2017. 09. 23. szombat
Tekla
: 310 Ft   : 258 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Híres repülők- Avro Vulcan

JETfly  |  2003. 01. 22., 15:57

Mikor kapta a RAF az első Vulcant? Hivatalosan 1956. július 20.-án, de ez csak szimbolikus átadás volt, mert a repülőgépet azonnal vitték vissza az Avrohoz. A waddingtoni 230 Operational Conversion Unit (OCU) két hónappal később kapta meg az első Vulcanját. Az első Vulcan század a waddingtoni 83. század lett, melyet 1957. májusában szerveztek, mikor öt gép érkezett a bázisra.

A Vulcan, Victor és Valiant századok közösen alkották a V erőket, V-Force-t és mindhárom bombázó századot V-Bombers-ként emlegették. Ők voltak felelősek az angol elrettentő stratégiai, a nukleáris bevetések teljesítéséért a Hideg Háború korai éveiben. A gyors reagálású riadó ( Quick Reaction Alert, QRA) rendszer alatt, a V-erő gépeit riasztották, hogy perceken belül válaszolni tudjanak a Szovjetúnióból érkező esetleges támadásra.

A V-bombázók személyzete állandó készültségben állt a keleti veszély megfékezésének céljából. A speciális készenléti rendszernek (Operational Readiness Platforms) megfelelően egy repülő folyamatosan a kifutópálya vége mellett várta a riasztást. A QRA rendszert 1969-ig használták, mikor a bombázók egy része a Royal Navy kötelékébe került a tengeralattjárók elleni harcba.

A Vulcan B1 volt az első atombombával felszerelt angol fegyver, a Kék Duna (Blue Danube), amíg nem váltotta fel a termonukleáris fegyver a Sárga Nap (Yellow Sun). Néhány B2 századot szereltek fel a Yellow Sun fegyverzetekkel. 1962-től a scamptoni B2 századokat Blue Steel fegyverzettel szerelték fel, ez egy stand-off nukleáris rakéta, amely az indítás helyétől több mint 100 mérföldre fekvő célpontot is képes elpusztítani.

A B1 és B2 típusok képesek voltak 21 darab 450 kilogrammos hagyományos bombák szállítására is. Mikor az angol haditengerészet átvette az elrettentő szerepkört, néhány Vulcan csapatot WE177B taktikai nukleáris fegyverzettel szereltek fel.

Összesen 136 darab Vulcan épült meg, természetesen a két prototípust is beleértve. Mindegyik repülőt az Avro Manchesterben építette. Az utolsó Vulcan, az XM657 1965 januárjában gurult ki a gyártó csarnokból.

A Vulcanokból több verziójú típus épült. A két prototípus, a VX770 és VX 777 a Vulcan B1 verzió számot kapta. A B1 verzió szám változott a gép rendszereinek felújításakor az új verzió a B1A elnevezést kapta, ekkor javították át az elektronikai berendezéseket.

1962-ben állították szolgálatba a B2 verziót, a nagyobb ezredeknél tudtak repülni magasabban és gyorsabban. A második B1-es prototípust a VX777 alakították át és ebből lett a B2.

A hetvenes években, amikor a RAF tengeri felderítésre használták a Vulcanokat, ezeket a repülőgépeket átalakították és B2(MRR) illetve SR2 nevet kapták. A nyolcvanas években hat Vulcanon alakították ki a légi utántöltési lehetőséget. Ezeket a gépeket B2(K) illetve K2 verzió számmal látták el.

A Vulcanok a Falkland-szigeteki háborúból is kivették részüket. Öt „Black Buck” fedőnevü bevetésen vettek részt. Három Port Stanley-i kifutópálya és kettő a szigeteken lévő argentin radar állomás ellen hajtottak végre támadásokat. Az anti-radar csapásokat az American Shrike rakétákkal mérték a Vulcan repülők. Minden „Black Buck” bevetésen a közép-atlanti Ascension szigetekről indultak a gépek, így a háborús konfliktusok egyik leghosszabb bombázó bevetését hajtották végre. Egy-egy bevetés alkalmával hozzávetőleg 8000 mérföldet, közel 16 óra alatt tettek meg a Victor tanker többszöri légiutántöltésével.

Az utolsó bombázó századot, a Waddingtonban állomásozó 44. századot 1982. december 21.-én oszlatták fel. Az 50. század, az egyetlen légiutántöltő csapat 1984. március 31.-ig üzemelt Waddingtonban.

Leszerelése után még találkozhatott a gépekkel a közönség. 1984 és 1992 között több légi bemutatón csodálhaták meg a V alakú gépmadarat az oda látogatók. Utoljára az XH558 számú Vulcan emelkedett fel bemutató repülésre Bruntingthorpeban 1993. március 23.-án.

A tervek szerint Fairfordban a RIAT 2003 látogatói a levegőben viszont láthatják a legendás bombázót.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 09. 22., 12:54
A Stratolaunch túlesett olyan fontos próbákon, mint az üzemanyag- és az elektromos rendszer ellenőrzése, de saját erejéből még nem gurult.
2017. 09. 21., 09:19
A kérdés adott hát: ilyen „titkos is és misztikus, kissé utópisztikus” esetekből kiindulva vajon milyen reményeink lehetnek a Zrínyi 2026-ra vonatkozólag?
2017. 09. 20., 11:54
A hihetetlen történet 1951. november 19-én kezdődött. Ezen a szeles, barátságtalan, őszi napon szállt fel a Erdingből, Németországból egy amerikai felségjelű C-47A típusú repülőgép, amely a belgrádi amerikai nagykövetségre szállított csomagokat.
2017. 09. 20., 11:02
Megjelent a járattörlések kétheti listája. Meddig tart az egy év? O'Leary szerint nem vesztik el az utasokat, de a rivális cég erősen szívja át – a pilótáit.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Mintegy száz modern busszal gazdagodik 2019-re a Magyar Honvédség – közölte dr. Simicskó István honvédelmi miniszter a HM CURRUS Zrt. és az IKARUS Járműtechnikai Kft. együttműködésével elkészült, CURRUS ARIES-VOLVO, Euro VI-os motorral szerelt csapatszállító busz prototípusának bemutatóján, szeptember 21-én, csütörtökön Székesfehérváron.