2017. 09. 23. szombat
Tekla
: 310 Ft   : 258 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Közös orosz–indiai hatvantonnás szállítógép készül

JETfly  |  2007. 01. 16., 20:32

Tavaly december végén az indiai Hindustan Aeronautics (HAL) egy hétszázmilliós, közös kockázatú megegyezést kötött az oroszországi Irkut Corporation gyárral egy hatvantonnás többfeladatú szállító repülőgép (MRTA) gyártásáról.

A megállapodás szerint az MRTA tervezését a HAL és az oroszországi Iljusin Tervezőiroda végzi majd, a repülőgépet az Irkut fejleszti ki. Az Irkut az egyik fő befektető negyven százalékkal, és egyben a program orosz koordinátora. Az indiai HAL számára ez az együttmüködés is része azon üzleti elképzelésüknek, amely szerint a világ legfontosabb katonai és civil repülőgépgyártóival együttmüködve közös projektekkel háromszorozzák meg a cég forgalmát, és 2011-re elérjék a 3 milliárd dollárt.

Az MRTA-t a tudósításokban egy hatvantonnás, százüléses repülőgépként mutatták be, amivel a katonai szállítórepülőgép-piacot vették célba. Feltehető a kérdés: ez a gép váltja fel Indiában a jelenlegi Il-76 repülőket, vagy versenyezni fog a piacért az Airbus A400M típusával? Az Irkut számításai alapján a hatvantonnás felszállótömeggel rendelkező repülő közel húsz tonna hasznos súlyt tud levegőbe emelni, ami hasonló kapacitás, mint, amire az An-12 vagy a C-130J Hercules képes. Az eddig nyilvánosságra hozott illusztrációk alapján a leendő repülőgép nagyon emlékeztet a hetvenes években törölt amerikai AMST program repülőgépére, amiből későbbiekben a nagyobb méretü C-17 épült. Az MRTA várható bemutatását 2015 és 2020 között tervezik.

A repülőgép jövőjét nagy arányban befolyásolja a jelenlegi erős verseny ezen a piacon és az itt számító szállítási képesség tonnánkénti ára. Az Alenia C-27J Spartan repülőgépe 12 tonna szállítókapacitással rendelkezik, és egy-egy példány ára harmincöt-negyven millió dollár. A Lockheed Martin C-130J Herculese húsz tonna szállítására képes hatvanötmillió dollárért. Az Airbus A400M a tervek szerint harmincöt-harminchét tonnát tud levegőbe emelni száz-százhúsz millió dollárért. A legnagyobb kapacitású C-17 Globemaster III nyolcvantonnás kapacitást tud magáénak közel kétszáznegyvenmillió dollárért. A számítások szerint egy-egy szállítógépnél hárommillió dollárba kerül egy tonna rakomány elszállítása.

Az Irkut a tervei szerint nem csak a jelenlegi An-12 és C-130 Herculesek üzembentartóit célozza meg új repülőgépével. Fontos piaci szegmensnek tekintik a jelenleg An-26 típusú repülőgépet alkalmazók is, mivel sokkal szélesebb körben tudják majd használni az MRTA-t. A tervek szerint a HAL és az Irkut az ICAO szabványainak megfelelő katonai szállítógépet ajánl közel a C-27J Spartan áráért, modern elektronikával és egy C-130J Hercules tulajdonságaival felszerelve.

A projekt több kilátással is számolhat. Az egyik, ha sikerül a nemzetközi piacon eladni az MRTA-t, ha nem, Indiának és Oroszországnak lesz egy új szállítógépe, és mindkét ország repülőiparágának hasznot hoz ez a program. Az Irkut szerint az indiai légierő negyvenöt, Oroszország további száz ilyen gépet szándékozik vásárolni katonai, illetve polgári hasznosításra.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 09. 22., 12:54
A Stratolaunch túlesett olyan fontos próbákon, mint az üzemanyag- és az elektromos rendszer ellenőrzése, de saját erejéből még nem gurult.
2017. 09. 21., 09:19
A kérdés adott hát: ilyen „titkos is és misztikus, kissé utópisztikus” esetekből kiindulva vajon milyen reményeink lehetnek a Zrínyi 2026-ra vonatkozólag?
2017. 09. 20., 11:54
A hihetetlen történet 1951. november 19-én kezdődött. Ezen a szeles, barátságtalan, őszi napon szállt fel a Erdingből, Németországból egy amerikai felségjelű C-47A típusú repülőgép, amely a belgrádi amerikai nagykövetségre szállított csomagokat.
2017. 09. 20., 11:02
Megjelent a járattörlések kétheti listája. Meddig tart az egy év? O'Leary szerint nem vesztik el az utasokat, de a rivális cég erősen szívja át – a pilótáit.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Mintegy száz modern busszal gazdagodik 2019-re a Magyar Honvédség – közölte dr. Simicskó István honvédelmi miniszter a HM CURRUS Zrt. és az IKARUS Járműtechnikai Kft. együttműködésével elkészült, CURRUS ARIES-VOLVO, Euro VI-os motorral szerelt csapatszállító busz prototípusának bemutatóján, szeptember 21-én, csütörtökön Székesfehérváron.