2024. 03. 28. csütörtök
Gedeon, Johanna
: 396 Ft   : 367 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

British Aerospace-Hawk

JETfly  |  2002. 09. 10., 15:08

Hawk. Láthattuk magyar és külföldi repülőnapokon, a Red Arrows bemutatóin és most Kecskeméten gyakorol négy repülő, hogy magyar kollegáikkal kiképzési feladatot lássanak el.

A hatvanas években a RAF elérkezettnek látta az időt, hogy több kiképző típusát eggyel váltsa fel. A tervek szerint az új repülőnek az oktatás mellett a fedélzeti fegyverek alkalmazásának gyakorlására is alkalmasnak kellett lennie.

A pályázatra több cég jelentkezett Versenyben állt egymással a Northrop T-38 Talon, Az Aeromacchi MB-326, az Alpha Jet valamint a hazai British Aerospace HS (Hawker Siddeley) 1182. A pályázaton érdekes módon a még csak papíron létező HS 1182 került ki győztesen. Az olcsó beszerzési és üzemeltetési költségek valamint a jó teljesítmény volt a döntő. A prototípus 1974. Augusztus 21-én emelkedett először a levegőbe. Az elkészült gép repülési tesztjei során bebizonyította, megérdemelte a győzelmet, több paramétere is jobb lett, mint ahogy várták. Az új típus a Hawk TMk1 jelzést kapta a királyi légierőben és 1976-tól csapatszolgálatba állították. A British Aerospace a gép sikerein felbuzdulva szerette volna más nemzetek légierejének is értékesíteni a Hawkot. Szerencséjük volt, mert a RAF ingyen reklámot adott a kezébe. A Red Arrows-t Hawkokkal szerelték fel. Ennél nagyobb lehetőség nem is kellett a gyárnak. Egy-egy airshown több ezer szakértő és kívülálló szem figyelheti, mit tud a gép. A siker nem is váratott magára. Több mint húsz ország rendelt a típusból. Az érdekesség, hogy egy-egy nemzet gépeit különböző típusjellel látta el a gyártó. Például Finnország: Mk51; Indonézia Mk 53 stb. A megrendelők között volt az amerikai haditengerészt, aki saját igénye szerint kérte a gépet átalakítani. Megerősítették a szerkezeti elemeket, alkalmassá tették anyahajó fedélzeti üzemeltetésre (fékhorog, orrfutó átalakítás) és növelték az élettartamát. Ez a gép lett a T-45 Goshawk. A nyolcvanas évek végén egyre több probléma merült fel a rendszerbe állított Hawkokkal. A gépek szárnyaiban fáradásos repedések tüntek fel. A gyár rögtön áttervezte a szárnyakat. A szárnak javítása nem volt lehetséges, így a sérült gépeket új szárnyakkal szerelték fel. Később más fődaraboknál jelentkezett hasonló probléma, amiket szintén kicseréltek. A British Aerospace a nyolcvanas évek elejétől tovább fejlesztette sikeres típusát. Ennek a munkának eredménye a Hawk 100.

Mi változott?

A pilóta fülkék teljesen átalakultak. A müszerfalak egy negyedik generációs gép jegyeit viselik. Nagy látószögü HUD, három nagyméretü LCD kijelző

A sárkányszerkezetet az észlelt hibák miatt megerősítették, növelték a repülő élettartamát.

Jellegzetes tulajdonsága a besugárzásjelző szögletes antennája a függőleges vezérsík belépő élein.

Hajtómü. A megnövelt tolóerejü Adour 871-et kapta az új típus.

Sajnos a fejlesztés során a ma már elengedhetetlen fedélzeti lokátort nem kapta meg a Hawk 100.

A géppel a magyar pilóták nemcsak ebben a pár napban ismerkedhetnek. Már Kanadában tartózkodik az a tizenegy pilóta, akik jelenleg is ezen a gépen fejlesztik repülő tudásukat és leendő pilótáink is ezen a típuson sajátítják el a repülés alapjait az NFTC bázisán.

Müszaki adatok

Típus: Bae Hawk Mk60

Hajtómü: 1 db 25,4 kN tolóerejü Rolls-Royce/Turbomeca Adour Mk 861 típ. Kétáramú gázturbinás sugárhajtómü

Teljesítmény

Max. sebesség: 1.2M

Emelkedő képesség tengerszinten:60m/s

Szolgálati csúcsmagasság: 15.240 méter

Harci hatósugár, 2.268 kg teherrel:998 km

Tömeg:

Szerkezeti: 3.636 kg

Max. felszálló: 8.568 kg

Méretek

Fesztávolság: 9.39 méter

Hossz, Pitot nélkül: 11.7 méter

Magasság: 3.99 méter

Szárnyfelület: 16.69 m2

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 18., 16:21
Az elmúlt napokban több friss hírt is olvashattunk az MH Kiss József 86. Helikopterdandárról, többek között arról is, hogy először ugrottak ejtőernyősök a H225M típusú közepes, többcélú forgószárnyasból.
2024. 03. 12., 13:39
A Pilatus svájci repülőgépgyártó a közelmúltban jelentette be, hogy a PC-21 típusú kiképző repülőgépekből álló globális flottája elérte és meghaladta az 500 000 repült órás történelmi mérföldkövet.
2024. 03. 06., 11:10
Ritka eset, amikor egy repülőgép-típus beszerzése világpolitikai jelentőségű alkudozások központi témája lesz. Márpedig pont ennek lehettünk szemtanúi, lassan több, mint egy esztendeje. A török taktika bevált, Svédország NATO-tagságának támogatásáért cserébe 23 milliárd dollárért 40 F-16V Block 70 Viper megvásárlására, és 79 Falcon felújítására kapnak lehetőséget.
2024. 03. 05., 12:25
Több évtizedes elmaradást pótolva a Honvédelmi Sportszövetség 2024-ben útjára indította a Honvéd Kadét Pilóta Programot, amelynek elsődleges célja a Magyar Honvédség légiereje számára a minőségi utánpótlás biztosítása.
2024-03-21 13:58:05
Modern helikopterek váltják a régi eszközöket a Magyar Honvédség kutató-mentő szolgálatában – jelentette be a honvédelmi miniszter. Szalay-Bobrovniczky Kristóf hozzátette: a napokban a régi típusú Mi-17-es helikoptereket a modern H145M forgószárnyasok váltották fel.
2024-03-13 12:52:44
25 éve, 1999. március 12-én csatlakozott Magyarország az Észak-atlanti Szerződés Szervezetéhez: a jubileum kapcsán földi és légi bemutatókkal tarkított ünnepséget rendeztek Tatán, az MH Klapka György 1. Páncélosdandár alakulatánál, ahol beszédet mondott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter. Mutatjuk a helyszíni fotókat!
2024-03-11 14:35:49
A Magyar Légierő pilótái a legjobbak közül valók, és a veszélyek korában kiemelt erkölcsi és anyagi megbecsülést érdemelnek. Tudásuk, szolgálatuk kulcsfontosságú Magyarország biztonságának védelmében. Ezért jelentős – decemberig visszamenőleges – béremelésükről döntöttünk – jelentette be Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 03. 25., 11:58
A magyar és a svéd kormány korszakos megállapodást kötött, ugyanis a már meglévő vadászgépek mellé négy új JAS-39 típusú vadászbombázóval bővül hazánk repülőgépflottája.
2024. 03. 25., 10:41
2024. 03. 22., 09:25
A máltai Universal Air március 26-ától hetente kétszer indít légijáratokat Pécs-Pogány reptérről a Málta–Pécs–München útvonalon.
2024. 03. 20., 09:21
A nyolcvanas évek második felében, a Tomcat üzemeltetés csúcspontján, az amerikai haditengerészet 22 elsővonalbeli (repülőgép-hordozós) százada repülte az F-14-est, megosztva a csendes-óceáni és az atlanti-óceáni flotta hordozói között.

  Legfrissebbek most

Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Dánia - az F-35-ösök érkezésével - folyamatosan vonja ki a hadrendből F-16-os vadászbombázóit, melyek értékesítését már korábban meghirdették. A lehetséges vásárló kilétét a napokban hozták nyilvánosságra.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin