Olaszország első, AL-1 jelzésű F-35A Lightning II típusú repülőgépe szeptember 7-én végrehajtotta szűzfelszállását, amely egyben az F-35-ös program első, az Egyesült Államok területén kívül teljesített repülés is volt. A Lockheed Martin tesztpilótája, Bill “Gigs” Gigliotti 1 óra 22 perces repülés során ellenőrizte a repülőgép alapvető rendszereit, amelyet már az olaszországi Cameriben szereltek össze. Gigliotti elmondása szerint a repülés során minden rendben, a megszokottaknak megfelelően zajlott.
A Cameriben müködő összeszerelő és ellenőrző üzem az olasz kormány tulajdonában van, a müködtetésért pedig a Finmeccanica-Alenia Aermacchi és a Lockheed Martin közösen felel. Az üzemben az F-35-ös típus gyártása 2013 júliusában kezdődött meg, a most felszállt AL-1 jelzésü gép pedig elsőként, idén márciusban készült el. A tervek szerint a gépet még az idei év végéig hivatalosan is átadják Olaszország számára. Olaszországban a hagyományos módon fel- és leszálló F-35A, illetve a rövid úton fel- és függőlegesen leszálló F-35B variánsokat is gyártják majd, melyek a Holland Légierő, illetve az Olasz Légierő és a Haditengerészet állományába kerülnek, és a még szolgálatban álló Harriereket, Tornadókat és AMX-eket váltják a déli országban.
Levegőben az első olasz F-35A
Az olasz Finmeccaninca-Alenia Aermacchi az összeszerelő üzem müködtetésén túl az F-35A típus szárnyainak gyártásáért is felel, amely az egyik legnagyobb részét képzi az olaszok programban való részvételének. Összesen 835 szárny legyártására van szerződésük, emellett a Selex ES céggel együtt számos fedélzeti elektronikai berendezést is szállítanak a típus számára.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Mi történt azon a napon? Ha a Nap egy bizonyos szögből sütött a kecskeméti légibázis betonjára, sokáig egy ezüstös csík emlékeztetett a 2008. április 17-i repülésre.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.