, mivel a USAF szeretné az NP2000-el felszerelni LC-130 repülőgépeit. Ezekkel az antarktiszi bázisokat látják el, s a jégmezőkről történő felszállások során JATO (jet-assisted tage-off) rakétákat használnak, hogy megnöveljék a tolóerőt, ezzel segítve a Hercules felemelkedését. Azonban ezt a módszert szeretnék a jövőben hanyagolni (már csak azért is, mert a JATO-készlet fogyóban van), így muszáj megnövelni az LC-130-asok teljesítményét. Erre kínál megoldást az új, nyolctollú légcsavar, mely egy civil felhasználó, a Snow Aviation International szerint 20 %-kal csökkenti a Hercules felszállási úthosszát havas-jeges felületről.
A tesztek során az átalakított C-130H3 végrehajtott felszállásokat három hajtómüvel és teljes terheléssel is. A kiértékelések után visszaszerelik rá az eredeti légcsavarokat, és úgy is elvégzik ugyanezeket a vizsgálatokat, hogy összehasonlíthassák a mért adatokat. Ezután várhatóan végleg felszerelik rá az NP2000-eket. Arról nincs információ, hogy esetleg a többi C-130H is megkapja-e az új légcsavart, bár egy ilyen modernizáció kétséges, egyrészt a költségek miatt, másrészt pedig azért, mert a USAF inkább az új C-130J-t részesíti előnyben, melynek hattollú légcsavarja pont megfelelő.
November hónapban kültéri repülős programból már kevesebb van, így ehavi programajánlónkban többek között előadásokat és makettkiállítást tudunk Olvasóink figyelmébe ajánlani!
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.