2017. 09. 25. hétfő
Eufrozina, Kende
: 310 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Egy kis Afrika a Gripenekben

JETfly  |  2008. 03. 05., 09:21

Dél-Afrika történelmi hagyományai révén arra kényszerült az elmúlt évtizedekben, hogy önállóan oldja meg területi integritásának védelmét. Ez azt is jelentette egyben, hogy iparági szintre kellett felhoznia a védelmi berendezések  – így a repülőeszközök – fejlesztését és gyártását. Ennek eredményeként jött létre 1964-ben az Atlas Aircraft Corporation, amely céget ma már Denel néven ismernek világszerte.

Az első Atlas által gyártott harci gép az olasz Aermacchi MB326-os sugárhajtású tréner és könnyü harci gép volt, amelyet Impala néven szereltek össze Johannesburgban. Összesen 251 ilyen jet készült az elmúlt évtizedekben, s e típus mellett számos önálló fejlesztést is végzett az Atlas-Denel cég. Többek között a Rooivalk AH harci helikoptert, illetve a Cheetah C és D harci repülőgépeket. Az elmúlt évek során ezekkel a repülőeszközökkel látta el a Dél-afrikai Légierő az ország légterének a védelmét.

A kilencvenes évek elején végbement politikai változások révén megszünt a Dél-Afrikával szembeni gazdasági embargó, ami lehetővé tette, hogy az ország immár külföldről szerezze be a védelméhez szükséges eszközöket. Ennek eredményeként született meg 1999-ben a Hawk és a Gripen beszerzéséről szóló szerződés. Az időközben Denellé átnevezett repülőgépgyár így igen nehéz helyzetbe került, mivel kapacitásának jelentős része szükségtelenné vált. Emiatt a gyár tulajdonosainak sorsdöntő lépésre kellett elszánniuk magukat a túlélés érdekében. Úgy döntöttek, hogy csak azokat a szakterületeket tartják meg, amelyekben korábban is világszínvonalon tudtak dolgozni, és külföldi partnereket keresve menekültek előre a túlélés érdekében. Így talált 2006-ban egymásra a Denel és a Saab, s az utóbbi cég beszállt a Denel Aerostructure részlegébe. A svédek tisztában voltak a Denel szakembereinek a képességeivel, így tudták, hogy számos olyan projektbe be tudják vonni a johannesburgiakat, amelyek igen jövedelmezőek lehetnek mindannyiuk számára. Ennek eredményeként jött létre egy évvel ezelőtt a Denel-Saab Aerostructure Ltd., amely immár igen komoly piaci potenciállal rendelkezik, s amelyben 2007 júliusa óta 20 százalékos tulajdonosi aránynyal rendelkezik a svéd vállalatcsoport is.

Az új vállalkozás többek között azt is céljául tüzte ki, hogy fémből, illetve kompozitanyagokból készülő alkatrészek tervezését és gyártását vállalja harmadik ügyfelek számára. Sőt, beszállítóként üzleti kockázat vállalására is hajlandóak egyes új fejlesztések esetében. Így a Denel-Saab fontos beszállítójává vált az A400M katonai szállítógép gyártásának, a Boeing Dreamliner-programjának, és a tervek szerint közremüködik majd a leendő Embraer katonai szállítógép fejlesztésében, illetve gyártásában is.

Jelenleg is számos fontos repülőipari cég számára készítenek alkatrészeket, fődarabokat Johannesburgban. Többek között a Denelnél készülnek a BAe Hawk sugárhajtású kiképzőgépek fékszárnyai, fékei és farokrésze, az A400M szárny-törzs átmenet borítása a belépőéllel, illetve ennek a résznek a felső borítása. De itt készül még a Gulfstream G150-es vízszintes vezérsíkja is. Az olasz Agusta helikoptergyárral kötött megállapodásnak köszönhetően pedig Dél-Afrikában,  a Denelnél szerelik össze az SAAF számára készülő harminc darab Agusta A109LUH könnyü harci helikoptert is.

Ugyanakkor az együttmüködés egyik tartópillére az a megállapodás, amelynek értelmében a Denel-Saab Aerostructure is részt vesz a Gripen harci gépek gyártásában. Itt készül tehát a Gripenek főfutóaknája, a törzs hátsó része, valamint a szárnyra illesztett pilonok is. De nemcsak a svéd indítósínek, hanem a NATO-standard változat is, amelyet egyébként a Denel mérnökei fejlesztettek ki a cseh és a magyar légierő számára is. Összességében tehát nemcsak a dél-afrikai Gripenek említett alkatrészei készülnek Svédországtól mintegy tízezer kilométerre, hanem minden más vásárlóé is, így Dél-Afrikában szerelték össze a svéd, a cseh és a magyar Gripenek ezen fődarabjait is.

Eddig összesen hatvanöt darab Gripen-sárkány és kilencvenöt darab főfutógondola készült a Denelnél. Ezeket a részegységeket a gyártás után hajóval szállítják Svédországba. Egy-egy főfutóakna, illetve törzs-hátsórész mintegy ötven nap alatt készül el.

Vagyis a mi magyar Gripenjeinkben is van egy kis darabnyi Afrika, méghozzá igen fontos fődarabok – a gepárdok földjéről a Pumák számára.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 09. 25., 14:11
A brit Police Aviation News szakmai magazin szeptemberi számában megjelent információ szerint a magyar rendőrséghez (Légirendészet) kerül kettő – vagy az összes – olyan korábbi brit MD–902-es Explorer helikopter, amelyek eddig Nagy-Britanniában a brit rendőrség kötelékében teljesített szolgálatot.
2017. 09. 25., 12:42
Megint csúszhat, legalábbis néhány hónapot, a 179 gépre szóló program. Ha egy töltőcső megkarcol egy lopakodót, akkor az már nem képes lopakodni.
2017. 09. 22., 12:54
A Stratolaunch túlesett olyan fontos próbákon, mint az üzemanyag- és az elektromos rendszer ellenőrzése, de saját erejéből még nem gurult.
2017. 09. 21., 09:19
A kérdés adott hát: ilyen „titkos is és misztikus, kissé utópisztikus” esetekből kiindulva vajon milyen reményeink lehetnek a Zrínyi 2026-ra vonatkozólag?

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

„Köszönöm a kontingens tagjainak aktív tevékenységét, a feladatok fegyelmezett végrehajtását! Szolgálatukkal jelentős mértékben járultak hozzá a magát Iszlám Államnak nevező terrorszervezet elleni sikeres koalíciós offenzívához!”