2005. december 13.-án a többcélú Gripen vadászrepülőgép a Meteor Avionics rakétával a levegőbe emelkedett Svédországban a Saab linköpingi kifutópályáján, és ez az esemény jelentős mérföldkőnek számít a Meteor fejlesztési programjában. Most első alkalommal került sor a funkcionális alrendszerekkel ellátott Meteor rakéta alkalmazására repülés közben.
Ezzel a bevetéssel a Gripen elsőként emelkedett a levegőbe valódi alrendszerekkel ellátott Meteor rakétával, és ez az első alkalom, hogy a rakéták hordozására kijelölt három repülőgépen a jelenleg folyó rakétafejlesztési programmal párhuzamosan végzik az integrációs munkálatokat. A Gripen a fenti program szerves részét képezi, és a fenti repülési teszt a Meteor és a Gripen jövőbeni együttmüködésének az előfutára.
A Meteor Avionics rakéta az operációs rakéta minden dinamikai tulajdonságával rendelkezik - méret, súly és aerodinamikai forma tekintetében. Fontos szempont továbbá, hogy tökéletes operációs rakétaként müködik a rakéta és a repülőgép közötti hardver- és szoftverkapcsolatban.
Thomas Hellström a Saab vállalat Meteor integrációért felelős projekt menedzsere az alábbiakat mondta:
„Ez fontos mérföldkőnek számít, és az integrációs folyamat igen sikeres. Szilárd alapokat teremtettünk a jövőbeni repülőkampányokhoz. Az első repülés során igazoltuk, hogy a Meteor és Gripen rendszerei igen jól müködnek együtt. A repülés mindkét irányban bizonyította az installált eszközök teljesítményét és az aktív kommunikációt.”
Az első éleslövészetet megelőzően további tesztrepülésekre kerül majd sor a Gripen vadászrepülőgép és a Meteor rakéta közötti sikeres interakció igazolására a Saab linköpingi tesztközpontjában. A Gripen 2004 áprilisában próbálta ki első alkalommal a geometriailag reprezentatív Meteor rakétát, és az első, levegőből indított rakéta kilövésére 2006-ban kerül sor az észak-svédországi Vidsel tesztkörzetben.
Martin Evans, az MBDA Meteorért felelős multinacionális projektigazgatója az alábbiakat nyilatkozta:
„Ennek a tesztrepülésnek a sikeres végrehajtása jelentős lépés az első szabad, repülés közbeni Meteor tesztekhez, amelyekre 2006-ban kerül majd sor Svédországban, Gripen vadászrepülőről végrehajtott ALD (Air Launched Demonstrator) lövészet keretében. Ez jelentős esemény a Meteor fejlesztési programjában, amelynek során a rakéta valódi repülő hardverrel, valós körülmények között tesztelhető a Gripen platformján. Ez a tesztrepülés az MBDA és a Saab között létrejött kiváló munkakapcsolat eredménye, amely a program hasznára válik majd az ALD éleslövészet közeledtével.”
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Dánia - az F-35-ösök érkezésével - folyamatosan vonja ki a hadrendből F-16-os vadászbombázóit, melyek értékesítését már korábban meghirdették. A lehetséges vásárló kilétét a napokban hozták nyilvánosságra.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.