2017. 09. 19. kedd
Vilhelmina
: 309 Ft   : 258 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A Gripen adatkapcsolati (datalink) rendszere

JETfly  |  2003. 02. 19., 14:19

A Svéd légierő nagy tapasztalatokkal rendelkezik az adatátviteli rendszerek hadműveleti felhasználásával, ami magába foglalja a más légierőkkel történő kapcsolattartást is.

A Levegő-föld adatkapcsolatot még a J35 Draken idejében 1960-as években fejlesztették ki, akkoriban "harci-kapcsolatnak" hívták és valós idejü kommunikációra volt képes a harci egységek között. Ezt a rendszert alkalmazták 1985-től a JA37 Viggen-ben is. Ez a rendszer volt az alapja a további fejlesztéseknek.

A Saab/BaE Systems örökségeként, ami akkoriban kimagasló vívmánynak számított, alakult ki az „információs-főlény gépek” fejlesztése ami elvezetett a „hálózat központú” légi harc felfogásának megvalósításához.

A Gripen 1990-es évek közepétől lett üzembe helyezve, azóta használja a Taktikai Információs Adatközlő Rendszert (Tactical Information Datalink System (TIDLS)) ahhoz hogy négy Gripen harcigép kétirányú valósidejü folyamatos adatkapcsolatot tartson. Az aktív kapcsolatok száma 4 lehet de a rendszer lehetőséget biztosít a bővítésre, a passzív harcigépek korlátlan számban végezhetik az adatok vételét(1 irányú kapcsolat)

Az IDLS rendszer adatai kódoltak és nagymértékben elviselik a rádiózavaró rendszerek hatásait. Az adatforgalomban szereplő adatok mind a 4 gépről a pozíció, állásszög, sebesség meg más sok egyéb megosztott alap információ, mint a gépek fegyverzet és üzemanyag állapota. Harci módban a TIDLS használ minden az érzékelők által gyüjtött információt, amit meg is oszt a gépek között. Ilyen infomáció a támadási formáció, amit titkosan és hatékonyan kezel. Ezt a technikát volt a legnehezebb megvalósítani egy rádiózavart hálózatban.

Mivel az adatokat a harcigép megosztja a főhadiszállások között is így azok további megosztása és feldolgozása is lehetséges.

- lehetőség van formáción belüli 4 gép közti vagy 4 különálló gép közötti adatforgalomra a támadó célpont pontos helymeghatározásához és egy keményebb támadás alkalmazásához.

- Mindegyik támadásban résztvevő gép meg tudja osztani a feladatokat és át tudja szervezni a taktikai egység segítségével

- A célok támadhatóak egy külső gyártó által támogatott adat átvitellel, amit csendes üzemmódnak hívnak, így növelve a taktikai információk titkosítását

- Az adatkapcsolat taktikai gyakorlatokhoz is használható

- Az adatforgalom a földről követhető, így megnövelve a gyors reakciót a szükséges újabb légi vagy földi támogatás bevonáshoz.

- A Gripen adatkapcsolatában rengeteg lehetőség rejlik még, a gyártó gondoskodik a 16 gépes adatkapcsolat kivitelezéséről, amennyiben a megrendelők igényt tartanak rá.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 09. 19., 09:29
A tervek szerint már 2018-ban megjelenhetnek az első – használt, de korszerű és megfelelő potenciállal bíró – szállító repülőgépek, amelyek hadrendbe állhatnak, 2019-től pedig újak beszerzése is megkezdődhet.
2017. 09. 19., 09:17
Retro légiharc, román sólymok és a palástorsó. Ancsa-dörej, vitorlázó suhogás, Li-2-es királynő, tüzköpő Csirkecomb, anyósok a levegőben.
2017. 09. 18., 09:42
A kilencvenes évek első felében, a mezőgazdasági repülésből ismert Z-37-eseknek új feladat adódott, légi reklámhordozók vontatógépeként élhették másodvirágzásukat.
2017. 09. 15., 11:37
Pedig ez az „év beruházása” Pécsett, ám amint közelebb mentünk a projekthez, furábbnál furább dolgok derültek ki.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az új TVSz-2DTSz sorozatgyártására már akár 2020-ban sor kerülhet – erről tudósított legalábbis a TASzSz hírügynökség a szibériai Csapligin Kutatóintézet igazgatójával, Vlagyimir Barkusszal készített riportjában.