2017. 09. 24.
Gellért, Mercédesz
: 310 Ft   : 258 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A Gripen hajtóműve a Volvo RM12

JETfly  |  2002. 05. 08., 16:47

A Volvo RM12 a Volvo és a General Electric közötti együttműködés terméke, mely a General Electric F404 hajtóművön alapul.

Kis tömeg - nagy tolóerő

A Volvo RM12 egy két-forgórészes, kis kétáramúságifokú, kétáramú sugárhajtómü, melyet utánégetőtérrel láttak el. Az utánégetés a minimális és maximális utánégetés üzemmódok között fokozatmentesen állítható. A hajtómü kompresszora egy három-fokozatú ventillátorból és egy hét-fokozatú nagynyomású kompresszorból áll, melyeket külön-külön egy-fokozatú turbinák hajtanak. A kompresszor állítható álló-terelő lapátkoszorúi biztosítják a hajtómü nagy stabilitási tartalékát a szívócsatorna instabil és a hajtómü átmeneti üzemmódjain. Ezen felül a ventilátor kialakítása olyan, amely jól viseli az idegen tárggyal és madárral történő ütközést.

A Volvo RM12 nagy tolóerő-tömeg aránnyal rendelkezik köszönhetően a ventilátor és a kompresszor optimalizált aerodinamikájánaknak valamint a turbina előtti magas gázhőmérsékletnek. A hajtómü fejlesztésénél új anyagokat és fejlett hütési technológiát is alkalmaztak.

Elektronikus vezérlőrendszer

A Volvo RM12 teljes körü digitális hajtómü vezérlőrendszerrel (FADEC) rendelkezik, amely optimalizálja a hajtómü ciklusait, vezérli a hajtómü állapotfigyelő rendszert (ECMS) és a beépített önellenőrző rendszert (BIT). A vezérlőrendszer néhány biztonsági feladatot is ellát és egy különálló hidro-mechanikus tartalék tüzelőanyag vezérlő rendszer is biztosítja a magas szintü egyhajtómüves repülés biztonságát.

Technikai jellemzők

A hajtómü típusa: Kétforgórészes, utánégetőtérrel ellátott, kis kétáramúságifokú, gázturbinás, sugárhajtómü.

Ventilátor: Három-fokozatú, axiális. Állítható az előterelő lapátkoszorú és az első fokozat álló- terelő lapátkoszorúja.

Nagynyomású kompresszor: Hét-fokozatú, axiális. Állítható az előterelő lapátkoszorú valamint az első és második fokozat álló-terelő lapátkoszorúja.

Égőtér: Gyürüs.

Nagynyomású turbina: Egy-fokozatú, axiális. Levegőhütéses egykristály lapátok.

Kisnyomású turbina: Egy-fokozatú, axiális. Levegőhütéses egykristály lapátok.

Gázkivezető rendszer: Nagy utánégetési fokú utánégetőtér. Az utánégetőteret felszerelték egy cserélhető, levegőhütéses, radiális lángstabilizátorral valamint hidraulikus müködtetésü, Laval típusú gázsebesség fokozóval.

A hajtómü adatai

Teljes hossza: 4,04 m

Maximális átmérője: 0,884 m

Száraz tömege: 1055 kg

Kétáramúsági foka: 0,31:l

Sürítési viszonya: 27,5:l

Tolóerő teljes utánégetéssel: 80,5 kN

Tolóerő maximál üzemmódon: 54,0 kN

Tolóerő alapgáz üzemmódon: 1,45 kN

Tüzelőanyag fogyasztás utáégetéssel: 50,6 mg/Ns

Tüzelőanyag fogyasztás utánégetés nélkül: 23,9 mg/Ns

Levegőfogyasztás: 68 kg/s

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 09. 22., 12:54
A Stratolaunch túlesett olyan fontos próbákon, mint az üzemanyag- és az elektromos rendszer ellenőrzése, de saját erejéből még nem gurult.
2017. 09. 21., 09:19
A kérdés adott hát: ilyen „titkos is és misztikus, kissé utópisztikus” esetekből kiindulva vajon milyen reményeink lehetnek a Zrínyi 2026-ra vonatkozólag?
2017. 09. 20., 11:54
A hihetetlen történet 1951. november 19-én kezdődött. Ezen a szeles, barátságtalan, őszi napon szállt fel a Erdingből, Németországból egy amerikai felségjelű C-47A típusú repülőgép, amely a belgrádi amerikai nagykövetségre szállított csomagokat.
2017. 09. 20., 11:02
Megjelent a járattörlések kétheti listája. Meddig tart az egy év? O'Leary szerint nem vesztik el az utasokat, de a rivális cég erősen szívja át – a pilótáit.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Mintegy száz modern busszal gazdagodik 2019-re a Magyar Honvédség – közölte dr. Simicskó István honvédelmi miniszter a HM CURRUS Zrt. és az IKARUS Járműtechnikai Kft. együttműködésével elkészült, CURRUS ARIES-VOLVO, Euro VI-os motorral szerelt csapatszállító busz prototípusának bemutatóján, szeptember 21-én, csütörtökön Székesfehérváron.