2017. 09. 21. csütörtök
Máté, Mirella
: 308 Ft   : 257 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

India sikeresen folytatja a Tejas tesztrepüléseit

JETfly  |  2009. 12. 11., 09:17

India sikeresen befejezte saját fejlesztésű, szuperszonikus vadászrepülőgépének, a Tejasnak soros tesztrepüléseit. A kismagasságon végrehajtott repülésekre India Goa államában került sor, amelyen három Tejas vett részt. A kísérleti repülések során az egyik gép 1350 km/órás sebességgel, sebességi rekordot állított fel a típusra vonatkozóan.

A hírforrások beszámolnak arról, hogy az egyik gép a „flatter” (szárnyrezgés) ellenőrzését hajtotta végre, melynek során zuhanást hajtott végre négyezer méteres magasságból 900 méterig. A flatter teszt – a konstrukció szilárdságának ellenőrzése megadott sebességtartományokban, amit a flatter kritikus sebességének is neveznek. Ez az egyik legfontosabb teszt a repülésben.

A repülési tesztsorozat előző szakaszában, nagymagasságban vizsgálták a Tejast. Ezek a kísérletek is sikeresek voltak. A repülőgépnek még át kell esnie néhány ellenőrzésen, amelyek után a gép megkaphatja a repülési engedélyt. Várhatóan erre 2010 decemberében kerülhet sor.

November végén került sor a Tejas kétüléses, kiképző-harci változatának első repülésére. A repülőgép 0,85 Mach-os sebességet ért el 9000 méteres magasságban. A kísérleti repülés miden gond nélkül zajlott. Egyes információk szerint a kiképző-harci változat előkészítő szakaszban van – az oktató kabinjából jelenleg még nem lehet a repülőgépet vezetni.

November 23-án látott napvilágot az a hír, hogy a Hindustan Aeronautics 20 gépre – 18 harci és 2 kiképző-harci – kapott megrendelést az indiai légierőtől (IAF). Ez a megrendelés kiegészítése a már korábban megrendelt 20 repülőgépnek. Várhatóan 2015-2016-ban az IAF további repülőgépeket fog rendelni, amelyek azonban már a Mark II modifikációjúak lesznek, új hajtómüvel és modernizált repülési elektronikával. A tervek szerint 200 együléses harci és 20 kétüléses kiképző-harci gépet épít a Hindustan Aeronautics az indiai hadsereg számára.

„Flatter” : öngerjesztett kapcsolt rezgés.

Berezeghet a szárny (elsősorban berepüléseknél tapasztalták) a nagyobb sebességeknél. Ezt az okozza, hogy a szárny repülés közben rugalmasan deformálódik, és a nagyobb sebességnél rezgő mozgást végez. A légerő értéke is változik a szárnyon és ez gerjesztő hatással van rá, ami a rezgés amplitúdójának növekedését vonhatja maga után, amely akár a szárny leválásához is vezethet.

(Forisek Imréné: Szilárdságtan)

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017. 09. 18., 13:38
Oroszország és Kazahsztán szerződést írt alá további 12 Szu-30SzM beszerzéséről, nyilatkozta Vlagyimir Kozsin, az orosz elnök haditechnikai együttműködés kérdésben illetékes tanácsadója a TASZSZ orosz hírügynökségnek.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 09. 21., 09:19
A kérdés adott hát: ilyen „titkos is és misztikus, kissé utópisztikus” esetekből kiindulva vajon milyen reményeink lehetnek a Zrínyi 2026-ra vonatkozólag?
2017. 09. 20., 11:54
A hihetetlen történet 1951. november 19-én kezdődött. Ezen a szeles, barátságtalan, őszi napon szállt fel a Erdingből, Németországból egy amerikai felségjelű C-47A típusú repülőgép, amely a belgrádi amerikai nagykövetségre szállított csomagokat.
2017. 09. 20., 11:02
Megjelent a járattörlések kétheti listája. Meddig tart az egy év? O'Leary szerint nem vesztik el az utasokat, de a rivális cég erősen szívja át – a pilótáit.
2017. 09. 19., 09:29
A tervek szerint már 2018-ban megjelenhetnek az első – használt, de korszerű és megfelelő potenciállal bíró – szállító repülőgépek, amelyek hadrendbe állhatnak, 2019-től pedig újak beszerzése is megkezdődhet.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A jelenlegi információk szerint nemsokára ismét a magyar égboltot fogják karcolni az ék alakú felségjelzéssel ellátott Mi–24-esek.