2024. 11. 03.
Győző
: 408 Ft   : 376 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Nyolctollú légcsavarral repülhetnek az LC-130-asok

JETfly  |  2010. 11. 05., 16:00

A Hamilton Sundstrand NP2000 nyolctollú légcsavar, mely többek között a Northrop Grumman E-2C és E-2D Hawkeye, valamint az Airbus A400M meghajtásában is segédkezik, hamarosan megjelenhet a Lockheed Martin C-130 Hercules bizonyos változatain is. Legalábbis az Amerikai Légierő most fejezi be azon tesztsorozatát, melynek keretében egy C-130H3 Hercules repülhetett az NP2000-el, az eredmények pedig megfeleltek az elvárásoknak.

A US Air Force 418. tesztszázadának mérnökei májusban szerelték fel a nyolctollú légcsavarokat a Hercules Allison T56-A-15-ös hajtómüveire. A berepülési program a kaliforniai Edwards légibázison zajlott, legutóbb a kis magasságú repülések voltak terítéken. A régebbi Hercules-verziók (például E, H) négytollú légcsavarokat használtak, melyek teljesítménye elmarad a hat- vagy nyolctollúaktól, ám lényegesen kisebb zajt és rezgéseket keltenek. Az újabb C-130J-k a Dowty Aerospace R391 hattollú légcsavarjaival repülnek, melyek még mindig nem érik el a Hamilton Sundstrand NP2000 teljesítményét.

A kísérletekre azért volt szükség, mivel a USAF szeretné az NP2000-el felszerelni LC-130 repülőgépeit. Ezekkel az antarktiszi bázisokat látják el, s a jégmezőkről történő felszállások során JATO (jet-assisted tage-off) rakétákat használnak, hogy megnöveljék a tolóerőt, ezzel segítve a Hercules felemelkedését. Azonban ezt a módszert szeretnék a jövőben hanyagolni (már csak azért is, mert a JATO-készlet fogyóban van), így muszáj megnövelni az LC-130-asok teljesítményét. Erre kínál megoldást az új, nyolctollú légcsavar, mely egy civil felhasználó, a Snow Aviation International szerint 20 %-kal csökkenti a Hercules felszállási úthosszát havas-jeges felületről.

A tesztek során az átalakított C-130H3 végrehajtott felszállásokat három hajtómüvel és teljes terheléssel is. A kiértékelések után visszaszerelik rá az eredeti légcsavarokat, és úgy is elvégzik ugyanezeket a vizsgálatokat, hogy összehasonlíthassák a mért adatokat. Ezután várhatóan végleg felszerelik rá az NP2000-eket. Arról nincs információ, hogy esetleg a többi C-130H is megkapja-e az új légcsavart, bár egy ilyen modernizáció kétséges, egyrészt a költségek miatt, másrészt pedig azért, mert a USAF inkább az új C-130J-t részesíti előnyben, melynek hattollú légcsavarja pont megfelelő.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2024. 10. 15., 16:45
A HadERŐ című műsor október 15-i adásában folytatódott a Magyar Légierő KC-390-es szállító repülőgépének bemutatása: Asztalos István alezredes, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár repülésbiztonság főnöke, először emelkedhetett a magasba az első magyar KC-390 Millennium szállítógéppel.
2024. 10. 22., 15:15
A közös védelmi képességek fejlesztése és a kölcsönös támogatás elengedhetetlen a stabilitás megőrzéséhez Közép-Európában – mondta Szalay-Bobrovniczky Kristóf, a Robert Kaliňák szlovák miniszterelnök-helyettessel folytatott kétoldalú tárgyalása után, Kecskeméten, október 22-én.
2024. 10. 15., 09:09
Gyermekkorukban sokan szeretnének vadászpilóták lenni, de legtöbbjüknek ez nem sikerül, a pályaválasztáshoz érve már régen letesznek ezen álmukról. Vimpek Balázs, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési alapképzési szak, állami légijármű-vezetői szakirány hallgató zászlósa nem ehhez a táborhoz tartozik, ugyanis a közelmúltban nagy lépést tett álmai beteljesüléséért.
2024-10-29 09:36:22
Kezdetét vette a téli menetrendi időszak, amelyben az Air France hat, a KLM pedig egy új célállomást kínál utasainak, és több meglévő útvonalon is bővíti a kínálatot. A KLM valamennyi Boeing 787-es és 777-es repülőgépén bevezeti a Premium Economy szolgáltatást, míg az Air France az év végétől elérhetővé teszi új La Première első osztályát egyes járatain.
2024-10-24 09:15:00
2024. október 2-án, délután került sor Pozsgay Gyula grafikusművész legújabb, immár harmadik történelmi képregénykötetének bemutatójára a kaposvári bibliotékában. A „Láthatatlan ellenség” címet viselő mű minden idők legeredményesebb magyar vadászpilótájának, vitéz Szentgyörgyi Dezső zászlósnak állít emléket.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 10. 30., 22:50
Airton Manuel Rodrigues, a világ harmadik legnagyobb repülőgépgyártó vállalata, az Embraer oktató- és tesztpilótája úgy fogalmazott, az átképzésen részt vevő magyar katonák kiválóan teljesítettek az elméleti és a szimulátoros képzés során.
2024. 10. 28., 11:12
Ebben a bejegyzésben folytatjuk tavasszal megkezdett sétánkat a USS Harry S. Truman repülőgép-hordozó kilenc repülőszázadának gépei között.
2024. 10. 21., 11:48
A hadrendben álló legkisebb forgószárnyas, melynek szerepe mégis nagy.
2024. 10. 18., 11:08
A roncs legértékesebb része a Daimler-Benz 605-ös típusú motor, amelyet három és fél méter mélyről ástak ki.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.